www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu

Alpha Online - 17 december 2007

Jan Zijlstra recruteert Gideons leger

Evangelist Jan Zijlstra van de Levenstroom uit Leiderdorp gaat een Gideons leger vormen om de Nederlanders weer bekend te maken met het evangelie. Zijlstra wil minstens driehonderd evangelisten trainen en eigenlijk wel vijfhonderd, zo zei hij zaterdag op een eerste landelijke Evangelistendag in Ede waarvan het Friesch Dagblad, de enige regionale christelijke krant van Nederland, vandaag uitgebreid melding van maakt.
 
De training voor het Gideons leger duurt negen maanden en gaat in september 2008 van start. De evangelisten worden elke dinsdagavond getraind en zeven zaterdagen. Zijlstra geeft niet alleen zelf les, maar ook bijbelleraar Willem Ouweneel uit Huis ter Heide, Gordon van Veelen uit Zeewolde, gebedsstrijder Suzette Hattingh uit Frankfurt en Steve Fedele uit Florida, die bekend staat vanwege zijn profetische boodschap.

In De Schuilplaats in Ede kwamen zaterdag tweehonderd evangelisten uit het hele land samen om zich te laten coachen en inspireren door Jan Zijlstra, die vooral landelijke bekendheid geniet vanwege zijn genezingsdiensten in het land.



/>


Het initiatief voor de Evangelistendag is afkomstig van Jaap Dieleman van Stichting Heilbode uit Vlissingen en zijn schoonzoon David de Vos uit Zeewolde van Go and Tell. Ze hebben beide stichtingen opgericht om het evangelie aan de man te brengen. Ze constateerden dat er geen platform is van evangelisten in Nederland. ''Een evangelist is een bulldozer, geldverslindend instituut, individualist, vaak iemand met een sterke persoonlijkheid en soms ook lastig in een gemeente, maar ze zijn onmisbaar om bouwstenen aan te dragen voor het huis van God'', aldus Dieleman.

De nationale evangelistendag zal voortaan jaarlijks worden gehouden. De dag is bedoeld voor iedereen die actief bezig is met het brengen van het evangelie van Jezus Christus, of dit nu op persoonlijk vlak, op straat, in evangelisatie campagnes of anderszins.

Volgens Jan Zijlstra is Nederland een land ''dat zijn dienstknechten, zijn evangelisten verslindt. Het is voor evangelisten overal gemakkelijker te werken dan in Nederland. Er is aan mij getrokken om naar het buitenland te gaan, maar God wilde mij voor Nederland. Dit land moet gewonnen worden voor Jezus.''

Zijlstra heeft vijftig jaar ervaring in het koninkrijk als evangelist. Hij geeft vier sleutels hoe Nederland gewonnen kan worden voor Jezus. Naar aanleiding van het eerste hoofdstuk van Jozua merkt hij op dat kennis van het Woord het eerste principe is. ''Je geloof is nooit groter dan je kennis van het Woord'', leert Zijlstra, die zijn gehoor oproept om bijbelteksten uit het hoofd te leren. Vervolgens is de zalving van de Geest onmisbaar. Nadat Jezus gedoopt werd in de Jordaan, kwam de Heilige Geest op hem en werd hij krachtig. Ook evangelisten moeten gedoopt zijn met de Heilige Geest. Vervolgens moeten ze de stem van God leren verstaan. ''Mijn ervaring is dat God vaak maar een keer spreekt tegen zijn zoon. Tegen een kind kan Hij vaker spreken, maar tegen een zoon spreekt hij ÈÈn keer. Reageer dan ogenblikkelijk. Wees een doener en ga niet eerst alles overleggen in een commissie of een bidstond houden. Doe het direct, ga niet in discussie met je verstand. Als je meteen gaat handelen, gaat God je meer geven. Blijf je in gebreke, dan houdt God op met spreken.''

Als vierde principe noemt Zijlstra bewogenheid. ''Sympathie komt uit het hart, maar bewogenheid komt uit de hemel. Dat moet je zoeken. Je moet jezelf uitschakelen, jezelf verloochenen. Dit is een proces. God vertrouwt niet zomaar iets aan je toe. Hij wil weten of je er klaar voor bent.'' 
Enkele eigenschappen zijn typerend voor een evangelist. Zijlstra noemde er enkele. ''Je hebt het hart van een vechter nodig. Je moet niet terugdeinzen voor de vijand. Met God spring je over een muur. Waar staat dat in de bijbel? Psalm 18. Welk vers? Dertig.''

Wanneer een evangelist een geloofsavontuur met God aan gaat, kan hij geen negatieve mensen om zich heen dulden. ''Mijdt die mensen'', adviseert Zijlstra. Een evangelist moet ook tegen een stootje kunnen. ''Als je niet tegen kritiek kan, gaat God je geen groot gebied toevertrouwen. Ga er niet tegen in. Smeer je in met de beste olie tegen de drek. Vergeet niet: na hosanna is het vaak kruisig hem.'' Evangelisten zijn volgens Zijlstra voorts mensen die scherp zien ''met adelaarsogen'' en spreken met uitroeptekens.

Revolutionair
Volgens Zijlstra gaat 2008 een heel bijzonder jaar worden. 'God gaat ontzagwekkende dingen doen die Hij nog niet eerder heeft gedaan in Nederland. Het wordt een revolutionair jaar voor de Heer.' In januari begint Zijlstra met zijn Levenstroom-gemeente wekelijkse tv-uitzendingen op de regionale zender TV West. Zijn doel is dat deze programmaís ook via RTL5 worden uitgezonden. In september begint zijn trainingscentrum om minstens driehonderd evangelisten op te leiden voor zijn Gideons leger om Nederland te winnen voor Jezus. ''De meest geweldige middelen staan ons ter beschikking om de hele wereld te winnen voor de meest geweldige boodschap. Wij mogen reuzen verslaan. Wordt niet zenuwachtig; God is altijd tegenwoordig. Hij heeft immers gezegd: Ik ben met je.''


Friesch Dagblad - 17 december 2007

‘Evangelist moet volhouden’ 

Ede - ,,Nederland is een land dat zijn dienstknechten, zijn evangelisten verslindt. Het is voor evangelisten overal gemakkelijker te werken dan in Nederland. Er is aan mij getrokken om naar het buitenland te gaan, maar God wilde mij voor Nederland”, zei Jan Zijlstra van de Levenstroom uit Leiderdorp zaterdag op de eerste Nationale Evangelistendag. 

RUURD WALINGA 

De initiatiefnemers hadden aanvankelijk op vijftig belangstellenden gerekend. Toen zich tweehonderd mensen opgegeven hadden, moest er uitgeweken worden naar een grotere locatie: De Schuilplaats in Ede. 
Het initiatief voor de Evangelistendag is afkomstig van Jaap Dieleman van Stichting Heilbode uit Vlissingen en zijn schoonzoon David de Vos uit Zeewolde van Go and Tell. Ze hebben beide stichtingen opgericht om het Evangelie aan de man te brengen. Ze constateerden dat er geen platform is van evangelisten in Nederland. ,,Een evangelist is een bulldozer, geldverslindend instituut, individualist, vaak iemand met een sterke persoonlijkheid en soms ook lastig in een gemeente, maar ze zijn onmisbaar om bouwstenen aan te dragen voor het huis van God”, meent Dieleman. 
De Nationale Evangelistendag zal voortaan jaarlijks worden gehouden. De dag is bedoeld voor iedereen die actief bezig is met het brengen van het evangelie van Jezus Christus, of dit nu op persoonlijk vlak is, op straat, in evangelisatiecampagnes of anderszins.

