Laatste Nieuws......
|
Verslag van het bezoek van
Willem J. Ouweneel aan T.B.Joshua
"Komt er een
opwekking in Nederland?"
Bijbellezingen naar aanleiding van dit bezoek
Bezoek de Downloadpagina |
De
profeet T.B. Joshua in Lagos
door Willem J. Ouweneel - 4 april 2002
Midden tussen de erbarmelijke achterbuurten van Lagos, de hoofdstad van Nigeria,
waar geen westerling zijn leven zeker is, staat een complex van tenten en lage loodsen
met daken van golfplaten en daaronder honderden houten bankjes.
Je zou niet zeggen dat dit complex een van de snelst groeiende kerken ter wereld
bevat. De Nigeriaan Temitope Balogun Joshua is de 'algemene opziener' van deze
kerk. Vóór zijn geboorte was er door zijn grootvader, een stamhoofd, al een profetie
gedaan over de bijzondere bediening die een van zijn toekomstige stamgenoten van God
zou ontvangen. In de vroege jeugd van Temitope (geb. 1963) manifesteerden zich al
wonderen en wist hij zich al geroepen tot een zeer bijzondere bediening. In zijn
schooltijd viel hij op door de liefde van Christus en leidde hij bijbelstudies onder
zijn medescholieren. Na de middelbare school trok hij zich een aantal jaren terug in
de stilte, waar God hem op zijn dienst voorbereidde door intensief gebed en
Schriftstudie. God gaf hem in, een kerk te stichten die The Synagogue Church of All
Nations (de Synagoge Kerk van Alle Volken) moest heten. In 1993 startte hij die kerk
met acht personen. Nu wordt het aantal leden op zo'n honderdduizend personen geschat.
Van 24 tot 29 maart had ik het bijzondere voorrecht deze kerk te bezoeken op
persoonlijke uitnodiging van 'de profeet' (zoals hij door iedereen daar genoemd
wordt). Graag bericht ik erover omdat de bediening van T.B. Joshua ook in ons land al
belasterd is.
Het primaire doel van zijn bediening is uitdrukkelijk de redding van zielen op grond
van het verlossingswerk van Christus. Maar het opvallendste neveneffect is dat er elke
week duizenden mensen genezen worden: verlamden, blinden, kankerpatiënten,
HIV-positieve personen en AIDS-patiënten (ze worden pas 'in behandeling' genomen als
zij een dubbele medische verklaring meebrengen dat zij HIV-positief zijn), epilepsie,
onvruchtbaarheid (elke week wordt de kerk bezocht door moeders met baby's, die daar
van onvruchtbaarheid verlost zijn), en elke andere denkbare ziekte, tot
krankzinnigheid en zwakzinnigheid aan toe.
Al deze patiënten krijgen het zuivere evangelie van Jezus Christus verkondigd en
velen nemen het aan en gaan daardoor tot de kerk behoren. Vooral bij AIDS-patiënten,
die hun ziekte door ontucht opgelopen hebben, is dit zeer indrukwekkend; zij kunnen
pas genezen worden als zij beloven gehoor te geven aan het woord van Christus: 'Zondig
niet meer, opdat u niet iets ergers overkomt' (Joh. 5:14). Allen moeten een nieuwe
medische verklaring gaan halen en die bij de kerk inleveren, waarin bevestigd wordt
dat zij nu HIV-negatief zijn.
Er komen er veel heksen en tovenaars in de kerk, met de bedoeling het werk van pastor
Joshua te gronde te richten. Als de demonen 'in de machtige naam van Jezus' uitgedaagd
worden, steken bepaalde bezetenen, die daartoe door de Heilige Geest zijn toebereid,
hun vingers in de oren, beginnen te gillen en rond te tollen, tot zij op de grond
vallen en hun gekruiste benen niet meer kunnen bewegen. Zo blijven zij dagenlang in de
kerk, waar zij verzorgd worden en hun het evangelie wordt uitgelegd. In een volgende
samenkomst worden de demonen dan uitgedreven, waarbij de slachtoffers zich in geloof
overgeven aan Jezus Christus. Sommigen hebben als heksen en tovenaars zo'n hoge rang
gehad dat zij voor hun bescherming jarenlang in de kerk blijven. Als zij openbaar
getuigenis afleggen van hun genezing en hun geloof, is het verschil in uitdrukking op
hun gezicht enorm; het deed me steeds denken aan de bezetene van Lukas 8.
Ik ben trouwens heel wat keren herinnerd aan de nieuwtestamentische tijd. Net als bij
Paulus (Hand. 19:12) zijn er veel gevallen bekend waarin zakdoeken die door pastor
Joshua gezegend waren, genezing aan zieken brachten. De meest gebruikelijke 'methode'
die de profeet toepast, is die welke we vinden in Hand. 4:30: 'de hand uitstrekken tot
genezing'. Hij is inderdaad een echte 'profeet' (vgl. Hand. 11:28; 21:10,11) in die
zin dat hij in de massabijeenkomsten mensen 'ziet' zitten die vreselijke zonden hebben
bedreven, aan naderend onheil blootstaan, behept zijn met ziekten of demonen,
enzovoort. Hij roept ze naar voren opdat ze bevrijd worden.
Al deze 'methoden' zijn door tegenstanders van pastor Joshua simpelweg als 'occult'
van de hand gewezen. Hijzelf klaagde tegenover mij dat zijn ergste tegenstanders
gevonden worden in Nederland en Zuid-Afrika; in Nederlandse bladen zijn inderdaad al
pure leugens over hem verbreid, die ik ter plekke gemakkelijk kon ontzenuwen. De
beschuldiging van 'occulte' methoden kan gemakkelijk weerlegd worden. Natuurlijk kan
Beëlzebul ook 'demonen uitdrijven', of wat daarvoor doorgaat; vaak gebruiken
occultisten inderdaad methoden die persiflages zijn van wat T.B. Joshua doet. Zo heeft
men de Here Jezus ook verweten de demonen uit te drijven door Beëlzebul (vgl. Matt.
12:24-28). Maar brengt de duivel bezetenen aan de voeten van Christus? Brengt hij hen
tot overgave aan en geloof in Hem? Brengt hij hen tot toewijding en levensheiliging?
Dat is het wat ik in Lagos gezien heb. Het hele kerkterrein is gezalfd met de liefde
van Christus; nergens heb ik zoveel 'mooie' mensen gezien die het beeld van de Here
Jezus uitstraalden, met name de ex-zieken en -bezetenen.
Theologisch bezien is pastor Joshua mijns inziens volkomen gezond, op alle hoofdpunten
van de bijbelse waarheid. Ook bepaalde misvattingen die men bij pinkster- en
charismatische christenen kan tegenkomen, zijn hem vreemd. In zijn hele bediening
wijst hij naar Christus heen. Ondanks zijn zeer drukke bediening brengt hij uren per
dag in gebed door. Hij noemt zich niet zelf een 'genezer', maar geeft de Here Jezus
alle eer. Is dat het kenmerk van een 'occulte' bediening? Christus zei al: 'Meent gij,
dat Ik gekomen ben om vrede op aarde te brengen? Neen, zeg Ik u, veeleer verdeeldheid'
(Luk. 12:51). Van het christendom werd in de begintijd al gezegd: 'wat deze secte
betreft, ons is bekend, dat zij overal tegenspraak vindt' (Hand. 28:22). T.B. Joshua
heeft zelf geschreven dat het eerste kenmerk van een man Gods is dat hij wordt
vervolgd. En dat hij een man Gods is, kan niet worden tegengesproken: onder zijn
bediening worden huwelijken hersteld, gezinnen herenigd, vijanden verzoend,
misdadigers en hoeren bekeerd, gelovigen hersteld en opgebouwd, geestelijke arbeid
verdiept. Is dat 'occult'?
Op het kerkterrein ontmoette ik een man, Sunday Idowu, die nu een nieuwe naam heeft:
Sin No More ('zondig niet meer'). Hij vertelde hoe hij jarenlang zijn leven in ontucht
had doorgebracht. Daardoor ontwikkelde hij een reusachtig gezwel aan zijn scrotum. Na
vier jaar kwam hij bij pastor Joshua, beleed zijn zonden en ontving niet alleen Gods
vergeving, maar ook binnen enkele dagen volkomen genezing. Sindsdien woont hij bij de
kerk om tegenover alle bezoekers te getuigen van de macht en liefde van Christus.
Wie een dergelijke bediening van de Heilige Geest als 'occult' afdoet, mag zich er wel
voor hoeden niet de zonde van de lastering tegen de Heilige Geest te begaan (Matt.
12:31,32). Gelukkig zijn de meeste bezoekers van the Synagogue Church in een andere
geest teruggekeerd: vol lofprijzing naar God over de opwekking die Hij in Lagos geeft.
Ik bid dat een dergelijke opwekking ook over ons land zal komen. Misschien kunnen er
bij ons zo weinig 'krachten' geschieden doordat er zoveel 'ongeloof' is, niet het
minst juist onder christenen (mijzelf incluis)... (Mark. 6:5,6).
www.vergadering.nu
|
|