www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu

Nederlands Dagblad - 7 juli 2008

Magie

Eén van de prachtige nummers van Michael W. Smith, haast klassiek geworden: Let It Rain. Ik hoef de titel alleen maar te vernemen om de muziek al te horen. Schitterend! Gods zegen, als regen neerdalend op biddende en aanbiddende mensen.



/>


Maarten Wisse van de Katholieke Universiteit in Leuven schrijft er in de bijlage Het Katern van vrijdag zure teksten over. Een epifanie (Godsverschijning) is niet te arrangeren. God verschijnt niet op commando. De Geest laat Zich niet controleren. Magie kan de Allerhoogste niet tot handelen dwingen. Hoe zuur ook: daar heeft hij gelijk in.

Maar er is toch een ander aspect aan bidden en aanbidding? Waar de ‘gewaagde’ vergelijking met een Afrikaanse priester die de geesten oproept, of glaasje draaien absoluut niets mee te maken heeft. Wat door de verkeerde term ‘mantra’s’ absoluut niet gedekt wordt. Wij kennen God als een gevende God, die Zich graag openbaart aan ieder wiens hart volkomen naar Hem uitgaat (2 Kronieken 16:9).

Het label ‘duivels’, ‘God is daar niet aanwezig’, ‘geen christen’ is niet bevorderlijk voor het gesprek’, weet Wisse. Inderdaad, in dit artikel wordt breed de argwaan geëtaleerd tegen een eerbiedig vragen om Gods heilige tegenwoordigheid, en daar bevorder je niet een gesprek mee. Wat belangrijker is: je bevordert er niet een gelovig vertrouwen mee. Het gaat er tenslotte niet om of wij er al discussiërend goed uitkomen met elkaar, maar of Hij al gelovend met ons zijn doel kan bereiken.

‘Iets van God ervaren is een genadegave die ons ongedacht overkomt’, zegt Maarten Wisse. Waarom ongedacht? Waarom zouden we niet onze gedachten richten op de genade van de Heer? En waarom mag een mens niet zijn handen uitstrekken tot God? De God die Maarten Wisse in beeld heeft, wil blijkbaar niet graag blijk geven van zijn tegenwoordigheid. Maar de Vader die we in het Nieuwe Testament leren kennen, rent met volle vaart en wijd open armen een verloren zoon tegemoet die zijn angstig, bonzend hart nog maar voor een kiertje voor Hem heeft geopend.

De Heer Jezus raadt ons in Lukas 11:13 aan om vrijmoedig de Vader te vragen, en Hij zal de heilige Geest geven. Laat God inderdaad God zijn. Laat Hem de vrijheid te zijn wie Hij is: een genadig God, die Zich uitstrekt tot ieder die Hem aanroept in waarheid.

Henk Medema, Vaassen


De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu