www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu
 

Opwekking 2007
 29 mei 2007 - Gedeelten uit de verslagen in het RD, ND en FD

RD: „Zonder het Woord geen opwekking” 
Pinksterconferentie in Biddinghuizen trekt zondag 40.000 bezoekers

...Zaterdagmiddag was er volgens het programmaboekje een ”pinksterparty”, op zondag hadden onder meer een sing-in en de viering van het Heilig Avondmaal plaats. Tijdens de sing-in waren er 40.000 mensen aanwezig op het terrein van Walibi World, waar de conferentie gehouden werd. Het thema van de pinksterconferentie was ”Geest en Vuur”. 

In ”Heavens Door”, de tent waarin een groot deel van het jongerenprogramma draaide, sprak zaterdagmiddag prof. dr. Willem Ouweneel over ”leven door de Geest.” Hij legde aan de hand van vijf punten uit hoe God zich bekend maakt en antwoord geeft. 

„Allereerst is dat door de Bijbel en dus door middel van de Heilige Geest. Stel, je staat voor een moeilijke keuze. Probeer eens te bedenken wat Hij zou zeggen als je jouw vraag aan Hem stelde? Om dat te kunnen weten, moet je Hem kennen. Je kent Hem door Zijn Woord te lezen. En hoe meer je Hem leert kennen, hoe beter je weet wat je moet doen.” 

Naast de Bijbel is bidden een middel om Gods wil te leren kennen, zei prof. Ouweneel. „Bidden is een oefening in eerlijkheid. Een gebed is geen contract waaronder God zijn paraafje moet zetten. In een eerlijk gebed ben je bereid om jouw verlangen ondergeschikt te maken aan dat van God.” 

Hij onderscheidde een natuurlijk en een geestelijk gebed. Een natuurlijk gebed is volgens hem een standaardgebed om bijvoorbeeld bewaring, gezondheid en zegen over het eten. Bidden in de geest is „vertrouwelijk bidden, op basis van wederkerigheid. We hebben toch een relatie met God?” Ouweneel vroeg de jongeren of ze er wel eens bij stil stonden dat we vaak alleen vragen wat we nodig hebben. „Bidden in de Geest is vragen: „Wat vindt U belangrijk? Waarvoor wilt U dat ik bidt?”” 

Ook profetie noemde hij een middel waardoor God spreekt. „Wees er niet bang voor, maar toets deze wel. Daar wil ik een dikke streep onder zetten. Ze mag je nooit leiden. Neem de profetie mee naar God, spreid deze voor Hem uit en vraag: „Is het van U of niet?” Niet een profeet leidt je leven.”.....


ND: ‘De verpakking is anders, de boodschap hetzelfde’
door onze redacteur Aldwin Geluk
Voor de 37e keer vond de afgelopen dagen de pinksterconferentie van stichting Opwekking plaats. Een dag op stap met vijf hervormde jongeren, op een charismatisch feest. "Het wordt hier anders verpakt, maar de boodschap is hetzelfde als bij ons in de kerk."



/>


...Seminar
Het programma biedt vandaag allerlei mogelijkheden. Er is onder meer een samenkomst met de Engelse pinksterprediker David Pawson en voor jongeren een seminar van Willem Ouweneel over Gods leiding in je leven.
In een bomvolle tent met duizenden jongeren vertelt Ouweneel dat God zich op vijf manieren aan mensen bekendmaakt. In volgorde van belangrijkheid: door de Bijbel, door gebed, direct door de Heilige Geest, door de raad van anderen en door omstandigheden. ,,In de praktijk laten veel christenen zich in de keuzes die ze maken alleen maar leiden door die laatste twee’’, zegt Ouweneel. ,,De minst belangrijkste.’’
Hij vindt dat christenen meer op zoek moeten gaan naar de stem van God in hun leven. 
,,In allerlei kerken breekt het Pinksterfeest de laatste tijd steeds meer door. Er staat een grote uitstorting van de Heilige Geest op stapel. Als die regenbui losbarst, wil je natuurlijk vooraan staan. Maar dan moet je wel weten wat Gods plan is met de wereld.’’
Marieke en Jeanine uit Wierden hebben naar de toespraak van Ouweneel geluisterd. Ze zijn onder de indruk. ,,Hij weet je te pakken, hij is heel aansprekend’’, concludeert Jeanine. ,,Toch bijzonder dat je, hoewel hij ruim drie kwartier aan het woord is, je aandacht erbij houdt.’’ Marieke vond de toespraak ook mooi, maar ze maakt wel een kanttekening. ,,Het klinkt op zo’n middag erg makkelijk, met die vijf punten. Maar in de praktijk valt het vaak toch tegen.’’................


FD: Opwekking: weekendje samen God ervaren 
Biddinghuizen - ,,Wij zijn als christenen vaak zo voorzichtig, zo onopvallend mogelijk aanwezig, terwijl het ons hooguit wat imagoschade kost”, zei ds. Ron van der Spoel tijdens de 37ste pinksterconferentie in de Flevopolder, die met meer dan 50.000 bezoekers nog nooit zo druk bezocht was. 

...Johan Reitsema (27) uit Doezum en Wim Zuur (23) uit Groningen zijn er als daggasten naar Biddinghuizen gekomen. Johan Reitsema beschouwt de conferentie als ,, een weekendje God”. Het is voor hem de eerste keer dat hij op de Pinksterconferentie is en het bevalt hem heel goed. ,,Ik heb verschillende seminars bezocht, vooral die van Ouweneel vond ik heel goed. Het onderscheid dat hij maakte tussen ‘natuurlijk’ bidden en ‘geestelijk’ bidden sprak mij aan. Met zijn voorbeelden legt hij het ontzettend sprekend uit.” 
Ouweneel stelde dat je ‘natuurlijk’ bidden kunt vergelijken met een dagelijks gesprek dat een moeder voert met haar kind dat uit school komt; ‘geestelijk’ bidden vergeleek hij met een persoonlijk, vertrouwelijk gesprek. ,,Het is allebei nodig. Voor sommigen is bidden echter nog steeds een automatische aangelegenheid, of het indienen van een verzoekschrift. Hoe vertrouwelijker je gebedsleven is, hoe gemakkelijker je de wil van God in je leven leert kennen.” 
De pinksterconferentie kan alleen plaatsvinden vanwege het grote aantal bezoekers dat bereid is zich als vrijwilliger in te zetten. Zo’n 1400 tot 1500 bezoekers leveren een bijdrage aan de organisatie. Dat is overal te zien op het terrein. Kinderen prikken gedisciplineerd papier met stokken, er wordt van alles verkocht in de snacktent, er zijn deelnemers die een dagdeel helpen bij het kinderprogramma, of meedoen met het 24-uurs gebed; iedereen draagt zijn steentje bij. 

Lees het hele FD-verslag...


www.opwekking.nl

De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu