www.vergadering.nu  Recensie-index  www.vergadering.nu

1 RECENSIE


Een jaar met Jezus
Dagelijkse lezingen en meditaties
Eugene H. Peterson
Uitgeverij Kok, Kampen, 2007
431 pag., € 15,00.
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)...

of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl

Een dagboek voor 365 dagen lezen, reflecteren en bidden
Het persoonlijke doel van een jaar lang 'oplopen met Jezus' is voor Eugene Peterson: leren om te bidden. ‘Bidden is communiceren met God. Dat is niet iets wat je los kunt zien van het dagelijks leven. Het is een manier van leven. Jezus volgen betekent dat we zijn woorden en handelen in moeten voegen in ons leven van alledag.'
U volgt Jezus in dit boek aan de hand van 365 teksten uit de evangeliën van Matteüs en Johannes, per dag voorzien van een korte overdenking, een persoonlijke vraag en toepasselijk gebed.
Eugene H. Peterson is theoloog, pastor en dichter. Zijn spiritualiteit is nauw verweven met die van Henri Nouwen.
Peterson heeft meer dan 30 boeken op zijn naam staan en verwierf wereldwijd faam met zijn vertaling van de Bijbel in hedendaags Amerikaans. Ook een een popster als Bono gebruikt zijn teksten voor songs van U2 en intermezzo's in hun optredens.


1. Opbouw - 18 januari 2008

Een bergtop onder de Bijbelse dagboeken

Boekrecensie door L.A. van Baardewijk

Het Bijbels dagboek Een jaar met Jezus is een goede gelegenheid om kennis te maken met Eugene H. Peterson. In het werk van deze Amerikaanse theoloog en pastor kom je telkens weer de oefening van het bijbellezen en bidden tegen. Hij ziet de meditatie als het wezenlijkste wat we als christenen nodig hebben. Vandaar in dit nieuwe boek de praktijk van het mediteren.

/>

Aardse spiritualiteit
Het trefwoord bij Peterson is 'spiritualiteit'. Peterson verstaat daar een uiterst 'aardse' spiritualiteit onder: het gaat om het leven van alledag van hele gewone gelovigen. Het is zijn overtuiging dat het evangelie van Jezus Christus niet boven dat aardse leven zweeft, maar juist in ons gewone leven tot zijn werkelijke kracht kan komen. Met de vorm van een bijbels dagboek probeert Peterson dat dagelijkse leven zo dicht mogelijk te benaderen. De bekendheid met het werk van Peterson lijkt (buiten zijn boeken op het terrein van supervisie voor predikanten) niet overdreven groot. Dat doet de achterflap van het boek ook vermoeden. Uitgeverij Kok introduceert deze Amerikaanse theoloog met de woorden dat zijn spiritualiteit nauw verweven is met die van Henri Nouwen. Ik vraag me af waar zo'n vergelijking vandaan komt. Ook de voorkant die uitgeverij Kok aan het boek heeft meegegeven (een romantisch landschapje met een kerkje) heeft me verbaasd. Die illustratie had beter bewaard kunnen blijven voor een streekroman dan voor een boek van deze allure.

Maggi blokjes
Het dagboek volgt het Matteüs en het Johannesevangelie. Meteen al, bij het lezen van de eerste dagen valt de geconcentreerde en prikkelende stijl van Peterson op. Het leeuwendeel zijn bijna aforismen. Het zijn net maggiblokjes die je moet laten uiteenvallen. In je gedachten dan. Ik kan me voorstellen dat de schrijver voor dit dagboek telkens de laatste versies van zijn gedachten, schrijfsels en preken genomen heeft. Je hoort erin hoe hij zelf eerst met een bepaalde tekst geleefd heeft en pas na lang nadenken en mediteren een paar zinnen op papier heeft gezet. Dat vraagt weliswaar veel van de lezer, want die wordt gedwongen tot stilstand te komen en de woorden in rust in zich op te nemen. Maar als je dat daadwerkelijk doet, dan is de winst groot.

Aanlokkelijk,
Peterson heeft de gave je bij de kern van je verhouding tot God te brengen. Bij het 'Onze Vader' zegt hij bijvoorbeeld over het woordje 'onze': 'We kunnen niet tot God komen alsof hij een privégod zou zijn, een huishoudgod. Hij is geen persoonlijk idool dat we naar onze maatstaven samenstellen.' En dan komt hij tot één van de vele puntige uitspraken die je bijblijven: 'In het gebed wordt God niet gereduceerd tot onze behoeften, maar worden wij uitgebreid tot de dimensies van zijn majesteit.' Wat mij zo fascineert is de scherpte waarmee Peterson ons eigentijdse denken en onze uitgangspunten onder kritiek stelt. Je voelt hoe de kracht van het evangelie gebroken wordt als je dat denken niet los durft te laten. Naast dit afbrekende werk bouwt hij ook op. Hij laat regelmatig een aanlokkelijk perspectief zien: hoe het evangelie je uit de beperkingen van je eigen leven haalt en hoe dat leven met Jezus er concreet uitziet.

Juweeltjes
Een jaar met Jezus kent vele juweeltjes. Zo heeft Peterson het over 'de ethiek van de kniereflex' (het gedachteloos reageren op de woorden en daden van anderen). Over zachtmoedigheid: 'Het is geen slappe buigzaamheid, maar gedisciplineerde ambitie.' En zo zijn er meer 'smaakmakers' te noemen. Uitgeverij Kok heeft een goede greep gedaan met de uitgave van dit boek. Wie meer zoekt van het werk van Peterson moet echter bij de theologische uitgeverij Ekklesia in Gorinchem zijn. Via het internet is ook veel van zijn niet vertaalde werk te bestellen.

Drs. Laurens van Baardewijk is predikant van de NGK in Loosdrecht en redactielid van Opbouw.

www.vergadering.nu