www.vergadering.nu  Recensie-index  www.vergadering.nu

1 RECENSIE


Boos op God
Een boek dat geloofsvragen beantwoordt
Joris Mohr
Een uitgave in eigen beheer
275 pagina's, € 14,00
ISBN 9789082156508
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)...
of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl

De 16 jarige Rebekka Walsen werd in haar jeugd regelmatig mishandeld door haar streng gulovige vader. Binnen het gezin waren er veel problemen. Onrust en liefdeloosheid waren de norm. Wanneer Rebekka de ellende in het huisgezin aanschouwt en zich realiseert dat haar gebeden onbeantwoord blijven, twijfelt ze sterk aan het bestaan van God. Teleurgesteld in het leven en boos op God, besluit Rebekka haar geloof los te laten. 
Ze probeert zelfmoord te plegen. 
Op dat cruciale moment van haar leven ontmoet ze Joris Mohr. Een wedergeboren christen die haar wil helpen om antwoorden te vinden op haar vragen. 'Waarom hield God de mishandelingen niet tegen? Waarom deed God niets tegen mijn vader? Waarom bestaat er zoveel leed, terwijl God zegt dat Hij almachtig is?' In vele waargebeurde briefwisselingen probeert Joris de moeilijke vragen van Rebekka te beantwoorden. Zal Rebekka haar antwoorden nog vinden? 

-Een prachtig en verhelderend boek waarin bijna alle gevoelige geloofstema's worden behandeld. Geschikt voor mensen die op zoek zijn naar antwoorden op geloofsvragen.- 

Joris Mohr, auteur van 'God spreekt door gedichten' en 'Surveillant en Christen'. is diaken en politieagent in Amsterdam. Dagelijks ontmoet hij in zijn werk vele verschillende bevolkingsgroepen en culturen. Vanuit deze bijzondere plek in de maatschappij heeft hii zicht op het leed in de wereld. En dat maakt hem ooggetuige van een wereld in nood, een wereld die dringend een Verlosser nodig heeft. In dit boek wil hij daarom ook de twijfel over Gods bestaan wegnemen, opdat de lezer zijn hart voor Hem opent en gered wordt door het verlossingsplan, dat Jezus Christus volbracht aan het kruis.

..


1. - mei 2013 - www.uitdaging.nl 

'Waarom doet Hij daar niets aan?'

Recensie door de redactie Uitdaging

Een overbekende vraag. De vraag van kleine mensen, gelovig of niet, die veel meemaken, of die, overal op de wereld, ellende en onheil zien. Dan stellen zij die vraag: 'Waarom doet God daar niets aan?' Bijzonder aan de vraag van deze kop is, dat die gesteld wordt door een jong kind van God dat in een gelovig gezin opgroeit. Maar juist binnen dat gezin maakt het kind veel mee. En dat 'vele' wordt goedgepraat, zogenaamd vanuit het geloof.
Het citaat komt uit het boek Boos op God. Het is een wat opmerkelijk boek: niet afkomstig van een bekende uitgeverij en niet geschreven door een bekende persoon. Schrijver én uitgever is Joris Mohr. Eerder schreef hij al enkele boeken. Mohr is politieagent in Amsterdam en betrokken bij een christelijke gemeente. In zijn werk ontmoet hij mensen van allerlei culturen en in allerlei omstandigheden.


Allesbehalve een veilige haven
Op een dag krijgt Mohr een mailtje. Van een vrouw die, toevallig, op het bureau van een collega iets van Mohr las. De vrouw wil een boek van hem kopen. Om dat door te geven aan een jonger zusje van haar dat, schrijft zij, 'heel veel ellende heeft doorgemaakt en nog steeds strijd voert in haar leven. Ons huisgezin was allesbehalve een veilige haven en mijn zus heeft daar grote littekens aan overgehouden. Mijn vader en moeder zijn gelovige mensen. Met name mijn vader wilde dit geloof, soms met harde hand, aan ons overbrengen. Door zijn levensstijl echter is mijn zus haar geloof in God langzaam aan het verliezen.'

Gif
Mohr stuurt de vrouw een boek toe. Dit komt bij het zusje, Rebekka, terecht. In een eerste reactie laat zij weten er weinig mee te kunnen: 'Ik heb niet zoveel interesse in geloofszaken.' Mohr schrijft terug en doet dit omzichtig. Volgens hem is de teleurstelling die Rebekka voelt niet zozeer gericht op het boek als wel op 'de teleurstelling die je in God hebt, in het geloof en wat het jou heeft gebracht. (...) Rebekka, teleurstelling is als gif. Wanneer je dit toelaat in je leven, dan verslindt het je geloof.'

Zwaar gekneusd
Vervolgens start een mailwisseling tussen Rebekka en Mohr. Al vrij snel vertelt Rebekka wat zij thuis meemaakte. Ze moest van haar vader veel uit de Bijbel leren. Als dat er soms bij inschoot en haar vader merkte dit, dan 'sloeg hij me. Een keer sloeg hij me zo hard dat mijn arm zwaar gekneusd was. Hoe christelijk is dat?' Rebekka vertelt dat zij al twee keer een poging tot zelfmoord gedaan heeft.

Waargebeurd?
Het boek is bijzonder. Niet omdat de stijl bijzonder is; in feite is het boek een weergave van mails die twee mensen elkaar schrijven, de auteur heeft er goedlopende zinnen van gemaakt. Het bijzondere zit 'm meer in thema's die aan bod komen: als Rebekka eenmaal wat los komt van de beknelling van haar jeugd, stelt zij vragen over allerlei aspecten van het christelijke geloof. Zelfs zoveel - over het Avondmaal, over verkering - dat jij je als lezer afvraagt: Is dit, zoals het boek vertelt, echt waargebeurd? Toch is dit zo, vertelde de schrijver in telefonisch contact. En Rebekka heeft, gaf hij aan, het boek gelezen, net als haar zus. Haar reactie was dat, opnieuw, allerlei emoties loskwamen, ook boosheid, ook verdriet. Tegelijk zei ze: 'Ik weet dat God er is, ook voor mij.'

www.vergadering.nu