6 mei 2011 - FAMILY7  TV-MAGAZINE

Andrew Wommack voor de vijfde keer naar Nederland     

Door Jeroen Kanis

‘Het evangelie van Jezus Christus is bijna-te-mooi-omwaar-te-zijn' is een bekende uitspraak van de Amerikaanse bijbelleraar Andrew Wommack. Wekelijks verschijnt hij op Family7 en binnenkort komt hij naar Nederland voor zijn tweedaagse seminar Gospel Truth, maar zich daarop voorbereiden doet hij niet. 'Ik heb God ooit beloofd om dat nooit meer te doen.'

Die belofte deed Wommack nadat hij enkele keren teleurgesteld was over zijn eigen goed voorbereide Bijbelstudies. 'Dat begon al op de zondagschool van de baptistengemeente', blikt hij terug. 'Zij vonden mij te radicaal en roosterden mij daarom niet vaak in. Toen een andere leraar niet kon, werd ik op het laatste moment gevraagd hem te vervangen, waardoor ik geen voorbereidingstijd had. Toen ontdekte ik mijn gave om ook zonder dat, goed te kunnen spreken.'

De eigen Bijbelstudies die hij later voor Andrew Wommack Ministries (AWM) gaf, bereidde hij aanvankelijk tot in de puntjes voor. Al gauw kwam hij erachter, dat hij daar alleen maar meer van ging stuntelen. De keren dat hij geen tijd voor voorbereiding had, voelde hij de Schrift echter vanuit zijn binnenste stromen. 'Mijn studie, gebed en aantekeningen ruļneerden mijn werk. God liet me zien dat ik uit eigen kracht en intellect te werk ging. Hij leerde me op Hem te vertrouwen. Toen ik dat begreep, heb ik nooit meer iets voorbereid!'

Wereldwijd
Deze ontdekking heeft in ieder geval geen verkeerde uitwerking op AWM gehad. Inmiddels is het werk wereldwijd via televisie (inclusief Family7), radio en internet te volgen, zijn er Bijbelscholen en worden jaarlijks miljoenen exemplaren van zijn studiematerialen al dan niet gratis verzonden. Wommack: 'Zelf heb ik meegemaakt hoe het is om geen geld te hebben. Op een christelijke conferentie wilde ik graag cassettebandjes kopen, maar had geen geld. Toen heb ik God beloofd dat ik nooit geld zou vragen voor mijn studiemateriaal als mensen dat niet konden betalen. Toen kon ik nog niet vermoeden dat we later miljoenen cd's en dvd's gratis zouden weggeven.' Aan de groei van AWM ging een lange leerschool vooraf.

Al op achtjarige leeftijd kwam de jonge Andrew tot geloof. Hij groeide op als een brave jongen. 'Ik werd zelfs een moderne farizeeėr, maar ontdekte dat ik Gods liefde door goede werken en religieus gedrag probeerde te verdienen. Toen ik mijn hart voor God uitstortte en alles beleed, ervoer ik Gods liefde in plaats van Zijn oordeel. Dat heeft mijn leven veranderd.'

Fundament
Hij wilde God dienen. Daarom besloot Wommack zijn opleiding vroegtijdig te verlaten. Vervolgens kwam hij in het leger terecht en werd in Vietnam assistent-legerpredikant. Die tijd werd een fundament onder zijn latere missie. Bij terugkomst gaf hij samen met zijn vrouw Bijbelstudies. Ze leidden drie kerken en kregen twee zonen. Vier jaar na zijn huwelijk - dat in 1972 plaatsvond - zond hij zijn eerste radioprogramma Gospel Truth uit. Vandaag de dag is dat overal ter wereld te beluisteren. Op zijn website (www.awme.net) staan Bijbelstudies over talloze alledaagse onderwerpen. Ook staat de site boordevol informatie over AWM en haar Bijbelschool.

Nederland
Inmiddels heeft Wommack ook in Europa voet aan de grond gekregen; een van de redenen waarom hij eind mei weer naar Nederland komt. Directeur Piet de Groot van AWM Nederland is zelf groot liefhebber van Andrews onderwijs. 'In 2000 ben ik in Noord-Ierland met zijn onderwijs in aanraking gekomen. Al bij het beluisteren van zijn eerste Bijbelstudies, merkte ik dat hij een andere manier van spreken heeft dan de meeste andere Amerikaanse sprekers. Dat boeide mij. Hij haalde al mijn gevestigde denkbeelden onderuit en sprak tot mijn hart.' Het aantrekkelijke in de Bijbelstudies van Wommack zat hem voor De Groot vooral in de dagelijkse omgang met God.

'Wommack gelooft dat het offer van Christus genoeg is,' aldus De Groot, 'hij benadrukt Gods onvoorwaardelijke liefde en legt uit hoe goed het is om een balans te vinden tussen genade en geloof. Hoeveel christenen bidden en smeken God niet om iets voor hen te doen. Dat lijkt wel eens op manipulatie: 'als ik maar genoeg bid, vast en uit mijn Bijbel lees, dan zal God wel antwoorden. Wommack leert daarin ontspannen te zijn. Het is niet 'het offer van Christus aangevuld met mijn inspanningen', maar 'het offer van Christus... en verder niets.'

Gebedsleven
Vooral toen de Amerikaan vertelde, hoe hij zelf jarenlang zonder gewenst resultaat had gebeden, maakte dat een klik bij De Groot. 'Andrew zei: 'Als je tevreden bent over je gebedsleven, ga daar dan mee door. Ben je dat niet, ben je dan bereid om alles wat je hebt geleerd, naast je neer te leggen?' Toen ik dat laatste deed, veranderde mijn geloofsleven radicaal. Ik heb een totaal andere manier van bidden geleerd.' De Groot zag zijn leven langzamerhand veranderen. Enthousiast kocht hij het studiemateriaal van Wommack. 'Daar had ik veel baat bij. Ik ben namelijk een slechte lezer, maar vond het heerlijk om naar zijn boodschappen te luisteren. Soms zette ik mijn koptelefoon zelfs in bed op en viel daarmee in slaap. Niet omdat het saai was, maar ik stond er mee op en ging er mee naar bed. Deze studies brachten me terug bij Gods onvoorwaardelijke Liefde.'

Benelux
Nadat De Groot conferenties van Wommack had bezocht, vroeg de directeur van AWME Europe hem of hij er in 2006 een in Nederland kon organiseren. Vervolgens werd een kantoor voor de Benelux geopend, waarvan De Groot nu directeur is. 'We maken vooral het werk van Andrew bekend in Europa, vertalen zijn boeken en worden gesteund door partners. Het geld wordt gebruikt voor ons werk in de Benelux, maar we helpen ook andere landen bij het vertalen van boeken. In de toekomst willen wij de bijzondere boodschap van genade en geloof nog meer verspreiden. Een van de media die we daarbij gebruiken is Family7. We zijn blij met onze zendtijd op deze christelijke televisiezender.'

Help mee!
U kunt Family7 helpen om meer programma's te maken en meer series aan te kopen. Dat kan door een vast bedrag te sponsoren of een eenmalige gift te geven. Sponsort u tenminste 3 euro per maand, dan krijgt u gratis onbeperkt toegang tot Family7 internet tv en onze uitzending gemist. Zo kunt u Family7 op uw computer bekijken en uw favoriete programma op uw eigen moment nog eens rustig terugkijken. Daarnaast krijgt u in ieder geval tot en met juni 2011 het Family7 TV-Magazine gratis bij u in de bus. Als het ons lukt om met deze actie 2000 sponsors te werven kunnen wij het Family7 TV-Magazine elke maand blijven aanbieden aan iedereen die ons ondersteunt.

U kunt sponsor worden door te gaan ga naar www.family7.nl  en schrijf u daar in.


Meer over het onderwijs van Andrew Wommack op: www.vergadering.nu/wommack


 

www.vergadering.nu