www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu

Nederlands Dagblad - 1 juni 2004 - www.nd.nl 

Evangelische Ontmoetingslanddag
Velsen 2004


Niet praten over het weer, maar over Jezus 

door onze correspondent 

VELSEN - Zo halverwege het programma werd het toch nog zonnig, op de Evangelische Ontmoetingslanddag die voor de 45e keer op Tweede Pinksterdag in park Velserbeek gehouden werd. ,,Maar praatjes over het weer, de prijzen die weer omhoog zijn gegaan of de pech die we soms hebben, zijn niet de gesprekken die we met anderen moeten voeren''. 

Dit zei Dato Steenhuis, evangelist uit Nijverdal.
Hij riep zijn gehoor op om aan anderen te vertellen wie Jezus is. Het is hem opgevallen dat veel gemeenteleden wel gelovig zijn, maar niet meer weten wie Jezus Christus is. Ze hebben niets meer te vertellen over Jezus, horen ook niets over zijn grote daden en dan lopen kerken leeg. Hij riep de aanwezigen op het koninklijk priesterschap weer op zich te nemen. Als priesters God prijzen en Jezus groot maken, als priester-koning naar buiten treden en de grote daden van God verkondigen. In zijn toespraak en gebed vroeg hij de aanwezigen op te staan om ,,alles aan Jezus te geven, je geld, je goed en je gaven en neem nu de beslissing naar buiten te treden om over Hem te vertellen''. 

Aanstekelijk 
,,Mensen die op de landdag getroffen worden door het evangelie kunnen naar de gebedstent, waar met hen gebeden en doorgepraat wordt.'' Dit zei ds. H. Keuter, christelijk-gereformeerd predikant uit IJmuiden, die de landdag leidde. Gospelkoor Sign, voor een groot deel bestaande uit leden van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) uit IJmuiden en Haarlem, trad verschillende keren op. ,,In het wit gekleed zien ze eruit als engelen'', zei ds. Keuter ,,en met hun muziek brengen zij de aanwezigen in geestelijke sferen''. Behalve Sign was er ook een gospelkoor uit Ghana dat zingt in de diensten van een Ghanese pinkstergemeente die in de Bijlmer samenkomt. ,,Daar zijn grote groeiende kerken die niet genoeg ruimte hebben om samen te komen. Op dit moment zijn er initiatieven om vijf kerkzalen te bouwen, waar 's zondags vijftien gemeenten samenkomen, dus in elk gebouw drie keer dienst''. Dit vertelde een van de organisatoren van de Velser landdag, die deskundig is in de bouwwereld en zich inzet voor de bouw van deze kerkzalen. Het Ghanese gospelkoor trad buiten op in de muziektent en wist met zijn aanstekelijk ritme en voorbeeld de mensen tot handenklappen en zelfs dansen te bewegen. 
Klappen voor mensen doen we niet, had voorzitter Blankestein die ochtend al gezegd. Als we klappen voor mensen dan is het om God te prijzen voor de gaven die Hij gaf. 

Levende stenen 
In zijn toespraak over 1 Petrus 2 benadrukte de baptistenpredikant H. Schouten dat mensen niet zomaar tot Jezus kunnen komen, maar daarvoor eerst moeten breken met bedrog, huichelarij, kwaadsprekerij en alle zonden die Petrus noemt. ,,We kunnen tot Jezus komen, als we besluiten ons op Hem te oriënteren. Veel mensen doen dat niet'', aldus Schouten. Die mensen waaien mee met alle winden en laten zich drijven op elke stroming die voorbijkomt. ,,Laat u dopen met de Geest, dan gaat uw oude leven in het graf met Jezus en kunt u beginnen aan een nieuw leven aan de hand van Jezus'', was de oproep van Schouten. 

Voor het thema van deze landdag, levende stenen, knoopte ds. Panc Vermaat aan bij het leven van Livingstone. Dat was een gedreven zendeling die door het zuiden van Afrika heeft gezworven om het evangelie te brengen. ,,U hoeft niet naar Afrika'', zo zei deze protestantse predikant uit Veenendaal. ,,In uw straat of op uw werk kunt u door een gebaar, een woord of een moment van hartelijkheid een 'living stone' van Christus zijn''. En voor de toekomst mag u weten dat God een nieuwe wereld opbouwt. Het fundament en de hoeksteen liggen er en God neemt u in zijn bouwplan op''. 

De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu