www.vergadering.nu  Recensie-index  www.vergadering.nu


Sleutels voor je geloof
Henk P. Medema
Het evangelie in een postmoderne eeuw, na de verdwijning van God
Uitgeverij: Medema, Vaassen, 2001, Pagina's: 120
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)...

of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl

Sleutels hoef je niet te gebruiken. Als je de deuren liever dicht wilt laten: dat mag. Maar als je wel wilt weten wat de sleutels van je geloof zijn, en hoe je ze moet gebruiken, gaan er deuren voor je open. Dit boek leert je waar je die sleutels kunt vinden en hoe je ze kunt omdraaien in je eigen leven.

2 RECENSIES


HebbeZ - augustus 2001 - BoekrecenZieZ  -  www.hebbez.nl

Soms denk ik wel eens: wat heb ik nu eigenlijk aan dat geloof? Ja, als ik doodga kom ik tenminste niet in de hel, maar doodgaan doe ik (hopelijk) toch voorlopig nog niet. Stiekem ben ik dus toch wel een beetje jaloers op mensen die op hun 60e ofzo nog 'even snel' gaan geloven. Die konden toen ze jong waren tenminste lekker genieten!!! Misschien heb jij dit gevoel ook wel eens. Geloven, het lijkt vaak een investering in de verre, verre toekomst. En jij bent jong en je wilt nú wat, toch?!




Tekst: Marleen Remijnse

Nou, er is goed nieuws voor ons: christenen krijgen ook nú al een heleboel cadeaus van God! Dat beweren tenminste de auteurs van de twee boekjes die pasgeleden zijn verschenen. Het ene heet 'Sleutels voor je geloof en is geschreven door Henk Medema. Hij noemt hierin 'de school van God tè gek!' Hij daagt je uit om lessen te gaan nemen bij Jezus. Hierbij geeft hij je een aantal sleutels. Deze sleutels of aanwijzingen heb je nodig om de deur te kunnen openen naar God, Christus en hun cadeaus. Eerlijk, openhartig en eigentijds vertelt hij bijvoorbeeld wat bekering nou eigenlijk precies inhoudt (is je leven nou helemáál nieuw, of maar een beetje?! ). Ander voorbeeld: waarom
krijg je geen briefjes uit de hemel waarop staat wat je het beste kunt doen in die bepaalde situatie? En je kunt ook te weten komen hoe groot de cheque wel niet is die je van God hebt gekregen. Veel leuke, interessante onderwerpen, denk ik (waar je ook nú al iets aan hebt)! Het is ook wel erg gemakkelijk dat hij veel christelijke termen (zoals bijvoorbeeld "rechtvaardigheid") in normaal Nederlands uitlegt. En last but not least: het is lekker dun! Ideaal dus om te gebruiken voor bijvoorbeeld een bijbelstudie. Afijn, je zou het zelfs bijna voor je plezier gaan lezen...





Oogst / Vereniging Tot Heil des Volks

Recensie P.de B. - mei 2001

In de serie 'Van hart tot hart' verscheen het vierde deeltje: Sleutels voor je geloof. Dit boek is een bewerkte heruitgave van 'Geloof het maar gerust', een serie die is bedoeld om jongeren te confronteren met het hart van het Evangelie. Vooral het leven als christen komt aan de orde, hoe doe je bijbelstudie, hoe kun je bidden? Op welke wijze geeft God je antwoord op je vragen? De auteur maakt duidelijk dat we geen briefjes uit de hemel krijgen. De manier waarop God meestal tot mensen spreekt is door Zijn Woord. Daarom is het zo belangrijk om dagelijks in de Bijbel te lezen. Medema noemt een aantal duidelijke voorbeelden. Als je bijvoorbeeld ineens op het lumineuze idee komt dat de Heer jou leidt om net als Salomo duizend vrouwen te nemen, hoef je daar niet voor te bidden en ook geen speciale leiding te vragen. Waarom? Omdat de Bijbel heel duidelijk is over Gods ideaal:
een levenslang huwelijk van één man met één vrouw.

Dit werkje is geschikt voor jongeren die serieus bezig willen zijn met hun geloof. Humor is in het boekje voldoende aanwezig. Jammer dat het woordgebruik niet altijd even goed op de doelgroep is afgestemd, soms is het te populair, andere keren weer wat moeilijk. Door de duidelijke verdeling in thema's is het goed bruikbaar voor bijvoorbeeld bespreking op jeugdverenigingen. Aanbevolen voor jongeren.


www.vergadering.nu