"Volgens hem bestaat er geen OPNAME"
Zaterdagavond 17 augustus luisterde ik naar een radio programma van de EO
waarin ds. R. v. Kooten uit Soest een bijbelstudie gaf. Hij leerde dat er volgens hem geen opname van de gemeente bestaat en dat
de Here Jezus niet in twee fasen wederkomt. De "opname theorie" zou ontwikkeld zijn naar aanleiding van een profetie
van een zekere Margaret Donner in 1830. Hoe denkt u hierover? (M. d. B. te B.)
Antwoord:
Het gaat hier om een Schots meisje Margaret MacDonald die de opwekking in Schotland meebeleefde. De opwekking in Schotland,
waarin Edward Irving, een belangrijke rol speelde, word gekenmerkt door profetieën, genezingen en het spreken in tongen. Men
bad om een hernieuwde uitstorting van de Heilige Geest en raakte in vervoering.
De opwekking die in Ierland gaande was werd daarentegen juist gekenmerkt door intensieve bijbelstudie zonder iedere vorm van
extase en vervoering. Irving en de zijnen stonden een glorieuze herleving van de 'Pinkstertijd' voor ogen, die o.a. tot uiting
zou komen in het herstel van het apostelschap.
John Nelson Darby (1800 1882), de grondlegger van de Vergadering der Gelovigen, speelde een belangrijke rol bij de
opwekking in Ierland en verwachtte juist een toename van verval in de gemeente. Darby is naar Schotland gereisd om zich op de
hoogte te stellen van wat er in Schotland gebeurde, maar zijn oordeel over de Schotse beweging,was negatief. Hij beschouwde haar
niet als van God, zoals uit zijn verslag later bleek. (Coll. Wr. VI, p.234v.)
Hij schreef over het spreken in tongen en de zogenaamde uitlegging ervan dat het te veel op een toneelstuk leek. MacPherson en
anderen hebben echter stellig beweerd, dat Darby onder de indruk gekomen is van de profetie van een jong en eenvoudig Schots
meisje, Margaret MacDonald, die in een visionaire toestand, samen niet haar zuster profeteerde en daarbij voor het eerst de idee
van de opname van de gemeente zou hebben genoemd.
Dit zou Darby aan het denken gezet hebben waarop hij de leer van de opname der gemeente zou hebben ontwikkeld. Deze gebeurtenis
is door MacPherson gebruikt om de leer van de opname der gemeente te bestrijden. We weten echter dat Darby deze Schotse
opwekkingsbeweging, waarbij Margaret MacDonald behoorde, kritisch afgewezen heeft en dat Darby reeds eerder op de hoogte was van
de opname der gemeente.
In Nummer 15 van Het Zoeklicht heb ik al eerder over de geschiedenis rond de boodschap van de opname van de gemeente geschreven.
Alle bewijzen ontbreken voor de bewering van MacPherson en de zijnen. De hele theorie over Margaret MacDonald berust op
drijfzand, zoals later door Ice en Huebner aangetoond werd.
Het is heel kortzichtig wanneer theologen op basis van deze vage verhalen de leer van de opname der gemeente bestrijden. Veel
beter is het om Gods Woord diepgaand en objectief te onderzoeken om tot de conclusie te komen, dat de kerk niet in de plaats van
Gods eeuwige verbondsvolk Israël gekomen is, maar dat God straks, nadat de gemeente in heerlijkheid opgenomen is, de draad met
Israël weer op zal pakken om uiteindelijk tot zijn doel met dit volk te komen.
Lectuur: "Zo zullen wij bij de Heer zijn" van Fijnvandraat & Medema
|