www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu

Herstel - 1 mei 2007 - www.herstelteam.nl

Het evangelie 'verkopen' op de Huishoudbeurs

Interview door Joyce de Jongh

Ook dit jaar bezochten bijna een kwart miljoen mensen de Huishoudbeurs in de Rai te Amsterdam. Het thema ‘Stout’ en vooral het centrale themaplein was dé plek waar bezoeksters konden genieten van dingen die, volgens de organisatie, ‘eigenlijk niet mogen of kunnen’. Tussen de stands van Sorbo en Zeeman stond ook de Bijbelstand, bemand door enthousiaste christenen die, geheel in lijn met het thema, stoutmoedig getuigden van Jezus Christus.

"Weet je dat jaarlijks in Nederland meer dan een miljoen mensen een beurs bezoekt?”, vertelt Jaap Noorlander, die sinds de Vergadering van Gelovigen met het initiatief begon in 1997, de leiding heeft over de bijbelstand. "De Huishoudbeurs is de grootste beurs in ons land en biedt een geweldige kans om heel veel mensen te bereiken met het evangelie. De mensen betalen entree om naar binnen te mogen, komen met verwachting naar zo'n dag en willen niets missen van wat er te zien en te beleven valt. Daardoor staan ze volop open voor een gesprekje, ook over God." Tijdens ons gesprek dwalen Jaaps ogen geregeld af naar het voorbijkomend publiek. Jaap Noorlander is een gedreven man, met de kenmerkende, bijna onrustige passie van een evangelist. “Ik zit op het puntje van mijn stoel om op ze af te stappen", bekent hij.

Jaap NoorlanderToen hij jaren geleden zijn baan in het verzekeringswezen opzegde voor een fulltime roeping als evangelist, was dat vanwege zijn passie om mensen te bereiken met het evangelie. Voor die tijd al sprak hij vaak met zijn zakelijke relaties over zijn geloof in Jezus. “God heeft mij als voorbereiding op dit werk jarenlang getraind in gespreksvoering en verkooptechnieken. Je kunt het evangelie natuurlijk niet verkopen, maar de manier waarop je je boodschap brengt, speelt wel een belangrijke rol." Nu staat Jaap met zijn Bijbelstand op minstens tien verschillende landelijke en regionale beurzen per jaar. Uit het hele land werken christenen een of meerdere dagdelen mee.

Jannita Oppenhuizen is één van hen. ‘Wij hebben de beste boodschap van de hele Huishoudbeurs", vertelt ze enthousiast. "Mensen moeten het evangelie horen! Bovendien kom je op zo'n beurs veel gemakkelijker in gesprek dan op straat. Als je bijvoorbeeld evangeliseert in een winkelcentrum, hebben mensen veel meer haast. Ze willen hun boodschappen doen. Hier op de Huishoudbeurs heb ik in alle rust ruim anderhalf uur staan praten met een meisje dat samen met haar vriend de Bijbel was gaan lezen en geen idee had waar het nou eigenlijk over ging. Ze had duizend en één vragen."

Ook Paul van Daalen helpt vaak mee op de Bijbelstand. “Ik krijg er een kick van", bekent hij. "Als ik van huis vertrek, moet ik wel even iets overwinnen, maar hoe dichter ik in de buurt van het beursterrein kom, hoe meer het gaat kriebelen. Je ervaart gewoon dat God met je is, en dat is geweldig."

Simone van der Mast deed voor de eerste keer mee. "lk heb altijd al een hart voor evangelisatie gehad en toen ik hiervan hoorde, was ik direct enthousiast. Vooraf kwamen we een avond samen om allerlei zaken door te spreken. En dan sta je daar. De reacties zijn zeer uiteenlopend, van afwijzend gemompel en met een boog de stand proberen te mijden, tot nieuwsgierigheid en bemoedigingen van langslopende christenen. Als standbemanning hebben we het goed samen, en dat geeft naar buiten toe al een positief getuigenis: christenen kunnen dus ook lachen! De meeste bezoekers kwamen nieuwsgierig kijken of er misschien nog iets te halen viel bij onze stand, want de grote aantrekkingskracht van de Huishoudbeurs zijn de gratis geschenkjes en hapjes. Nou, dan waren ze bij onze stand aan het goede adres, want de boodschap die wij delen is een gratis, eeuwigdurend kado!"



/>


Die mening deelt ook Leida de Lange. "Mensen liepen met uitpuilende tassen en zelfs koffertjes, overvol met folders en brochures die ze gratis kregen uitgereikt. Ook wij deelden flyers uit, waarop stond: 'Waar ga je voor?' Op de voorkant van de flyer kon men kiezen uit 'Ik ga voor een mooi huis, muziek, sport, geld, geloof of geluk'. Dat vormde vaak de aanleiding voor een gesprek. De meeste mensen gaven 'geluk' of 'gezondheid' als antwoord. Veel mensen zijn teleurgesteld in de Kerk. Wat is het dan fijn dat God je de rust geeft om gewoon te luisteren en de vrijmoedigheid om voor hen te bidden. Soms wordt er gevraagd naar kettinkjes of oorbellen met een kruisje. Als ik dan vroeg of zij ook wisten wat het kruis betekent, dan was dat vaak niet het geval. Het was gewoon mode. Ik kan me steeds beter voorstellen dat Jezus vaak bedroefd was als mensen Hem niet serieus namen. Wat dat betreft is de mens niets veranderd. Toch is het heel fijn om te evangeliseren. Ja, je krijgt soms commentaar, maar ik weet dat Jezus Overwinnaar is. Volgende keer hoop ik weer mee te doen!"

Jaap streeft ernaar om ieder dagdeel met drie mensen aanwezig te zijn in de stand. Dat lukt niet altijd, door een tekort aan vrijwilligers. "Mensen die willen meedoen, zijn dus van harte welkom", zegt Jaap. "Het belangrijkste criterium is dat je het verlangen hebt om mensen te bereiken met het evangelie en de liefde van Jezus, en dat je bewogenheid hebt voor mensen. Het spreekt voor zich dat je Jezus Christus van harte moet liefhebben als Verlosser en Heer, en dat je de bijbel voor honderd procent aanvaardt als Gods Woord. Dat je het spannend of eng vindt, is normaal. Die spanning voelen we allemaal. Zelfs ik, terwijl ik dit nu toch al jarenlang doe, moet iedere keer weer iets overwinnen. Maar dat geeft niet, want het bepaalt je erbij dat het de Heer is, die het moet doen. We kunnen het niet uit eigen kracht maar dat hoeft gelukkig ook niet! Het is overigens een heel goede oefening en uitdaging voor je eigen geloof, om in de gesprekken onder woorden te moeten brengen wie God voor je is, en waarom het evangelie vervulling biedt... Ik zou bijna zeggen: als iedere christen nou minstens een keer per jaar de straat opging, alleen al om die reden.

Toch knaagt de vraag of het wel werkt, een Bijbelstand op zo'n consumentenbeurs. We krijgen van de bezoekers soms opmerkelijke reacties. "Van de week zei één van de beursbezoekers tegen me dat hij het kruis in onze stand veel te groot vond.. "Hoezo dan?" wilde ik weten. “Ken je de betekenis van het kruis?” “Ja, het verhaal van Jezus ken ik wel”, antwoordde hij. Wat dat verhaal dan was, vroeg ik. Daarop kwam hij met een verhaal dat hij alleen in zichzelf geloofde, hij was zijn eigen god. "Raak je dan nooit eens teleurgesteld in die god van je?" vroeg ik. "Dat zou bij mij namelijk wel het geval zijn. En wat ben ik blij dat mijn God nooit teleurstelt!" Op zulke momenten probeer je iets te delen van wie God voor jou is. Eigenlijk zie ik ons werk vooral als het zaaien van het evangelie, maar God gebruikt dat zaad. Vorig jaar kwam ik op een beurs iemand tegen die ik jaren daarvoor het evangelie had uitgelegd. Ze kon toen de keus niet maken om de Heer Jezus toe te laten in haar leven. Maar God blijft werken, want, prijs de Heer, inmiddels had ze zich bekeerd. Jij hebt daar destijds de aanzet toe gegeven!" vertelde ze. Veel mensen zijn al langer aan het nadenken over God, en op een bepaald moment blaast de Heilige Geest ze als het ware in Gods armen. Soms gebeurt dat ter plekke. Soms krijg ik na jaren nog een reactie. Laatst mailde iemand nog: 'Ik heb op de beurs een boekje van je gekregen. Nadat ik het boekje heb gelezen, heb ik gedaan wat erin stond en het gebed achterin het boekje voor mezelf gebeden. Ik ervaar nu zo'n rust en warmte van binnen!' Dat raakt me diep. En dat bedoel ik, als ik zeg: niet wij, maar onze Heer, Hij werkt!"

http://www.bijbelstand.nl

info@bijbelstand.nl

De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu