www.vergadering.nu Recensie-index www.vergadering.nu
1 RECENSIE
Niet in Gods Naam
Een pleidooi tegen religieus extremisme en religieus geweld
Sacks, J.
Kok, Utrecht, 2016
350 pagina’s
€ 22,50
ISBN: 9789043527187
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)... of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl
'Niet in Gods naam' van Rabbi Jonathan Sacks is een aanklacht tegen het misbruik van Gods naam ter
rechtvaardiging van geweld. Hij onderzoekt de wortels van geweld in relatie tot religie. Hij focust op de spanningen die er van
oudsher zijn geweest tussen Jodendom, Christendom en Islam. Sacks pleit vurig voor de samenwerking tussen de wereldgodsdiensten in de
strijd tegen geweld en terreur. De boodschap van liefde moet even krachtig worden verkondigd worden als de boodschap van de predikers
van haat.
1. - mei 2016 -
www.uitdaging.nl
Een Joodse remedie tegen religieus geweld
Recensie door Marco van Putten
Geweld komt in allerlei vormen voor en wordt vaak gedreven door obsessies, innerlijke tegenstrijdigheden en irrationaliteiten.
Religieus geweld heeft vaak die eigenschappen en de laatste jaren wordt de wereld erdoor geteisterd. Rabbijn Jonathan Sacks, emeritus
opperrabbijn van Brittannië, werkt dit in zijn nieuwste boek ‘Niet in Gods Naam’ uit en biedt een Joodse remedie ertegen. Maar is
die robuust?
Religieus geweld verklaard
Sacks heeft zijn boek ingedeeld in drie delen. Noten en een bibliografie bieden achtergrondinformatie en een basis voor verdere
studie. Het eerste deel werkt de beweegredenen van geweld uit. Hij wijst er terecht op dat niet alles dat religieus geweld heet dat
ook echt is. Religie is vaak een dekmantel. Hij stelt dat religie juist de remedie ervan is, want het geseculariseerde Westen zou er
geen antwoord op hebben. Maar religie moet afstand nemen van macht, wraak en apocalyptiek. Sacks voert vanuit sociologie en
psychologie aan dat mensen van nature groepen vormen, maar dat soms de gedachte opkomt dat ‘Wij’ (de groep) volledig goed zijn en
‘Zij’ (de buitenstaanders) volledig boos. Dat is pathologisch dualisme dat geweld tussen groepen voedt. Volgens Sacks is dit
irrationeel, want elk mens is zowel goed als kwaad. De vrije mens kan zijn eigen kwaad overwinnen (Gn 4:7). Dualisme kan uitmonden in
het altruďstisch (onbaatzuchtig) kwaad van ‘martelaars’ gebaseerd op jaloezie, een slachtofferrol en verborgens verlangen om als
‘Zij’ te willen zijn. Hij stelt echter dat de drie Abrahamitische religies tot dezelfde geloofsgroep behoren.
De Hebreeuwse Bijbel als voorbeeld
In het tweede deel worden allerlei ‘bewijzen’ uit de Hebreeuwse Bijbel en de rabbinale literatuur gegeven die herinterpretatie
zijn van bekende Bijbelteksten. Sacks vermoedt een broedertwist tussen de Abrahamitische religies. Tekstherinterpretatie zou dit
wegnemen, zoals door rolomkering. Sacks onderkent dat dit eerst ook aanvaarding veronderstelt van Gods mandaat aan geestelijke
autoriteiten (de rabbijnen) voor die tekstherinterpretatie. Hij weet dat fundamentalisten tekstinterpretaties verwerpen.
Broedertwist
In het laatste deel werkt hij het centrale thema van broedertwist dieper uit. Elk zou strijden voor de particuliere liefde van God.
Dat zou overbodig zijn, want God zou al de Abrahamitische religies appreciëren. Ze hebben elk een eigen plaats die anderen moeten
respecteren. Maar de God van Abraham wijst moord en zelfmoord af. Dat is heidens.
Evaluatie
In het intellectuele pleidooi van Sacks stelt hij dat een positieve, liberale interpretatie van Judaďsme voor het Westen de beste
remedie is tegen religieus geweld. Dit is aanmatigend en opmerkelijk. Hij promoot hiermee geen orthodox Jodendom. Probleem met zijn
remedie van herinterpretatie van goddelijke teksten is dat die van de Islam expliciet oproepen tot geweld. Zijn verweer is flinterdun.
In dit boek herinterpreteert hij alleen de Hebreeuwse Bijbel. Daarmee spreekt hij alleen tot hen die gemeenschappelijkheden hebben,
zoals een sterke band met Abraham. Naast Joden dus alleen christenen. Zij worden door dit boek, dat geen index heeft, uitgedaagd.
|