www.vergadering.nu  Recensie-index  www.vergadering.nu

1 RECENSIE


Waar is God als ik pijn heb?
Philip Yancey
Kok Kampen, ISBN: 9789043515061
197 pag., € 16,90
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)...

of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl

Nadenken over ‘God en het lijden’ levert geen pasklare antwoorden op. Maar het bemoedigt wel.
Elk mens komt eens te staan voor de vraag wat hij aan moet met lijden en pijn. Voor een christen die gelooft in een liefdevolle en almachtige God, is die vraag nog klemmender. In Waar is God als ik pijn heb? gaat Philip Yancey eerlijk en openhartig op deze moeilijke kwestie in. De resultaten van deze zoektocht bieden troost aan hen die lijden en bemoedigen anderen: Onze God lopen de dingen niet uit de hand. En: lijden is niet zonder betekenis.
Met een voorwoord van Arnold van Heusden.
Philip Yancey is een spreker en auteur met internationale bekendheid. Verschillende van zijn boeken zijn in het Nederlands vertaald. Yancey slaagt erin om telkens op een frisse en eerlijke manier tegen de zaken aan te kijken.


1. Uitdaging - mei 2008

Zonder pijn gaat ons lichaam kapot

Waarom staat God pijn toe in de wereld? Is pijn een straf voor zonde? En waarom geneest hij de een wel en de ander niet? Dit soort vragen komt aan bod in Waar is God als ik pijn heb? van Philip Yancey. Een boek vol verklaringen, troost en indrukwekkende verhalen van mensen met langdurige pijn.

Recensie door Rianne van der Molen

Veel mensen zullen de naam Philip Yancey (1949) wel eens gehoord hebben. De Amerikaanse auteur heeft in zijn carričre meer dan 14 miljoen boeken verkocht over de hele wereld. Een van zijn eerste boeken was Where is God When it Hurts. Het verscheen in 1977 in Amerika en kwam daarna nog een aantal keren uit in een herziene uitgave. In Nederland is nu daarvan de vierde druk verschenen in de serie leven als Christenen. Binnen die serie worden langdurig waardevolle boeken van christelijke schrijvers uitgebracht. Waar is God als ik pijn heb? past daar goed tussen. Nog steeds is de boodschap die Yancey uitdraagt tijdloos. Pijn is van alle tijden en het worstelen met God door die pijn net zo.




De auteur begint met het verhaal van een vriendin die getroffen werd door kanker. De reacties die de christelijke Claudia daarop kreeg verwarden haar. Mensen vertelden dat ze wellicht iets verkeerd had gedaan en dat haar geloof sterker moest worden om beter te worden. Het bracht Claudia steeds verder in de put. Haar situatie was voor Philip Yancey de aanleiding om onderzoek te gaan doen naar pijn.

De uitkomst daarvan is fascinerend. Vooral zijn vergelijking met de ziekte lepra maakt veel duidelijk. Wanneer die ziekte onbehandeld blijft wordt het zenuwstelsel aangetast. De huid wordt zo ongevoelig dat de patiënt verwondingen niet meer opmerkt. Die kunnen daardoor gaan ontsteken en uiteindelijk ervoor zorgen dat delen van het lichaam geamputeerd moeten worden. Deze ziekte laat heel duidelijk de functie van pijn zien. Zo trekken gezonde mensen hun hand terug wanneer ze iets heets aanraken en zal een leprapatiënt door het niet te merken zich kunnen verbranden. Pijn beschermt ons op die manier eigenlijk tegen gevaar. Wanneer je zo naar pijn leert kijken wordt veel meer duidelijk. Als wij onze enkel verzwikken zorgt de pijn er bijvoorbeeld voor dat we rust nemen. Dat we de plek verzorgen en langzaam laten genezen. Wanneer we niets voelen is er ook geen mogelijkheid om stil te staan bij het lichaamsonderdeel.

Met die uitleg laat Yancey het belang van pijn op mooie wijze zien. Hij verklaart daarmee niet de pijn die een langdurige ziekte kan veroorzaken. Die kan soms zonder functie zijn. Wanneer je in een rolstoel zit en bij iedere beweging een pijnscheut door je voelt trekken is dat immers geen waarschuwing voor rust meer te noemen. Die pijn is een stuk complexer. Net als de innerlijke pijn van een kind verliezen of een ramp meemaken.

Via voorbeelden van mensen die op bijzondere of juist krampachtige wijze met dit soort verdriet omgaan wordt dit duidelijk. Yancey zegt deze pijn niet als een straf van God te zien. Om dat te verklaren betrekt hij de geschiedenis van Job in zijn boek. Wat hem overkwam leek slechts onrechtvaardig, want Job was van zichzelf trouw en rechtvaardig. Dat laat volgens de auteur zien dat zijn lijden niet te maken had met een straf van God. Hij was immers een voorbeeld voor zijn omgeving.

Door bijbelse figuren als Job en later Jezus toe te voegen aan de persoonlijke verhalen en achtergrondinformatie over pijn is het verhaal van Yancey aardig compleet. Het zal mensen kunnen helpen om de pijn een plek te geven in hun leven. Punt van irritatie is daarbij wel de vertaling, die duidelijk niet is aangepast in de afgelopen jaren. Donkere mensen worden standaard negers genoemd en in een voorbeeld over pijn bij sporters wordt een speler van een American Footballclub een voetballer genoemd. Even later wordt verteld dat moslims niet geloven dat er iets na de dood is, terwijl toch echt bekend is dat ze uitkijken naar het vertoeven in de hemel. Deze foutjes hadden gemakkelijk weggewerkt kunnen worden in deze nieuwe versie. Al zijn het dan ook de enige minpunten in dit indrukwekkende handboek voor iedereen die worstelt met pijn.

www.vergadering.nu