www.vergadering.nu  Recensie-index  www.vergadering.nu

1 RECENSIE


Van kikker tot prins
Matthijs Vlaardingenbroek
208 pagina's
Prijs € 15,95
ISBN: 9789059990685
www.vloeibaar.info
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)...

of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl

Toen ik God leerde kennen, dacht ik: nu wordt alles anders! Maar in de weken en maanden erna kwam ik erachter dat mijn nieuwe leven nog steeds erg veel op het oude leek: ik volgde hetzelfde levenspatroon en worstelde met dezelfde dingen als vroeger. En dit terwijl ik in de Bijbel las dat ik een 'nieuwe schepping' geworden was. Ik begreep het niet. Had ik me in God vergist of in mijzelf? Was ik nu een kind van God of misschien toch niet?
Wie in Jezus Christus gelooft, ontvangt een nieuwe identiteit. De kikker wordt een prins. Je bent niet meer wie je vroeger was. Je bent nu van Koninklijke komaf. Maar bij die nieuwe identiteit hoort nieuwe kleding. De Bijbel zegt dat we onze 'oude mens' moeten uitdoen en de 'nieuwe mens' moeten aantrekken. Hoe je dat doet? Dat is waar Van kikker tot prins over gaat. Met behulp van bewerkte bijbelverhalen, zelfgeschreven parallelverhalen en praktische opdrachten helpt de auteur je ontdekken wie jij bent in Christus. En zo kan God zijn wezen in jou reproduceren (Efeziërs 4:24).

..


1. De Oogst - september 2014 - www.totheildesvolks.nl/de-oogst/home

Van kikker tot prins


Recensie door Daniël Lam

Dit nieuwe boek van Matthijs Vlaardingerbroek is een 'worstelboek'. Matthijs schrijft iets over zijn eigen zoektocht naar identiteit en vervolgens werkt hij dat uit in verhalen, een model van overstromende waterbakken en opdrachten om zelf mee aan de slag te gaan.

'Als Gods Woord iets over je zegt, dan mag je weten dat het waar is als de Bijbel zegt dat je een nieuwe schepping bent, dan ben je een nieuwe schepping. Punt uit! Het is waar. Je hoeft je geen nieuwe schepping te voelen. Je moet je bekeren van je verkeerde daden. Je moet geloven dat je al een nieuwe schepping bent en vanuit deze nieuwe schepping gaan leven.'

Matthijs noemt deze aanpak 'onderdrukking van de oude mens' - in tegenstelling tot het 'afleggen en aandoen' zoals dat in Efeze 4 beschreven wordt. Deze werkwijze werkt niet omdat het een cognitieve aanpak is, waarin je bewust je denken verandert en vasthoudt aan wat jij denkt dat de Bijbel zegt dat waar is (blz. 62).

Hij schrijft: 'Wanneer je je bewust wordt van verkeerd gedrag, en je besluit hiermee te stoppen, maar je rekent niet af met de angst en de leugen aan de wortel, dan heb je een flinke strijd voor de boeg. Dan kom je niet verder dan onderdrukking.' En: 'Kerken waar kwetsbaarheid en echtheid onderdrukt worden, zijn kerken zonder ware betekenis.'

Zijn eigen verhaal en zoektocht zijn een illustratie van hoe je kunt afrekenen met angst en leugens. De ondertitel 'Ontdek je nieuwe identiteit in Christus' wordt echter helaas maar ten dele waargemaakt, omdat dit een persoonlijk proces is. Het is ook niet helemaal duidelijk of het nu gaat om een compleet nieuwe identiteit in Christus, of om een 'oorspronkelijk ingeschapen, maar gebroken identiteit' die hersteld wordt door Christus; maar dat maakt op zich niet uit, als je er gewoon mee aan de slag kunt.

Matthijs wil graag een reisgenoot zijn op onze persoonlijke zoektocht, maar of hij daarin slaagt door een boek te schrijven, is maar de vraag. Als lezer heb je toch in de eerste plaats het gevoel dat je deelgenoot wordt van de reis van de auteur. Daarmee is dit boek naar mijn idee eigenlijk vooral een uitnodiging om de cursus 'vloeibaar' te volgen om jouw unieke identiteit in Christus te leren vinden (www.vloeibaar.info).

www.vergadering.nu