www.vergadering.nu  Recensie-index  www.vergadering.nu

4 RECENSIES


In de lift
Leven met God
Joke Tan
Uitgeverij Kok, 104 blz., paperback, prijs € 10,90
EAN 9789043513531
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)...

of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl

 
In dit boek vergelijkt Joke Tan haar leven met een huis met drie woonlagen. De begane grond van het alledaagse leven en de gedachtewereld van de tweede etage (haar ‘fantasierijk’) beschrijft ze met woorden waar mensen zich doorgaans wel in herkennen. De derde woonlaag is echter zo onbeschrijfelijk, dat ze beseft dat elke vergelijkingen te kort schiet. Ze probeert wat ze beleeft op die ‘zolderkamer’ te verwoorden met gebeden, Bijbellezen, dagboekfragmenten, persoonlijke verhalen en citaten – in de hoop dat velen op de begane grond van het alledaagse leven ook de lift van hun eigen huis zullen ingaan en het hogerop zullen zoeken. 

Joke Tan is bekend van haar columns in CV Koers en De Elisabethbode en haar bijbelstudies in Eva en spreekt regelmatig op koffieochtenden en conferenties.
 
www.joketan.nl


4. Eva - februari 2008

In de lift

Een lift spreekt voor iedereen tot de verbeelding. Joke Tan vergelijkt in haar boek In de lift haar leven met een woonhuis, inclusief lift. De eerste verdieping is het hier en nu. Onze leefomgeving waar jij en ik elkaar tegenkomen. Waar christenen elkaar ontmoeten en elkaar bijstaan in zorgen en geluk. Een verdieping hoger: je denkwereld. Een privéverdieping waar je kunt fantaseren, keuzes kunt maken, etc. Dan de hoogste verdieping. "Een wonderlijke tegenstelling," noemt Joke Tan deze verdieping, "een verdieping die te hoog is. Een plaats met topervaringen in de ontmoeting met God."

In de lift is een bijzonder boek die de realiteit van het geloofsleven op een duidelijke manier weergeeft. Ook handvatten om verder te gaan ontbreken niet. Dit alles onderbouwd met voorbeelden en teksten uit de Bijbel waar je wat mee kunt.


3. Opwekking Magazine - september 2007

In de lift

´Leven met God´ is de subtitel van dit kleine, maar fijne boekje. Op gemoedelijke en uitnodigende wijze geeft Joke Tan toegang tot haar levenshuis met drie etages. Op de begane grond speelt het alledaagse leven zich af in een soort ´centrale stationshal´ waar allerlei ontmoetingen plaatsvinden. De tweede woonlaag is voor haar gedachtewereld, met daarin een ruime plek voor het ´fantasierijk´. De bovenste verdieping is de plaats waar ze met God samen is. Wat ze daar beleeft, beschrijft ze aan de hand van gebeden, Bijbelteksten, dagboekfragmenten en citaten. Daarmee spoort ze de lezers aan om in de lift te stappen, om het hogerop te zoeken. Een goed voorbeeld doet goed volgen…






2. NBD / Biblion - oktober 2007

De lift

NBD|Biblion recensie door O.W. Dubois

Boven de begane grond van het alledaagse leven en de verdieping van de eigen denk- en fantasiewereld ligt de derde en hoogste verdieping van het leven met God, zo schrijft Joke Tan - columniste van 'CV koers' en 'De Elisabethbode' - in aan het woonhuis ontleende beeldspraak.
De lift is de verbinding tussen de verschillende niveaus en 'brengt me op die wonderlijke plaats waar ik in Gods aanwezigheid kan zijn'. Het is dit geestelijk leven dat zij in korte en appellerend geschreven hoofdstukken - waarin zij ook bijbelteksten (NBV), gebeden en gedachten van anderen heeft vervlochten - probeert te verwoorden.
Voor een modern evangelisch getint publiek. Bijbelteksten, gebeden en gedachten zijn in cursief afgedrukt. Met eindnoten. Normale druk.


1. Lectori Salutem, oktober 2007

In dit boek nodigt Joke Tan haar lezers uit in te stappen in de lift van hun levenshuis. Ze gebruikt dit eigentijdse beeld om mensen mee te laten reizen tussen de verschillende woonlagen van het persoonlijke leven. Ze schetst de alledaagse begane grond, bekend terrein, waar iedereen kan komen en gaan. Vervolgens de tweede verdieping, de denkwereld, een laag met veel kamers, gangen en doorkijkjes - uniek bij ieder mens. En tenslotte is daar de hoogste verdieping, het leven met God. God is niet aan deze hoogste etage gebonden, Hij komt ons huis overal binnen. 
Met dit beeld van de verschillende levenslagen wil Joke haar lezers uitnodigen: kom hogerop! God roept. Hij heeft ons lief! Leven met God is leven op de hoogste verdieping. Soms schieten eigen woorden tekort om dit leven op niveau te beschrijven. Joke gebruikt dan Bijbelwoorden, mooie citaten en poëzie.

Hogerop komen betekent niet zelden een geestelijke klimpartij. in bijbelse tijden kende men het opgaan naar Jeruzalem, een zware pelgrimstocht. Mensen mogen opklimmen. God daalt neer, zelfs tot de diepste diepten, in de kelder van ons bestaan.

Vanwege de wisselende beelden had ik in het begin even moeite de draad van het 'verhaal' op te pakken. Maar al snel las ik geboeid. Joke schrijft speels en toegankelijk. Ze vertelt van haar persoonlijke, levensbepalende ervaringen met God. Niet iedere gelovige zal kunnen getuigen van dergelijke ontmoetingen. Maar Joke wijst ook duidelijk naar de Bijbel, waarin wij al lezend en studerend de stem van God mogen en kunnen horen. Met overtuiging wijst ze naar de enige deur die de lift rijk is. "Ik ben de deur", zegt Jezus.
Een warm en waardevol boekje!

www.vergadering.nu