www.vergadering.nu Recensie-index www.vergadering.nu
Waarom moest Jezus sterven?
John Piper
Uitgeverij: De Banier, Utrecht 2004
ISBN 90 336 0567 8
140 blz. € 6,95 Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)... of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl
Vijftig antwoorden op een levensbelangrijke vraag
Waarom moest Jezus sterven? Waarom heeft Hij zoveel geleden? Wat heeft dat met mij te maken? De eigenlijke vraag is: wie wilde dat Hij zou sterven? Het antwoord: God. Een verbijsterende gedachte, Jezus was Zijn Zoon. Toch moet je vanuit de Bijbel wel tot die conclusie komen.
Bij Jezus 'lijden en sterven gaat het niet om de oorzaak van zijn dood, maar om de bedoeling ervan. Welk doel had God voor ogen? Daarover gaat dit boek. John Piper heeft uit de Bijbel vijftig redenen voor Jezus 'sterven gehaald. Niet vijftig oorzaken, maar vijftig bedoelingen, als antwoorden op de vraag die wij allemaal onder ogen moeten zien wat heeftGod voor ons, zondaren, gedaan door Zijn Zoon naar de aarde te sturen?
John Piper is als predikant verbonden aan de Bethlehem Baptist Church in Minneapolis. Hij is auteur van vele bestsellers, waaronder 'Desiring God' en 'The pleasures of God'. Enkele van zijn werken zijn al in het Nederlands verschenen.
Reformatorisch
Dagblad
- 15 december 2004
De bedoeling van de kruisiging
Boekrecensie door Ds. M. A. Kuijt
In zijn recent vertaalde boek ”Waarom moest Jezus sterven?” gaat John
Piper in op de betekenis van het sterven van Jezus. Piper beklemtoont dat
niet de schuldvraag -de oorzaak van Zijn dood- centraal moet staan, maar het
doel dat God voor ogen stond toen Hij Zijn Zoon overgaf om gekruisigd te
worden.
In zijn boek geeft John Piper vijftig antwoorden op de vraag: Waarom moest
Jezus sterven? Aan de hand van een groot aantal bijbelteksten tast Piper
behoedzaam de Schrift af om deze vraag te kunnen beantwoorden. Daarbij gaat
het hem niet om de schuldvraag. Veel belangrijker dan de vraag wie Jezus
gekruisigd hebben, is de vraag naar de bedoeling van Jezus’ lijden voor
ons. Piper stelt dan ook direct aan het begin dat God Zelf Jezus heeft laten
kruisigen.
Deze daad van God komt overigens niet in
mindering op onze schuld. De kruisiging is en blijft een verschrikkelijke
zonde van onze kant. Dat God Zelf Zijn Zoon overgaf in de dood maakt onze
schuld niet kleiner, maar onderstreept juist de diepte van onze schuld. Niet
anders dan door een daad van God Zelf worden wij bevrijd van schuld en
omgevormd tot nieuwe mensen.
Het gaat de schrijver vooral om de uitwerking van Jezus’ dood. Wat heeft
God met de dood van Jezus de wereld willen leren? En dan heeft de schrijver
niet alleen christenen op het oog, maar ook joden en aanhangers van andere
godsdiensten. Door joden en moslims niet vanuit de schuldvraag te benaderen
(pogroms, kruistochten en concentratiekampen zijn afschuwelijke vormen van
ongehoorzaamheid aan Jezus Christus geweest) komt er ruimte om met hen in
gesprek te gaan over de bedoeling van de kruisiging.
Verschillende kanten
Na het voorwoord belicht de schrijver aan de hand van vijftig korte
hoofdstukjes telkens een kant van het sterven van Jezus. Zo leed en stierf
Christus om Gods toorn op Zich te nemen, om Zijn hemelse Vader te behagen,
om voor ons de rechtvaardige eisen van de Wet te vervullen, om onze
verdoemenis weg te nemen, om ons tot geloof te brengen en ons daarbij te
bewaren, om ons te genezen van geestelijke en lichamelijke ziekten, om ons
te bevrijden van het lege bestaan van onze vaderen, om het huwelijk zijn
diepste betekenis te geven, om een gemeenschap van kruisdragende volgelingen
te stichten, om de vijandigheid tussen verschillende bevolkingsgroepen
teniet te doen.
Het laatste hoofdstuk met de titel ”Christus leed en stierf… om te laten
zien dat de grootste zonde -de kruisiging- door God ten goede werd
gekeerd” brengt afsluitend de rode draad in beeld die door het boek heen
loopt. „De diepzinnigste opmerking die we kunnen maken over het lijden en
het kwaad is, dat God er in Jezus Christus de hand in heeft gehad en het ten
goede heeft gekeerd.”
Het boek leent zich uitstekend om te
mediteren over het doel van Jezus’ lijden en sterven. Weliswaar vraagt het
waarom van het sterven van Christus diepere theologische doordenking dan in
dit boek gebeurt, maar we moeten Pipers boek niet overvragen. De schrijver
beoogt met zijn boek niet een uitputtende dogmatische doordenking van het
lijden en sterven van Christus te geven. Hij wil ons een leesoefening bieden
in het nauwkeurig bestuderen van de schriftwoorden. Met als doel dat allen
die Christus hebben liefgekregen zich meer en meer zullen verwonderen over
de wijze bedoelingen die God heeft gehad om Zijn Zoon in de dood over te
geven.
Puriteinse traditie
Vanwege de praktische inslag is het boek geen dorre beschrijving van een
moeilijk theologisch probleem geworden, maar wil het christenen toerusten om
dagelijks vernieuwd te worden naar het beeld van Christus, gevoed door het
ware geloof. Met dat doel voor ogen staat John Piper met zijn boek in een
lange puriteinse traditie, waarvan de sporen nog altijd te vinden zijn bij
een aantal hedendaagse Amerikaanse schrijvers.
|