www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu


 

Christa Neefjes schreef voor het Vergaderingsblad 'Van Binnen' in Zaandijk een verslag van een toespraak op de Betteldconferentie mei 2000

AANBIDDING 24 UUR

Behalve twee-en-een-halve dag genieten van mooi weer, veel praten, zingen, kijken, viel er dit jaar ook weer veel te beluisteren tijdens de Betteldconferentie.
Hoe zou u het begrip 'aanbidding' omschrijven? We kennen wel de tekst: "de Vader zoekt aanbidders", dus willen we graag aanbidders zijn. Maar wat is het nu en hoe kun je God aanbidden?

De samenvatting van de toespraak op de Betteldconferentie
door Willem J. Ouweneel

De Eredienst 22-en-een-half uur.
Het thema van de conferentie is: eredienst 24 uur. Fulltime liturgie. Dat betekent een eredienst niet alleen zondagmorgen, tijdens een stille tijd, op bijzonder momenten dat wij God loven en prijzen maar voor een christen geldt dat hij geen ogenblik géén eredienst heeft.
Waarvoor zijn wij op aarde? Om God te eren! Ben ik een aanbidder?

Rom.12:1: "Ik vermaan u dan broeders, door de ontfermingen van God, dat u uw lichamen stelt tot een levende offerande, heilig, voor God welbehaaglijk, dat is uw redelijke dienst (verstandige eredienst)". Maak van jou leven een liturgie. Als je niet slapen kunt, zing een loflied in de nacht, leid een leven in de geest van aanbidding. Daartoe spoort het Woord ons aan. In dit vers uit Romeinen zegt de Here God níet: Ik wil een offer van jou; maar: Ik wil dat jij een offer bént. 24 uur per dag ben jij daar voor Mij, Ik ben jouw Schepper en Ik wil dat jij je leven, je lichaam en hart in Mijn handen legt.

Wat is aanbidding? Vaak wordt dit uitgelegd alsof het de top van de 'piramide' van dank, lof en aanbidding is. Er is daarbij een groot grondvlak van dank, waarin je God dankt voor alles wat je krijgt (het gaat meer om jou), daarboven een (kleinere) laag lofprijzing, waarin het meer gaat om
Degene die dit of dat jou geeft, en aan de top de aanbidding waarbij het helemaal niet meer om jou gaat. In dit model is aanbidding een soort van 'jezelf opwerken tot een bepaalde extase waarin we onszelf verliezen'. Het is duidelijk dat je niet 24 uur kunt leven in een aanbiddingsextase.
Hoeveel beter kunnen wij deze piramide omdraaien: een grote onderste helft van aanbidding: je hele leven in de sfeer van gebed en viering, en daarboven de top, de bijzondere momenten (dit kun je namelijk niet de hele dag doen) waarin je God dankt en looft.
Ons probleem kan zijn dat wij wel gedoopt zijn, wel aan het Avondmaal deelnemen en als iemand ons vraagt wat wij geloven, kunnen antwoorden: "Ik geloof dat de Here Jezus voor mijn zonden aan het kruis gestorven is" maar dat wij geen RELATIE met God hebben. Voor een christen geldt namelijk dat Christus de Heer van jouw leven is en dat je met vallen en opstaan een leven leeft in de geest van de dank en de lofprijzing.

Kol.3:17: "En al wat u doet, in woord of in werk, doet alles in de naam van de Heer Jezus, terwijl u God de Vader door Hem dankt." Is dat de intentie van mijn leven? OK, ik faal menigmaal, ik ben niet perfect, maar in ootmoed hoort dit toch de grondinstelling van mijn leven te zijn.

