www.vergadering.nu  Recensie-index  www.vergadering.nu

2 RECENSIES


Hoe weet je zeker dat je zult opstaan uit de doden
Arie van der Stoep
ISBN: 9789086030231
€ 12,00, 126 pag.
Uitgave: Arie van der Stoep
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)...

of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl

Wie gelooft in Jezus Christus, zal opstaan uit de doden. Dat is de boodschap van de Bijbel. Maar hoe weet je zeker dat dit voor jou is? Wat zijn de voorwaarden daarvoor? Wanneer vindt die opstanding plaats en hoe? En hoe zal je lichaam dan zijn? Wat houdt de volmaaktheid in?

Deze en nog veel meer vragen vinden in dit boek een concreet antwoord vanuit de Bijbel. De kern wordt gevormd door zeven door God gegeven redenen, waarom we er zeker van kunnen zijn dat we zullen opstaan uit de doden. Het is verbazingwekkend te zien hoe Hij alles heeft gedaan om ons daarover persoonlijke zekerheid te verschaffen.

Daarnaast wordt ingegaan op Gods plan voor het lichaam van de mens, de betekenis van Jezus’ leven in de christen, de scheiding van goed en kwaad, de betekenis van de doop voor de opstanding, man en vrouw als beeld van God, de gevolgen van de opstanding van de christen voor de schepping en nog meer. Dit boek is het tweede in de serie ‘De Bijbel geeft het antwoord’ en volgt op ‘Is er leven na de dood?’ Daarin ging het over wat na de dood komt, over Jezus’ gang naar het dodenrijk en wat daar gebeurde, zijn overwinning erover en de verstrekkende gevolgen daarvan.

De schrijver is al vele jaren actief als bijbelleraar in zijn eigen en andere christelijke gemeenten en groepen. Regelmatig wordt hij gevraagd voor spreekbeurten en het geven van bijbelonderwijs. Ten behoeve van dit laatste schreef hij enkele cursussen.
 



2.
Herstel
- april/mei 2010 - www.herstelteam.nl

Hoe weet je zeker dat je zult opstaan uit de doden?

Iets waar in deze tijd van subjectiviteit en ervaringen een enorme behoefte aan is, is gedegen Bijbelstudie over Gods plan met ons leven en met deze wereld. Arie van der Stoep speelt met dit belangrijke boek in op deze behoefte. Juist het leven na de dood wordt door steeds meer christenen gezien als iets wat onzeker is, en waar moeilijk met enig gezag over kan worden gesproken. Gelukkig laat dit boek zien dat er wel degelijk een antwoord is op deze vragen.

In dit boek wordt de waarheid over de opstanding uit de doden ontvouwd. Christus' opstanding is het patroon voor de toekomst van ons leven en ons lichaam.



1.
Het christelijke boek
- januari 2010 - www.hetchristelijkeboek.nl

Arie van der Stoep schreef eerder het boekje 'Is er leven na de dood?' Dat was een mooie verzameling van bijbelteksten, geplaatst in een helder kader en daardoor leesbaar. Het was daarmee ook meteen een uitgebreide bijbelstudie.

De opvolger is dit boekje geworden. Als er leven na de dood is, wat moet je je daar bij voorstellen. Hoe weet je zeker dat jij zult opstaan? Wat zijn de voorwaarden daarvoor? Wanneer vindt die opstanding plaats en hoe? En hoe zal je lichaam dan zijn? Wat houdt de volmaaktheid in? 

Dit boekje behandelt in het kort al dit soort vragen. Het maakt veelvuldig gebruik van bijbelteksten en probeert je stap voor stap uit te leggen wat het evangelie precies zegt over de opstanding. En wat dat voor jou betekent.




Persoonlijk vind ik het sterke aan dit boekje dat het vooral de bijbel laat spreken. Nieuwsgierig naar bijbelteksten over dit onderwerp? Dan is dit boekje precies wat je zoekt.

Ik denk ook dat sommigen niet tevreden zullen zijn met de antwoorden: niet helder of scherp genoeg. Maar wie dit leest als een bijbelstudie over Gods bedoeling met ons in relatie tot de opstanding, die heeft hier een helder boekje met duidelijke antwoorden. Alleen niet scherper dan dat het in de bijbel zelf staat. En dat pleit voor de auteur.

Algemeen

Een handzaam boekje met 124 crêmige pagina's. De kantlijnen zijn vrij breed, maar dat is gedaan om de bijbelteksten goed weer te kunnen geven. In die teksten is veelvuldig gebruik gemaakt van vet, maar dat is niet storend. Het is alsof iemand voor jou al met een markeerstift door de bijbel is gegaan. En dat is in dit geval heel handig.

Er zijn meer onderwerpen aan de opstanding gelinkt dan ik eerst had gedacht, dus kijk even bij de inhoudsopgave wat er allemaal behandelt wordt!

Een minpuntje van dit boekje? Volgens mij niet, behalve dat de inhoudsopgave met allemaal hoofdletters is gedrukt... 

Inhoud:

1) Na het sterven

2) Gods plan voor het lichaam van de mens

3) Wanneer is die opstanding van ons lichaam?

4) Voorwaarden voor de opstanding van ons lichaam

5) Zeven redenen voor de zekerheid over onze opstanding

6) Jezus heeft onze opstanding voorzegd

7) Jezus' opstanding is de garantie voor onze opstanding

8) God legt het beeld van onze opstanding voortdurend in de weg die hij met ons gaat

9) God heeft de mens bedoeld om op de aarde te leven als compleet mens

10) God schiep de mens om zijn beeld op aarde te zijn

11) God liegt niet, Zijn woord is waarheid

12) God zendt zijn Geest in het hart van de gelovige als onderpand

13) Het antwoord van de bijbel

www.vergadering.nu