www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu


Jongerenseminars over de Heilige Geest

Opwekkingsconferentie Biddinghuizen 7 en 8 juni 2003

Ben je een fles of ben je een beker?
Thijs Tichelaar

Gods Koninkrijk bestaat niet in woorden, maar in kracht.

HQ-student Thijs Tichelaar (20) sprak op het Jeugdevent van Opwekking over ‘inhoud’.

Waarschijnlijk vraag jij je nu af wat dit te maken heeft met het thema, ‘Wat is dit nou weer? Hiervoor ben ik niet gekomen!’ In de afgelopen periode mocht ik mij een beetje verdiepen in het thema ‘Gods Koninkrijk bestaat niet in woorden, maar in kracht’. En terwijl ik daarmee bezig was kwam bij mij de vraag waarmee ik begon heel nadrukkelijk naar voren. 
Thijs, ben je een fles, of ben je een beker? Ik zal het proberen uit te leggen.

Lezen Johannes 14:12-14.
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken die ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want ik ga tot de Vader; en wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde. Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen.

Het onderwerp van vanavond is kracht. Jezus zegt hier dat wij nog grotere dingen zullen doen dan Hijzelf! Om eerlijk te zijn was ik niet zo heel erg blij met dit onderwerp. Waarom niet? Omdat ik er zo weinig van zie! Jezus die zieken genas aan de lopende band, af en toe iemand uit de dood liet opstaan en ook nog legioenen boze geesten uitdreef die zegt tegen mij: je gaat nog grotere dingen doen! Wie in mij gelooft zal nog grotere dingen doen en alles wat je in mijn naam vraagt zal ik je geven. En daarmee was ik niet blij, omdat ik er niks van terugzie in mijn eigen leven. En in de kerk in Nederland zie ik het ook nauwelijks. Dat heet niet kracht, dat heet krachteloos. Ik moet dus spreken over dingen die ik nog nooit heb meegemaakt. Dat is heel eng! Ik ben me dus vooral gaan bezighouden met de vraag ‘waarom zie ik zo weinig kracht, terwijl de bijbel er zo duidelijk over is???’

Het eerste wat ik tegenkwam was de naam van Jezus. In alle bijbelgedeelten die ik las over kracht en grote dingen kwam ‘de naam van Jezus’ naar voren. Ook in het stukje wat we net lazen, uit Johannes 14: ‘alles wat je vraagt in mijn naam zal ik doen’, zegt de Here Jezus zelf. Als je het hebt over kracht in het Nieuwe Testament, dan gaat het over de naam van Jezus. 
Wat is dat nou eigenlijk? Bidden en handelen in de naam van Jezus? Bidden en handelen in de naam van Jezus betekent dat je weet wat de wil van Jezus is, wat er in zijn hart is, zodat je zijn plaats kan innemen. Je mag dus zeggen wat Jezus eigenlijk zou zeggen, omdat je weet wat Hij wil en omdat je van Hem autoriteit hebt gekregen om dat ook te doen.

Een voorbeeld van Jezus naam kan je lezen in Handelingen 19. Paulus is op dat moment in Efeze aan het evangeliseren: Handelingen 19:11-20 En God deed buitengewone krachten door de handen van Paulus, …….. Zo wies het woord des Heren krachtig en het werd sterker.

Hoe kan dat? De naam van Jezus wordt hier toch echt genoemd, maar die 7 zonen zijn niet echt krachtig in hun optreden, eerder krachteloos. Wat heet krachteloos? Ze worden uitgekleed, afgetuigd en keihard weggejaagd. Dat is absoluut het tegenovergestelde van kracht. Ik heb in dit stuk een flinke waarschuwing gelezen. Net als die christenen in Efeze ben ik me rot geschrokken. Lees maar: ze werden bang en beleden hun zonden. Ik ben zo geschrokken, omdat ik ineens heel duidelijk besefte dat je met Jezus’ naam ernst moet maken. Die zonen van Skevas dachten Jezus als een truc te kunnen gebruiken. En ik weet dat het gevaar is dat wij in dezelfde kuil stappen als zij. Ze zeiden ‘Ik bezweer u in de naam van Jezus, die Paulus predikt’, in onze tijd zou dat zijn ‘Ik bezweer u in de naam van Jezus die Ouweneel predikt’. Maar dat is niet genoeg! Jezus kennen van horen zeggen, daar heb je niks aan. Je moet hem zelf kennen! Ja, ik heb de Heer leren kennen, dat zeggen we weleens om aan te geven dat we christen geworden zijn. Maar Hem echt kennen? Ik heb het mezelf eens afgevraagd, en ik heb ontdekt dat ik meer over Jezus praat dat met Hem. Dat is net als die lui in Efeze, ze hoorden Paulus over Jezus praten, maar ze hadden zelf nog nooit met hem gepraat. En ik denk dat het goed is om het ons allemaal nog eens af te vragen. Ken ik Hem echt? Hoe leer je iemand kennen? Door veel tijd samen door te brengen! Hoeveel tijd breng ik door met Jezus? Ja, hij is altijd bij mij, maar maak ik ook tijd om alleen met Hem te zijn, want dan leer je elkaar pas echt kennen. Jezus wil niet alleen naast je 
wandelen, Hij wil ook jouw aankijken, met je praten en in je hart kijken. 
En hij wil je hele hart zien, maar hoeveel hij ziet heb je zelf in de hand. Hoe meer jij jouw hart met hem deelt, hoe meer Hij jouw hart met jouw deelt. Dus als je Jezus echt wil kennen, moet je jezelf helemaal voor hem openen. En als je Jezus echt kent, weet je ook hoe je in Zijn naam mag bidden en handelen. En dan komt de vraag die ik aan het begin stelde: ben jij een beker of een fles? Zie je ze? Ze hebben beiden ongeveer dezelfde potentie/ inhoud. Neem deze fles, hij is breed genoeg om een flinke steen te huisvesten, maar dat gebeurt toch niet, omdat de opening niet maximaal is. Deze beker daarentegen is breed genoeg en het gebeurt ook, omdat de opening maximaal is. Zo kan het ook zijn met ons: we kunnen Jezus kennen, er is dus een opening, maar we zien niet alles gebeuren wat volgens de bijbel mogelijk is, omdat onze opening niet maximaal is. Ik heb mezelf afgevraagd wat is ben en ik ben aan het bidden en ik wil door Gods leiding minder fles worden en meer beker. Wat ben jij? 

Deel je hart met Jezus! Dan deelt Hij zijn hart met jou. En dan is er zoveel mogelijk. OK je bent bezig om Hem beter te leren kennen. Maar let op, daar blijf je je hele leven mee bezig. Wacht dus niet totdat je op een bepaald niveau bent ofzo. Nee, je moet ook de praktijk in gaan. Want hoe kun je nou kracht zien als je stilzit? Dat is onmogelijk, je moet in beweging komen. En denk niet dat je nog niet goed genoeg bent. Kijk maar eens naar de mensen die Jezus uitkoos om zijn apostelen te worden: vissers en tollenaars! Hij ging niet naar de universiteiten om de beste studenten te selecteren, maar hij koos gewone mensen, waarvan hij zag dat ze hun hart op de goede plek hadden. En toen Hij met ze aan de slag ging groeiden ze. Een klein kind loopt niet direct na zijn geboorte, maar als hij wat ouder is, dan pakt een van de ouders hem vast en stapje bij beetje leert hij lopen, doordat hij een voorbeeld had en heel veel oefende. Jezus kennen is heel belangrijk, maar we moeten ook trainen en oefenen. En dat we zwak zijn weet Hij. Daarom zei Hij: Jullie zullen de Heilige Geest ontvangen en dan krijgen jullie kracht en dan moeten jullie mijn getuigen zijn. Getuigen van Jezus, doen wat Hij zou doen. En dat deden de discipelen: en wat zie je vervolgens? Een geweldig boek boordevol kracht ontstaat. En dat boek heet niet ‘preken van de apostelen’ of ‘getuigenissen van de apostelen’, maar ‘Handelingen van de apostelen’. 
Want Gods koninkrijk bestaat niet in woorden, maar in kracht. Geen woorden maar daden. Getuigen van Jezus, in woord én in daad. 

En hoe begin je daar dan mee? Hoe kun je zoiets nou leren? Het is toch heel simpel: je drijft een geest uit, of het gebeurt niet, de zieke geneest, of hij geneest niet. Er is toch geen tussenweg? Ik wil je aan de hand van een voorbeeld laten zien dat het vaak breder is dan wij denken.

Je hebt van die coole wwjd armbandjes, die zijn echt fantastisch, in elke situatie kun je je dat nl. afvragen. Maar wat mij betreft mag er nog een woordje bij. We gaan zo lezen over een melaatse man. Melaats zijn was echt een schande in het Israël uit te tijd van Jezus. Die mensen werden door iedereen genegeerd, ze moesten als mensen te dichtbij kwamen ook roepen ‘Ik ben onrein, blijf bij mij uit de buurt!’ Als je melaats was dan had je een afschuwelijk leven. Nu komt er een melaatse man bij Jezus en vraag ik? Wat zou Jezus doen? Lees maar mee in Lukas 5:12-14. Het eerste wat Jezus doet is helemaal niet die man genezen! Wij zijn ervan onder de indruk dat Jezus een ongeneeslijk zieke geneest en dat is ook fantastisch. Maar laten we alsjeblieft goed kijken naar wat hij het eerst deed: Hij strekte zijn hand uit en raakte hem aan……. Dat was ongehoord, echt absurd om dichtbij een melaatse te komen en hem ook nog aan te raken! Maar dat is helemaal niet moeilijk, dat kan iedereen. Doe dat dan ook! Jezus genas eerst het hart van die man. Die man die zo eenzaam was en zoveel wonden in zijn hart had. Volgens mij is lichamelijke genezing dan nog maar een koud kunstje, als wij zover komen dat we met de liefde van Jezus mensen zo doorzien dat we hun harten kunnen genezen, dan is lichamelijke genezing nog maar een koud kunstje. En zo moeten we de situaties helemaal uitpluizen en onszelf afvragen ‘Wat zou Jezus eerst doen?’

Gods Koninkrijk bestaat niet in woorden, maar in kracht. Kracht? Grote dingen doen in Jezus naam? Dat heeft alles te maken met Hem echt kennen en met handelen. Je kunt het niet leren als je niet je voorbeeld goed in de gaten houdt en niet keihard oefent. En dan zullen we straks alles wat wij vragen in de naam van Jezus, niet de naam van de Jezus die Ouweneel predikt, of de naam van Jezus die ik in de kerk hoor, maar de naam van de Jezus die Zijn hart met mij deelt, die ik dagelijks spreek en ontmoet, in Zijn naam zal Hij alles doen, zodat de Vader in de zoon verheerlijkt wordt.

De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu