www.vergadering.nu Recensie-index www.vergadering.nu 1 RECENSIE The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader 1. Nederlands Dagblad - 10 december 2010 - www.nd.nl Behouden vaart voor het drakenschip
In Narnia komen ze hijgend en proestend weer boven; hun oude vriend Caspian, inmiddels koning van Narnia, takelt hen op zijn schip. Hij is op een missie, waarbij ze hem gaan helpen. Caspian wil zeven vermiste vrienden van zijn vader opsporen en onderzoeken hoe ze aan hun eind zijn gekomen. Regisseur Michael Apted heeft er zelf een rode draad bij verzonnen. Ze moeten nu de zeven zwaarden van al die edelen opsporen en bij elkaar brengen; alleen zo kan Narnia worden gered van de kwaadaardige groene mist die het land overspoelt. Het grote, VOC-achtige zeilschip, de ontvoering door de slavenhandelaren, de grote storm, Eustaas die een draak wordt, het gevecht met de Zeeslang, de eenvoetige Duffelpoeters, het Duistere eiland – Michael Apted brengt de fantasiewerelden van Lewis prachtig in beeld, met allure en spanning en vaart. Voor de film is een compleet houten drakenschip gebouwd, de Dawn Treader, kosten 2,7 miljoen dollar. De filmmakers zijn niet zo ver gegaan om er een zeewaardig schip van te maken. Het is op een bewegende bal gemonteerd die het deinen en stampen op de golven kan nabootsen. Met de computer is de zee eronder gemonteerd. Voor andere scènes is de hele set op Cleveland Point neergezet, aan de Australische oostkust, zodat je de echte zee en de horizon daarboven op de achtergrond ziet. Fantasie De Narnia-verhalen zijn bedacht door C.S. Lewis, de bekende schrijver en verdediger van het christelijk geloof. Hij had als kind al een levendige fantasie. Met zijn broer Warnie verzon hij verhalen over ridders en monsters, waarin alles kon. Hij heeft eens verteld dat de Narnia-wereld voor hem begon met een beeld, in zijn hoofd, van een lantaarn in een besneeuwd landschap en een faun. Dat groeide uit tot een kille wereld waar het altijd winter is en nooit Kerst, bevroren onder de vloek van de Witte Heks. En waar volgens een oude profetie de komst van vier mensenkinderen nodig was om haar macht te breken. De kracht van het eerste boek, als verhaal, heeft Lewis in de volgende delen niet meer overtroffen. Dat voel je ook in deze derde film en de vondst van regisseur Apted verbetert dat niet echt. Waar zit nu de macht van het kwaad en waaróm moeten die zeven zwaarden worden samengebracht? Dat blijft wat vaag. De film vertelt bij alle spektakel niet echt een verhaal. Apted neemt er ook niet genoeg rust voor. Als Lucy in een verlaten landhuis een oud toverboek ontdekt, zou dat tussen alle actie een mooie, verstilde scène kunnen zijn, maar het is alweer snel voorbij. Een van de twee stiefzonen van Lewis, Douglas Gresham, is als co-producer bij de films betrokken; hij rekent het tot zijn taak de ‘theologische en morele boodschappen’ intact te houden, vertelde hij eergisteren in deze krant. Die zitten inderdaad in de film, zonder dat het vervreemdend werkt – of in elk geval hoeft te werken – voor een breed publiek. ‘Aan de tafel van Aslan is genoeg voor iedereen’, zegt de dochter van de ster Ramandoe. En als Edmund, Lucy en Eustaas terugkeren naar de gewone wereld, zegt de leeuw Aslan: ‘Daar ben ik onder een andere naam bekend.’ Best bijzonder eigenlijk, dat de Narniaserie in deze tijd wordt verfilmd. |