God wil geprezen zijn, zelfs in de allermoeilijkste momenten. Vergelijk de eerste verzen van Psalm 22 met vers 4: God troont op de lofzangen Israëls, God woont in de lof.
Er is overeenkomst tussen het woord 'genade' en 'dank'. Het 'poortje' tot de genade van God is Dankbaarheid. Lees Psalm 100: Lof is de poort tot God; zijn hart kan bereikt worden in de geest van lofprijzing en dankbaarheid. Is een gebrek aan dankbaarheid misschien de oorzaak dat God vaag voor ons is?
Bidden tot God? Ja dat doen we wel. Danken? Nee, minder. In Rom.1:21 wordt het de heidenen verweten dat het hen mogelijk is God te kennen (vanwege de schepping) maar dat zij God niet hebben GEDANKT.
De beschrijving van de mensen in de laatste dagen in 2Tim.3 (mensen met een schijn van godsvrucht!) geeft als één van de kenmerken: ONDANKBAARHEID.
In 1Ko.10:10 worden we gewaarschuwd tegen MOPPEREN, naast afgoderij en hoererij. Natuurlijk mopperen we wel eens op de omstandigheden, maar hier wordt bedoeld een mopperen tegen God, een rebelse opstandigheid tegen de Here. Ontevredenheid met wat Hij doet. Is dat jouw levensinstelling?
Eén van de vele geboden in het Nieuwe Testament is: Wees dankbaar! Dus danken moet gewoon! (1Thes.5:18). Waarom? Voor ons welzijn, opdat het ons goed gaat, omdat we gelukkig zullen zijn als we dankbaar zijn.
Ef.5:20 zegt: Dankt voor alles. Is dat irreëel? Het kost zeker moeite om voor bepaalde dingen in het leven te danken. Als het ons goed gaat, is het makkelijk om te danken, maar hoe is bij moeite? Ook in die situaties geldt
Fil.4:6: Wees in niets bezorgd, maar laat in alles, door gebed en smeking met DANKZEGGING, uw verlangens bekend worden bij God.


Er zijn 7 terreinen van liturgie (eredienst 24 uur). (Tenminste Ouweneel heeft er 7 ontdekt, we kennen zijn voorliefde voor 7 (ik denk als hij voor iets 8 vindt, het volmaakte gekomen is:-))

1. Danken is eredienst. Danken is niets minderwaardigs.
Luk.17:16,18 Eén van de tien melaatsen komt terug om te danken, dat is God verheerlijken.
Mat.9:8 Danken voor vergeving; de mensen verheerlijken God.
Luk.5:26 De mensen zijn ontzet en verheerlijken God. Het ís niet vanzelfsprekend, maar één van de grootste wonderen dat de hoogheilige God zonden vergeeft.

2. Bidden is eredienst.
Fp.4:6 en Op.8:3 Als je bidt, iets vraagt, dan eer je God daarin dat je het ook van Hem verwacht, dat je erop vertrouwt dat Hij het kan. God verlangt naar ons gebed.

3. Eten is eredienst.
1Tim.4:3-5 en 1Ko.10:31 Eten is een heilige handeling. We moeten God danken daarvoor!
Er is geen aardse zegening die een christen zonder dankzegging kan aanvaarden (dat doen de heidenen). Dank God ook maar voor je smaakpapillen, je slokdarm en je maag. Voor het herstel dat plaatsvindt na een ziekte, voor alle gezonde lichaamsfuncties.

4. Werken is liturgie.
Ef.6:6,7 en Tit.2:10 Een slaaf is nooit vrij, hij moet de leer van God versieren. Wie durft (niet) te zeggen: bedankt voor mijn baas Heer, bedankt voor mijn werk?

5. Uitdelen is eredienst.
Rom.15:27 (het woord 'dienen' hier is leitourgeo, liturgie), 2Kor.9:12 en Fp.2:25,30 Bij alles wat je weggeeft, eer je God als de Weggever. Het was uitgeleend om terug te geven. Dit geldt ook voor tijd en voor energie. Deze zaken goed beheren is ook liturgie.

6. Strijden is liturgie.
Joz.6:16,20, 2Kron.20:21,22, Hand.16:25,26, Mat.11:25 (zelfs na de grootste teleurstelling), en 2Kor.1:3 Gebedsstrijd, geestelijke strijd ging over in lofprijzing. Lofprijzing laat de muren van Jericho en de gevangenis vallen (ook dingen die in onze ogen onoverkomelijk lijken).

7. Evangeliseren is liturgie.
Rom.1:9, 15:16 en Fp.2:17 Als ik naar een mens toega dan eer ik God als ik zeg dat alleen God kan verlossen. Nog afgezien van de jubel over een zondaar die zich bekeert.

Eredienst 24 uur: Hebr.13:15: "Laten wij door Jezus (dus niet in eigen kracht) VOORTDUREND een lofoffer brengen aan God".
En bedenk wel: een offer kost wat.

De boeken van W.J. Ouweneel

De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu