www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu


Meer over het EH-Symposium...Ellips – 29 januari 2005

EH-Symposium

Paul Rooda

HET IS GODS WIL TE GENEZEN

Dit is de bijdrage van pastor Paul Rooda tijdens het EH-Symposium over 'Lijden, ziekte en genezing' op 26 november jl., aangevuld met enkele bespiegelingen achteraf. Je zou dit de meest 'charismatische' van de drie bijdragen kunnen noemen.

Maandblad Ellips...Het is geweldig om te zien hoe God in traditionele kerken in Nederland aan het bewegen is. Een aantal jaren geleden leek dat nog ondenkbaar. Nu komen steeds meer kerkgangers naar ouderlingen en dominees om te vragen met olie gezalfd te worden voor hun genezing. Meer dan ooit in de wereldgeschiedenis is de mensheid ook ziek: geestelijk, lichamelijk en emotioneel. Meer dan ooit zoekt de mens in onze dagen naar genezing.

Wat is de wil van God?

Op de achtergrond van de hele discussie rond ziekte en genezing gaan een aantal essentiële theologische vraagstukken schuil. Een van de belangrijkste in dit verband is de vraag: Wat is de wil van God voor de zieke? Wat wil Hij voor ons betekenen als we ziek zijn? Als ik niet weet wat Hij wil, is het erg lastig in geloof te bidden en te verwachten.

Helaas wordt de discussie rond deze vraag vaak vertroebeld door emoties (sympathie), rationalisme, slechte ervaringen of de pastorale druk. Daaruit ontstaan dan m.i. verklaringsmodellen of theologieën die strijdig zijn met Gods eigen bedoelingen. Nee, we zullen hier allereerst onze eigen gevoelens en ervaringen opzij moeten zetten en luisteren naar de Bijbel, het gezaghebbende Woord van God. Als we proberen deze en soortgelijke grondvragen te beantwoorden, moeten we de Bijbel als toetssteen gebruiken.

Gods heilsplan en wil geopenbaard

Voordat er in de menselijke geschiedenis sprake was van een heilsplan, heeft God duidelijk zijn visie op mens en leven tot uitdrukking gebracht door een gezonde en sterke mens te scheppen naar zijn beeld en gelijkenis. We kunnen ons immers onmogelijk voorstellen dat God ziek en zwak was. Het is duidelijk dat het Gods wil was dat de mens zonder ziekte en zwakheden leefde. Na de zondeval heeft God, na de consequenties van de zonde te hebben meegedeeld, onmiddellijk zijn heilsplan, zijn wil tot herstel, geopenbaard. Het zaad van de vrouw zou het zaad van de slang de kop vermorzelen. Dat sluit ook alle werken van satan in, dus ook ziekten en gebondenheden die hij over mensen brengt.

Daarom zien we al direct de eerste bloedvloeiing plaatsvinden, wanneer God kleding maakt voor de mens. Dit 'bedekkende' bloed is naar mijn mening de eerste heenwijzing naar het schoonwassende en verlossende bloed van Jezus Christus en een bevestiging van de belofte die God even daarvoor had gegeven (Gen. 18-21). Jesaja 53 is daarnaast bij uitstek de oudtestamentische profetie die Gods heilsplan aan de wereld meer specifiek openbaart. Deze profetie voorzegt op krachtige wijze dat de Messias zou komen om te lijden voor onze ongerechtigheden, maar ook voor onze ziekten (zie vooral vs. 5). Er is geen duidelijker tekst in het Oude Testament over Gods heilsplan voor de mens, over wat dit heilsplan inhoudt en wat het gekost heeft. Als wij nu de zieke tegemoet treden, doen wij dat in de wetenschap dat de ziekten door deze Messias, de Christus, gedragen zijn.

Heilsplan en Sjalôm

Jes. 53:5 zegt het volgende: 'De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem.'Het woord vrede is de vertaling van het Hebreeuwse woord sjalôm, dat volgens Strong's Dictionary betekent: volledigheid, welzijn, welstand, vrede, en nader: (a) volledigheid (van getal), (b) gezondheid, veiligheid (van lichaam), (c) welzijn, voorspoed (!), (d) vrede, rust, tevredenheid, (e) welbevinden, vriendschap, in menselijke betrekkingen of ten opzichte van God, vooral in de verbondsverhouding.

Gods heilsplan houdt in: weer opnieuw met God in verbond staan, door het bloed van het Lam, door reiniging van alle bevlekking van de geest, maar ook door herstel van de gezondheid van het lichaam. Dit zijn Gods gedachten over u en mij, gedachten van sjalôm (vgl. Jer. 29:11). David bezingt uitbundig deze sjalôm in Psalm 103 en roept ons op geen van Gods weldaden te vergeten! Vers 3: 'Die al uw ongerechtigheden vergeeft, die al uw krankheden geneesf (let op het woordje 'al'). Deze boodschap moet weer gepredikt worden en daarbij zullen wonderen en tekenen deze woorden bevestigen (vgl. Mark. 16:20).

Heilsplan en sôzô

Het Nieuwe Testament ondersteunt het krachtige woord sjalôm onder meer met het Griekse woordje sôzô, dat veelvuldig wordt gebruikt en spreekt van het volledige heilsplan: redding en genezing. Strong's Dictionary geeft dit woord weer als: behouden, ongeschonden bewaren, redden van gevaar of vernieling, en meer specifiek o.a. (a) iemand die lijdt, behouden (van de ondergang), d.w.z. iemand die aan een ziekte lijdt, gezond maken, genezen; (b) iemand die in gevaar verkeert vernietigd te worden, beschermen, redden. Vine's Dictionary ondersteunt deze weergave. We vinden deze betekenis terug in een aantal gevallen, zoals de bloedvloeiende vrouw, die 'behouden'(= gezond gemaakt) werd. De New King James Version zegt: 'Your.faith has made you well (= behouden)', en een paar verzen verder in Luk.8 vinden we dat Jezus hetzelfde woord gebruikt voor het gestorven dochtertje van Jaïrus: 'she will be made welI' (NBG: 'behouden worden'). Joh. 3:17 gebruikt hetzelfde woord, waarin redding én genezing gevat zitten: 'Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.'

Dit totale heilsplan, dat zowel redding van de zonden als genezing van het lichaam inhoudt, is door Jezus nadrukkelijk gepresenteerd. Hij deed dat heel praktisch doordat Hij Zich voortdurend richtte op de verkondiging van het evangelie én op het genezen van alle mensen die bij Hem kwamen. Hij zei ook over Zichzelf dat Hij de wil van de Vader moest doen. Hij kon alleen maar doen wat Hij van de Vader gezien had en spreken wat Hij van Hem gehoord had, en daartoe behoorde blijkbaar zowel vergeving als genezing (vgl. Joh. 5:30).

'Ik wil het, word rein'

In Mark. 1:40 komt een melaatse man bij Jezus en zegt tegen hem: 'Als U wilt, kunt U mij reinigen. 'En dan volgt er wat Jezus deed en zei (vs. 41): 'En met barmhartigheid bewogen strekte Hij zijn hand uit, raakte hem aan en zei tot hem: Ik wil het, word rein!' Om te beginnen staat er dat Jezus met barmhartigheid bewogen was, wat iets anders en krachtigers is dan medelijden. Hij genas niet alleen om te bewijzen dat het Koninkrijk van God gekomen was, maar ook gewoon doordat Hij met ontferming over de zieken bewogen was. En dat is Hij nog steeds (Hebr. 13:8). 

Dit is het enige geval in het Nieuwe Testament waar iemand bij Jezus komt om Hem te vragen of het zijn wil is te genezen. Voor de overige gevallen is het niet eens een vraag bij de mensen geweest. Wellicht dat daarom deze tekst bij Markus ook aan het begin van het evangelie staat. Blijkbaar was het in de andere gevallen vanzelfsprekend dat Jezus wilde genezen. In ieder geval heeft Hij nooit tegen iemand die om genezing bij Hem kwam, gezegd dat het in het geval van die persoon niét zijn c.q. Gods wil was om hem te genezen.

Lijden en sterven van Christus

Toen Jezus voor onze zonden stierf aan het kruis, riep Hij: 'Het is volbracht.'Op dat moment was onze verzoening bewerkstelligd door Christus. Er wordt niet meer geofferd, er is rust. Van Gods zijde is alles in orde gemaakt, de vergeving is bewerkt. Er kan niets meer aan toegevoegd of aan afgedaan worden. Het enige dat nog moet gebeuren, is dat ieder mens afzonderlijk op zijn knieën zal moeten gaan om zijn of haar zonden te belijden. 1 Joh. 1:9 zegt dan ook dat, als wij dat doen, God getrouw en rechtvaardig is om onze zonden te vergeven, lees: weg te wassen, zover het oosten is van het westen (Ps. 103). God heeft in het lijden van Christus aan het kruis zijn goddelijke wil op een zeer aangrijpende wijze getoond. Hij toonde daarin dat Hij wilde dat iedereen behouden zou worden (1 Tim. 2:4), en dat houdt zoals gezegd zowel vergeving als genezing en bevrijding in. Christus heeft, voordat Hij naar het kruis ging, gruwelijk geleden voor onze ziekten (Matt. 8:17).

Als we nadenken over Gods wil, moeten we ons goed realiseren dat God in het lijden van Christus al een oplossing voor genezing bewerkt heeft. Het is al gebeurd. Hij hoeft niet meer naar beneden te komen en mensen te genezen, maar feitelijk, volgens de Bijbel, hééft Jezus dat al tot stand gebracht. Jes. 53:4 zegt dan ook dat Hij de ziekten op Zich hééft genomen: 'en door zijn striemen is ons genezing geworden' (vs. 5). God heeft al gekozen. Hij heeft al voorzien.

Onze verzoening is op Golgotha tot stand gebracht; en als wij dat in geloof aannemen, krijgen wij er door de belijdenis ook feitelijk deel aan. Op dezelfde wijze is onze genezing door Christus' lijden tot stand gebracht, en als wij ook dat in geloof aannemen, krijgen wij ook daaraan feitelijk deel.

De Bijbel zegt dat allen die tot Jezus kwamen, gezond werden! We moeten ook hiervoor naar Jezus gaan om het in ontvangst te nemen. Wanneer we deze waarheid diep in ons hart kunnen laten wortelen en ontvangen, dat God zijn wil al heeft getoond en dat het genezingswerk al is volbracht, zal het ontvangen van de genezing zoveel eenvoudiger worden.

Door deze boodschap te gaan prediken en terug te brengen in de harten van mensen, zullen we een overvloed van resultaten gaan zien van deze genezende kracht van God. Alle eer aan God! We bidden de gelovigen van harte Gods zegen en kracht toe in de dienst der genezing! Bedenk daarbij echter altijd dat prioriteit nummer 1 is dat iemand overgebracht wordt van het koninkrijk van de duisternis in het Koninkrijk van de Zoon van Gods liefde, Jezus Christus. Daarom prediken we altijd eerst dát Koninkrijk, en vervolgens genezen wij de zieken die er zijn.

Ik nodig u graag uit te reageren per e-mail: paulannick@southsidecentre.com 


Pastor Paul I. Rooda (1963) studeerde bedrijfseconomie aan de HEAO Eindhoven en theologie aan de Evang. Theol. Faculteitte Leuven/Heverlee (ETF). Met zijn vrouw werkt hij in Victoria BC (Canada) als zendeling, samen met een voorgangersechtpaar dat twee gemeenten leidt. Verder werken en reizen zij met lt-ls-Easy Ministries, een evangelisatieorganisatie die opwekkingen en genezingsdiensten over de hele wereld houdt (www.it-is-easy.org).

De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu