www.vergadering.nu Recensie-index www.vergadering.nu
1 RECENSIE
Aurelius Augustinus
Debatten over God en wereld, Tegen de manicheeërs Fortunatus en Felix
vertalers: Roald Dijkstra, Vincent Hunink; inleiding: Hans van Reisen
Uitg. Damon, 2017
ISBN 9789463400305
geb. 164 pp.; EUR 19,90
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)... of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl
Heeft God alle dingen geschapen? Of is onze wereld, met alle kwaad en ellende daarin, het werk van een
tegengestelde, vijandige macht? En zo ja, hoe kunnen we ons daaruit bevrijden? Brandende kwesties, waarover ten tijde van Aurelius
Augustinus (354-430) fel werd gedebatteerd. Vooral de manicheeërs, volgelingen van Mani, een oosterse charismatische leider uit de 3e
eeuw, kozen voor een radicale dualistische visie: de aarde als strijdtoneel van goed en kwaad. In veel van Augustinus’ geschriften
worden hun opvattingen hartstochtelijk bestreden. Vaak is dat eenrichtingsverkeer. Maar niet altijd. Soms vonden publieke debatten
plaats, waarin Augustinus het in het openbaar opnam tegen invloedrijke manicheeërs. De discussie werd dan uitgeschreven en bewaard
als deel van zijn oeuvre. Dit boek biedt voor het eerst een Nederlandse vertaling van zulke teksten. Niet alleen Augustinus voert hier
het woord, we horen ook de manicheeërs zelf. Twee unieke, 4e -eeuwse live debatten over wezenlijke vragen. Waarbij de vonken er vanaf
vliegen.
Roald Dijkstra is als onderzoeker en coördinator betrokken bij het OIKOS Anchoring Innovation programma. Vincent Hunink is
universitair docent Latijn en Vroegchristelijk Latijn aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hans van Reisen is studiesecretaris aan
het Augustijns Instituut.
..
1. indekerk.be Blog - april 2017 - indekerk.be...
Debatten over God en wereld
Boekrecensie door Raymond R. Hausoul
Het is prachtig dat er in deze geseculariseerde tijd nog oog is om oude christelijke werken voor het Nederlandstalige publiek
toegankelijk te maken. Voor het eerst in 1600 jaar tijd hebben Roald Dijkstra en Vincent Hunink dat met Augustinus’ Acta contra
Fortunatum manichaeum en Acta contra Felicem manichaeum gedaan. Het resultaat mag er zijn.
De heldere inleiding in hun publicatie biedt grote ondersteuning om de manicheeërs te kunnen begrijpen. Hans van Reisen, die deze
historische inleiding schreef, laat er op een toegankelijke manier in zien hoe de pseudo-christelijke stroming van het manicheïsme
zich verhield tot de stroming van de katholieke christenheid. Recente ontdekkingen over de manicheeërs worden daarbij in kaart
gebracht. Ook toont van Reisen dat manicheeërs geen randverschijning waren in de tijd van Augustinus. Zo kende Hippo Regum, waar
Augustinus werkte, meer manichese dan katholieke christenen. In de beide debatten die in dit boek vertaald zijn, staan twee vormen van
christen-zijn tegenover elkaar: manichese christenen tegenover katholieke christenen.
Voorafgaand aan de vertaling van de debatten, wordt er echter nog een specifieke inleiding op de
debatten gegeven. Deze blijkt van essentiële waarde te zijn. Het vraagt immers even tijd om goed in de stijl van het debat te komen.
Ook laat zich het debat niet altijd gemakkelijk volgen, doordat de manicheeërs onduidelijk zijn in hun betoog, minder gestructureerd
te werk gaan en vragen ontlopen. Deze specifieke inleiding op de debatten biedt daarom een waardevolle oriëntatie vooraf.
Het debat tussen Augustinus en Fortinuatus, dat op 28 en 29 augustus 392nC werd gehouden, staat in deze publicatie voorop. Het is de
vertaling van het Latijnse Acta contra Fortunatum manichaeum, dat als neerschrift van dit debat geldt. De thema’s die tijdens dit
debat aan bod komen zijn: wat bracht de dood in deze wereld? In hoeverre zorgt het kwaad er voor dat God bepaalde keuzes maakt, die
Hij anders niet zou moeten maken? Is het mogelijk te stellen dat het kwade en het goede in deze wereld dezelfde oorsprong hebben? Zijn
mensen volledig verantwoordelijk voor de zonden die ze doen? Kunnen ze er deels voor kiezen om die zonden niet te doen?
Het volgende debat is dat tussen Augustinus en Felix, dat op 7 en 12 december 404nC plaatsvond en bewaard bleef in Acta contra Felicem
manichaeum. Thema’s in dit debat zijn: wat is de autoriteit van Mani? Doelt Jezus met de Trooster op Gods Geest? Zijn er meerdere
aardbollen in deze schepping aanwezig? Hoe dienen we de Bijbeltekst aan het begin van Genesis 1 precies op te vatten? Is het mogelijk
dat God schade leidt door het kwaad? Is een onverderfelijke God in relatie te brengen met het kwaad?
Het lezen van de debatten verloopt soepel in deze nieuwe uitgaven. De tekst is niet oubollig en de vertalers bieden informatie over de
wat moeilijkere fragmenten in hun voetnoten. Een gemis is hierbij wel dat de voetnoten vrij beperkt blijven ten opzichte van de
vertaling. Zo ontbreken in deze editie tekstkritische gegevens vanuit de handschriften en beknopte discussies met andere vertalingen.
Beide debatten tonen op magnifieke manier hoe felle debatten in de vierde en vijfde eeuw verliepen. We zien daarbij niet alleen
Augustinus aan het werk, maar horen ook de stem van de manicheeërs. Dat is bijzonder voor wie beseft dat we lange tijd weinig weet
hadden van deze groepering. Beide debatten kennen ook een ander einde. Fortunatus verdwijnt uit beeld, terwijl Felix erkent dat
Augustinus gelijk heeft.
Veel onderwerpen in deze debatten krijgen vandaag nog steeds belangstelling. Deze publicatie van de debatten is daarom toe te juichen.
Door de gedegen binding, het fraaie inleglint en een uitvoerig register van de aangehaalde Bijbelteksten kenmerkt dit boek zich als
professionele uitvoering. Dat is vermoedelijk de reden dat de prijs aan de hoge kant is voor een boek van 165 pagina’s. Deze
publicatie is zeer aanbevolen aan hen die een historisch-theologische interesse hebben in Augustinus, de manicheeërs en/of de
bovengenoemde onderwerpen.
|