www.vergadering.nu Recensie-index www.vergadering.nu 1 RECENSIE Als God ver weg voelt Zijn alle religies niet in wezen hetzelfde? Het idee van een absolute waarheid zijn wij in het Westen toch ontgroeid? Wie kan geloven in een goede God in een wereld vol kwaad en lijden? Drie vragen die het denkklimaat van vandaag typeren: iedereen heeft zijn eigen waarheid en respecteert de opvattingen van een ander. We schuwen grote woorden en geloven niet meer in allesomvattende antwoorden. Daardoor is er grote openheid voor allerlei overtuigingen ontstaan, van oosterse mystiek tot newagedenken. Tolerantie en relativering zijn de moderne sleutelwoorden. Daarmee is de boodschap van Jezus er een geworden in een koor van vele stemmen. Ravi Zacharias rekent in dit boek af met wat hij als schijntolerantie ontmaskert. Zacharias zet de claims van Jezus af tegen die van de stichters van andere grote religies: islam, hindoeďsme en boeddhisme. Hij bespreekt een aantal fundamentele vragen over het christendom, waaronder: was Jezus echt de zoon van God? Valt Gods bestaan te bewijzen? Is God de oorzaak van het lijden? In een helder betoog, doorspekt met treffende voorbeelden, toont hij aan dat het christelijk geloof uniek is. Zijn conclusie is onontkoombaar: Jezus Christus is wie hij beweerde te zijn. 1 RECENSIE 1.
Ellips – september 2010
In zijn boek Jezus en andere goden bestrijdt Zacharias de postmoderne relativering van de waarheid. Hij schrijft dat alle religies niet hetzelfde zijn (gelijke wegen naar God) en religies ook niet van zichzelf zeggen dat zij op hetzelfde neerkomen.'In het hart van elke religie bevindt zich een onwrikbare opvatting over wie God wel of niet is en wat het doel is van het leven: Hij verwijst naar de Indiase cultuur die een mooi vernisje heeft van openheid, maar eigenlijk superkritisch is ten opzichte van alles wat ook maar een kleine beetje tegen haar ingaat. Centraal staat in Zacharias' werk de gedachte dat Jezus het leven leert te zien in eeuwig heilsperspectief. Het bestaan van God is een zaak van gevoel én verstand. Als de Britse filosoof en atheďst Bertrand Russell beweert dat er een gebrek aan bewijs is voor het bestaan van God, stelt Zacharias dat de Schrift het probleem bij dergelijke mensen niet ziet als het ontbreken van bewijs, maar eerder het onderdrukken ervan. Een van de verrassendste dingen van het leven is dat het niet begint met de rede en eindigt met geloof.' Het begint als je jong bent met geloof en wordt ondersteund door te redeneren door middel van dat geloof, of door de redenen om te geloven te negeren.' Het kwaad is volgens Zacharias meer een mysterie dan een probleem. Objectieve morele waarden bestaan volgens hem alleen als God bestaat. Er kan niets intrinsiek en normatief goed zijn, tenzij er een God is die het heelal op die manier heeft gevormd. Het ontkennen van een objectieve morele wet, gebaseerd op de neiging om het bestaan van God te ontdekken, leidt uiteindelijk tot de ontkenning van het kwaad zelf. Hij citeert Alvin Plantinga, die stelt dat het echt verschrikkelijke niet zozeer het lijden is, als wel de menselijke verdorvenheid. God openbaart zich niet alleen als goed, maar ook als heilig. En ook zijn liefde vloeit voort uit zijn heiligheid. Gods aanwezigheid is daarom niet duidelijker te zien dan in de dood van Christus. Hij droeg het toppunt van pijn en het hart van God.'Hij liet door zijn lijden zien dat Gods werk erop gericht is om onze slechte harten te veranderen in heilige harten' Toegankelijk geschreven apologetische lectuur, met veel materiaal uit het leven van alledag. |