De evangelist is een brenger van goed nieuws, van vergeving, genezing en hoop voor hopelozen, legt David de Vos uit, een jongeman van begin twintig. Zijn hart gaat uit naar het verlorene en hij wil niets liever dan zielen winnen voor Jezus. Vaak zijn evangelisten individualisten. Op de evangelistendag luisteren ze naar elkaars ervaringen, bemoedigen ze elkaar en wordt er heel wat genetwerkt. 

Het Woord 
Jan Zijlstra is uitgenodigd om zijn ervaringen te delen. Hij heeft vijftig jaar ervaring als evangelist en wil graag enkele sleutels geven hoe Nederland gewonnen kan worden voor Jezus. Hij doet dat naar aanleiding van het eerste hoofdstuk van het bijbelboek Jozua. Het eerste principes is het Woord. Een evangelist moet het Woord kennen. ,,Je geloof is nooit groter dan je kennis van het Woord”, leert Zijlstra, die zijn gehoor oproept om bijbelteksten uit het hoofd te leren. 

Vervolgens is de zalving van de Geest onmisbaar. Nadat Jezus gedoopt werd in de Jordaan, kwam de Heilige Geest op Hem en werd Hij krachtig. Ook evangelisten moeten gedoopt zijn met de Heilige Geest. Vervolgens moeten ze de stem van God leren verstaan. ,,Mijn ervaring is dat God vaak maar één keer spreekt tegen zijn zoon. Tegen een kind kan Hij vaker spreken, maar tegen een zoon spreekt hij één keer. Reageer dan ogenblikkelijk. Wees een doener en ga niet eerst alles overleggen in een commissie of een bidstond houden. Doe het direct, ga niet in discussie met je verstand. Als je meteen gaat handelen, gaat God je meer geven. Blijf je in gebreke, dan houdt God op met spreken.” 
Als vierde principe noemt Zijlstra bewogenheid. ,,Sympathie komt uit het hart, maar bewogenheid komt uit de hemel. Dat moet je zoeken. Je moet jezelf uitschakelen, jezelf verloochenen. Dit is een proces. God vertrouwt niet zomaar iets aan je toe. Hij wil weten of je er klaar voor bent.” 

Enkele eigenschappen zijn typerend voor een evangelist. Zijlstra noemde er enkele. ,,Je hebt het hart van een vechter nodig. Je moet niet terugdeinzen voor de vijand. Met God spring je over een muur. Waar staat dat in de bijbel? Psalm 18. Welk vers? Dertig.” 

Wanneer een evangelist een geloofsavontuur met God aan gaat, kan hij geen negatieve mensen om zich heen dulden. ,,Mijd die mensen”, adviseert Zijlstra. Een evangelist moet ook tegen een stootje kunnen. ,,Als je niet tegen kritiek kan, gaat God je geen groot gebied toevertrouwen. Ga er niet tegen in. Smeer je in met de beste olie tegen de drek. Vergeet niet: na hosanna is het vaak kruisig hem.” Evangelisten zijn volgens Zijlstra voorts mensen die scherp zien ,,met adelaarsogen” en spreken met uitroeptekens. 

Revolutionair 
Volgens Zijlstra gaat 2008 een heel bijzonder jaar worden. ,,God gaat ontzagwekkende dingen doen die Hij nog niet eerder heeft gedaan in Nederland. Het wordt een revolutionair jaar voor de Heer.” In januari begint Zijlstra met zijn Levenstroom-gemeente wekelijkse tv-uitzendingen op de regionale zender TV West. Zijn doel is dat deze programma’s ook via RTL5 worden uitgezonden. In september begint zijn trainingscentrum mensen op te leden voor een Gideonsleger om Nederland te winnen voor Jezus. Zijlstra wil ,,minstens driehonderd evangelisten trainen en eigenlijk wel vijfhonderd”. 

De training duurt negen maanden en gaat in september 2008 van start. De evangelisten worden elke dinsdagavond getraind en zeven zaterdagen. Zijlstra geeft niet alleen zelf les, maar ook prof. dr. Willem Ouweneel uit Huis ter Heide en Gordon van Veelen uit Zeewolde.

 

De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu