Ellips - 3 november 2003
N.a.v.: R. van der Ven, Dossier T.B. Joshua: Genezing in breder perspectief,
Amsterdam: Buijten & Schipperheijn 2003.
Zo kan het niet!
door Mr. H.P. Medema
Beoordeling, onderscheiden wat goed en verkeerd is, is niet alleen een christelijke deugd, maar een noodzaak. Het is iets dat
wij eenvoudig moeten doen: alle dingen te toetsen en het goede te behouden.
Maar in het boek van drs. Van der Ven, Dossier T.B. Joshua, heeft deze iets gedaan dat volstrekt niet betaamt.
Het punt is niet zozeer dat de auteur zelf niet in Lagos, Nigeria, is geweest om met T.B. Joshua persoonlijk te spreken en
de feiten te onderzoeken. Het is strikt theoretisch denkbaar, en niet principieel onzuiver, zich te baseren op een testimonium
de auditu, indien dit onweerlegbare bewijskracht heeft.
Wat echter buitengewoon ernstig is, en volstrekt te veroordelen, is de manier waarop Van der Ven zijn betoog heeft ingekleed.
Hij heeft gekozen voor de vorm van literaire fictie en introduceert een verteller, de ik-figuur, die lijdt aan een
levensbedreigende ziekte. Hij wordt gevraagd te participeren in een onderzoekscommissie die tot taak heeft de feiten rondom T.B.
Joshua te achterhalen.
Aan ons worden echter alleen de feiten uit het dossier à charge getoond, niet die à décharge. Dat brengt het onderzoek zeker
niet in balans, maar zelfs als men dat zou aanvaarden, is er nog iets ernstigers aan de hand. De auteur neemt, door de gekozen
literaire vorm, afstand van de ik-figuur, en deze verteller staat zelf weer op een afstand van de commisie en de daarvoor
verschijnende getuigen. Hetgeen betekent dat de auteur nergens onomwonden positie bepaalt ten aanzien van de beschuldigingen die
in dit boek de revue passeren.
Terwijl die beschuldigingen een ongelofelijke ernst hebben. Scherper kan een aanklacht haast niet zijn, als wij deze
formuleringen althans niet als fictioneel, maar als reëel beschouwen. Dan is het punt in geding: ófwel TBJ is een Godsgezant,
ófwel hij is een afgezant van Satan; als hij niet een van de meest krachtige getuigen van Christus is, dan is hij de tot dusver
meest manifeste verpersoonlijking van de antichrist. Een middenweg is niet denkbaar.
Het uiten van zulke beschuldigingen zou uiteraard nimmer verboden moeten worden, want er zijn vele antichristen in de wereld.
Maar het zou verboden moeten worden om aanklachten op deze wijze in te kleden.
Wat is dan de eenvoudige test? Wie de bediening van TBJ bijbels wil beoordelen, behoeft niet per se over alle theologische,
medische en feitelijke dossiers te beschikken, plus de deskundigheid om deze te beoordelen. Het is voldoende om te weten wat de
uitwerking van zijn bediening is. Zodra ik zou merken dat mensen die onder zijn bediening vandaan komen, de zonde meer gaan
liefhebben en de Here Jezus Christus gaan haten, zal ik geloven dat hier machten van de duisternis werkzaam zijn.
Zolang ik merk dat mensen die onder zijn bediening vandaan komen, meer het beeld van Christus vertonen in hun leven en de zonde
gaan haten, ga ik er met vreugde vanuit dat dit een werk is van Gods Heilige Geest. Waarmee dat werk niet boven alle kritiek
staat, want niets op aarde is perfect.
Maar de toets die Van der Ven toepast, is volstrekt onaanvaardbaar.
De advertentie
zoals die in december 2003 geplaatst werd in Charisma:
( A D V E R T E N T I E )
‘D O S S I E R’ T . B . J O S H U A
Met deze advertentie willen wij ons distantiëren van het onjuiste en
negatieve beeld dat in het boek ‘Dossier T.B. Joshua’ door drs. R. van der Ven wordt geschetst van profeet T.B.
Joshua, The Synagogue, Church of all Nations in Lagos, Nigeria en zijn bediening.
Op basis van ons bezoek aan The Synagogue Church of all Nations in Lagos, Nigeria – in tegenstelling tot de auteur die
deze kerk niet heeft bezocht – en onze* ervaringen aldaar, verklaren wij dat profeet T.B. Joshua een ware man van God is
en dat zijn werk uit God is. Dit in tegenstelling tot de geschreven beweringen in het bovenvermelde boek, die de waarheid
en werkelijkheid op ongepaste en onchristelijke wijze geweld aan doen en profeet T.B. Joshua in een kwaad daglicht
stellen.
R E I S M E T O N S M E E . . .
Ervaar Gods grote en genezende kracht, door de handen van profeet T.B. Joshua. Wilt u onderwezen worden of door God
aangeraakt worden op geestelijk en/of lichamelijk gebied? Reis dan met ons mee naar The Synagogue, Church of all Nations
in Lagos, Nigeria. De eerstvolgende geplande reizen zijn o.a. begin april en begin juni 2004. Aanmelden 8 weken voor
aanvang van de reis.
Vraag informatie via: j.baksteen@filternet.nl of bel na 19.30 uur: 030
- 630 48 30.
T H E S Y N A G O G U E F E L L O W S H I P , Nieuwegein.
Als ‘branche’ van The Synagogue in Lagos bestaat sinds kort The Synagogue Fellowship, ( Nedereindseweg 4 in
Nieuwegein).
Elke zondagmiddag om 15.30 uur kunt u onderwijs ontvangen, andere gelovigen ontmoeten, getuigenissen horen en video's
zien. Misschien als voorbereiding en/of nazorg van een reis, of zomaar omdat u geïnteresseerd bent: iedereen is welkom!
Bekijk de advertentie
en de lijst met ondertekenaars
|
|
Lees ook de recensie van Ds. Willem Smouter in:
"Opbouw" - 24 oktober 2003
Smouter schrijft:
Maar het grootste nadeel aan dit en soortgelijke boeken vind ik dat het zo ontzettend hoog opgespeeld wordt. Het gaat
meteen over de vraag of Joshua profeet van God of van de duivel is. Om het laatste te bewijzen worden zijn genezende
krachten dan in verband gebracht met de watergod van Nigeria, de boeddhistische leer van de engel Shaktipat, de
reiki-grootmeesters, de late-regen-leer en vrijkomende Kindalini-energie - en dan sla ik de helft nog over.
Onbruikbaar dilemma
Ik vind het in deze situatie een onbruikbaar dilemma of het van God of van de duivel is. Pas dat nou op onze eigen wereld
toe: is die afscheiding van de GKV² uit God of
uit de duivel? En de scheuring van 1968, en die daarvoor en al die andere? Ik zou liever zeggen dat zelfs onze beste
werken met zonden bevlekt zijn en dat we veel ijver zonder verstand hebben en dat het een Godswonder is dat de Here toch
nog bekering wil werken; in gereformeerde kerken en in Nigeria.
Bij heel die onderzoekscommissie uit dit boekje moet ik steeds denken aan het woord van Paulus "Wie zijt gij, dat gij
eens anders knecht oordeelt? Of hij staat of valt, gaat zijn eigen heer aan" (Romeinen 14:4). Dat oordelen op afstand
is zoiets raars. "Geachte voorzitter, de gehele operatie van de profeet kan niet anders dan occult zijn. Zéér
verdacht is het wegdraaien van zijn ogen, een veelvoorkomend verschijnsel bij spiritistische mediums" (pag. 81). Tja,
als je nog nooit een neger met z'n ogen hebt zien rollen... Daarna beschrijft Van der Ven hoe Joshua een soort zegenende
hulp bij een bevalling geeft waarbij de baby er zo uitfloept. Van der Ven oordeelt dan dat dit in tegenspraak met Gods
woord is waarin immers staat "Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap". Wat moet je daar nou voor
verstandigs op antwoorden? En dan staat er ook nog kritiek in dat die vrouwen daar in de kerk zomaar hun blote borst laten
zien!
|
Nederlands Dagblad - 23 oktober 2003
Ingezonden brieven
n.a.v. het artikel over "Dossier T.B. Joshua" in het ND van 18 oktober 2003 -
zie onder
TB. Joshua 1
Een vriendin kwam genezen terug van T.B. Joshua. Dat verbaasde ons. Wanneer de Heilige Geest zo aanwezig zou zijn, wilden
wij dat ervaren. Zelf ben ik met mijn vrouw bijna een jaar geleden gaan kijken in Nigeria en hoewel ik niet van mijn
hardhorendheid ben genezen, geloof ik er niets van dat wat daar gebeurt, gerekend moet worden tot het occulte.
Jammer vind ik dat drs. Ruud van de Ven (Nederlands Dagblad 18 oktober) zelf niet gaat kijken. Zijn standpunt is niet
nieuw. Een evangelische kring van Nigeriaanse kerken meende ook wat hij nu beweert. Jammer is dat in het artikel Van de
Ven niet vermeld wordt dat deze kerken tot ander inzicht gekomen zijn en hun standpunt inmiddels herroepen hebben. Zij
beschouwen de bediening van Joshua als van Christus gegeven.
Onjuist is het dat de schrijver meent te moeten zeggen dat het niet naar de Bijbel is. Als ik één ding heb overgehouden,
is het wel het diepe ontzag voor de Bijbel. Heilige mannen zijn door de Heilige Geest gedrongen, geïnspireerd om te
schrijven (naar 2 Petrus 2:21). Dan deelt Jezus Christus zich mee doorheen woorden en de verhalen. Dat is wat Joshua leert
en dat onderschrijf ik van harte, omdat hij de Bijbel als woord van God uitlegt.
Waar gaat het naar mijn mening in wezen om? Een wonder rijmt niet met de natuurwetten en stijgt daarmee uit boven onze
ervaring van alledag. Wanneer wij geconfronteerd worden met een wonder, dan vraagt dat om stellingname. Wanneer God
ingrijpt in onze leefomgeving, dan moeten we kiezen. Je kunt eraan voorbijgaan, het verdringen of het aanvaarden. Wonderen
laten zich niet verklaren. Zij botsen met de ervaring van alledag. Wonderen passen niet in onze logica. Toch zegt Jezus
Christus: 'Indien gijlieden geen tekenen en wonderen ziet, zult gij niet geloven' Johannes 4:48). Daarom vermeldt Blaise
Pascal een uitspraak van Augustinus: 'Ik zou zonder wonderen geen christen zijn.'
Maar is het leven geen wonder op zich? Er zijn mensen die het wonder uit alle macht willen verklaren. Toch staan er zoveel
wonderen in de Bijbel. Die laten zich niet wetenschappelij verklaren. Zelf beschouw ik een wonder als een teken van Gods
nabijzijn, een signaal van zijn aanwezig zijn. Dan mag ik zijn nabijheid ervaren als een troost. Een troost waarvan ik
weet dat die heen reikt tot over de dood.
Th.B. Pot, Nunspeet |
|
T.B. Joshua 2
De Nigeriaanse 'profeet' T.B. Joshua is een valse profeet.
Met deze uitspraak wordt het artikel over het boek van ds. R. van der Ven geopend (Nederlands Dagblad 18 oktober). Het
artikel sluit af met: Van der Ven wil niet zeggen dat er bij T.B. Joshua en andere gebedsgenezers geen mensen tot geloof
komen, 'mits de Bijbel maar opengaat'.
In 1 Johannes 4:1 3 lees ik hoe ik de geesten kan beproeven: 'Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de
geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan. Hieraan onderkent gij de Geest Gods:
iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; en iedere geest, die Jezus niet
belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu
reeds in de wereld.'
Het is daarom niet bijbels om te zeggen dat er mensen tot geloof kunnen komen door de bediening van T.B. Joshua en dat hij
tegelijk een valse profeet is.
Kees Neven, Vlist |
Uitdaging - oktober 2003
Lezer valt bij Joshua boek van ene in andere verbazing
Recensie door drs. R.H. Matzken
Hoewel steeds meer gelovigen en hun pastors met het 'verschijnsel Joshua' te maken krijgen. zijn er maar weinig in staat een
diepgaand onderzoek te doen naar de achtergronden ervan. Toch is zo'n diepgaande studie noodzakelijk omdat beoordelen anders
onmogelijk is vanwege de vete facetten aan deze 'bediening'. Dit geldt des te meer wanneer bekende voormannen uit de
evangelische beweging zich hierover uitspreken.
Het is de grote verdienste van drs. Ruud van der Ven dat hij de moed heeft gehad zo'n studie te volbrengen. Het resultaat wordt
ons nu in zijn boek Dossier T.B. Joshua (uitgave Buijten & Schipperheijn, Amsterdam, 151 pagina's, € 15,00, ISBN 90
5881131 X) gepresenteerd. Na het lezen van zijn vorige boeken: 'Niemand anders dan Jezus alleen' en 'Van kwaal tot erger'
verwacht de lezer weer een belangwekkend boek en daarin wordt hij zeker niet teleurgesteld.
De profeet en zijn leer biedt veel herkenningspunten uit de charismatische beweging, zoals de woord geloof-leer ('name it and
claim it'), de dominiontheologie, die leert dat de Kerk de wereld zal beheersen en geleidelijk Gods koninkrijk zal inbrengen, de
moderne profetenbeweging waarvoor de groten der aarde zullen sidderen. Ook de zondeleer in de Synagoge (Joshua's kerk in Nigeria
- red.) roept allerlei vragen op, zoals de wijze waarop zonden aan het licht komen: openbaring of helderziendheid? en de grote
nadruk op de getuigenissen van heksen en demonen met een grote nadruk op soms uiterst grove seksuele perversiteiten.
De sfeer waarin de genezingen bij Joshua plaatsvinden, roept bij veel toeschouwers grote vragen op, zoals het gebruik van
'heilig water' dat door de profeet besproken is, de reizen die de profeet maakt naar een ander, geestelijk rijk en de
hypnotiserende werking met de ogen en de handen.
Vanuit zijn kennis van de oosterse en occulte technieken legt de auteur diverse aanknopingspunten met de werkwijze van sjamanen
(in Afrika sangoma's) en de hindoeleer met zijn aura's, chakra's, waarmee hij ook het zogenaamde 'vallen in de geest' kan duiden
vanuit de kracht (shaktipat) van de (kundalini)slang.
Ook toont hij aan dat Joshua zijn krachten put uit zijn meditaties op zijn 'heilige moerasberg' via contact met de Nigeriaanse
watergeest. Deze krachten stellen hem tot ongehoorde daden in staat, zoals spirituele operaties: zonder geleedmes concentratie
en spirituele transmissie, zoals het verschijnen in de dromen van volgelingen.
Wie het boek leest, valt van de ene verbazing in de andere. Het lijkt wel alsof we zijn teruggekeerd in de duistere Middeleeuwen
en steeds meer rijst de vraag: is dat allemaal wel zoals de auteur vermeldt of gaat hij hierin precies dezelfde weg zij het in
tegengestelde richting van iemand die alleen maar goeds over Joshua wil horen en al het andere als laster wegwuift?
De schrijver past twee manieren toe om zijn lezers in dit proces te begeleiden en hen te helpen leugen en waarheid, fantasie en
werkelijkheid, van elkaar te scheiden. De eerste manier is het vermelden van een indrukwekkende hoeveelheid documentatie. Die is
ronduit overweldigend.
De tweede manier is de wijze van vertellen. Hij heeft hiervoor de verhaalvorm gekozen waarbij de hoofdpersoon ongeneeslijk ziek
is en, als lid van een kerkelijke onderzoekscommissie, zoekt naar de antwoorden over de vele vragen van gemeenteleden omtrent
Joshua. Het lijkt mij moeilijk om inhoudelijke kritiek op dit boek te hebben. Wanneer materiaal soms speculatief lijkt te zijn,
wordt dat duidelijk vermeld en laat de auteur dat ook nauwelijks meewegen in zijn beschouwingen. De vele duidelijke verwijzingen
plaatsen het boek in een categorie van wetenschappelijk verantwoord en maken het tegelijk geschikt voor een breed publiek.
Ook de verhaalvorm waarin de stof is gegoten spreekt aan, maar in de tweede helft van het boek komt die wat ongeloofwaardig
over. Dat komt doordat de schrijver, in zijn verlangen om al die verschijnselen in zowel een bijbels als een esoterisch (occult)
kader te plaatsen, hiermee de latere betogen in de zittingen tot complete lessen maakt.
Over de conclusie van de commissie laat het boek ons in het duister. Na alle visuele en auditieve documentatie is er geen
samenspreking, geen samenvatting en geen conclusie, en dat geldt ook voor de hoofdpersoon van het boek: Gaat hij nu wel als een
gewaarschuwd mens naar Nigeria of niet?
Nederlands Dagblad - 18 oktober 2003
Voorpagina:
'Joshua's bediening heeft occult karakter'
van onze redactie kerk
DORDRECHT Zieken kunnen beter maar niet naar de Nigeriaanse gebedsgenezer T.B. Joshua gaan, want zijn bediening heeft een
occult karakter. Dat schrijft drs. Ruud van der Ven in een pasverschenen boek.
Van der Ven concludeert op basis van een aantal gesprekken met mensen die Joshua hebben bezocht, en van 22 uur
videomateriaal, dat de 'profeet' er occulte praktijken op na houdt. Handelingen als met de hand bewegingen maken over zieke
lichaamsdelen, hypnotiseren, in trance brengen, remote control (het manipuleren van bewegingen) en sympathiepijn, noemt Van der
Ven occult. "Op een dergelijke wijze zien we de Here Jezus en zijn apostelen nooit werken." De gave van genezing komt
binnen de christelijke gemeente voor, zegt Van der Ven. "De bezoekers in Nigeria vormen samen geen gemeente." Hij
wijst daarbij op Jakobus 5, waar een zieke wordt doorverwezen naar de oudsten van de gemeente.
pagina,11: 'Bedrieglijke wonderen' in Nigeria
Nederlands Dagblad - 18 oktober 2003
Pagina 11:
'Bedrieglijke wonderen' in Nigeria
door onze redacteur Daniël Gillissen
DORDRECHT - De Nigeriaanse 'profeet' T.B. Joshua is een valse profeet. ,,Hij heeft alle kenmerken van een occulte genezer'',
vindt drs. Ruud van der Ven, die onderzoek deed naar Joshua. Hij voert aan dat mensen die in Nigeria zijn 'genezen' terug moeten
voor ,,een nieuw shot''.
Op achtjarige leeftijd kwam Van der Ven bij een magnetiseur terecht. Die 'bad' de wratten op zijn
hand weg. Vanaf die tijd zat Van der Ven naar eigen zeggen dertig jaar lang ,,in het donker'' door ernstige depressies. Als
natuurarts hield hij zich niet alleen bezig met acupunctuur en iriscopie, maar bleek hij te beschikken over een magnetiserende
gave in zijn 'genezen' hand. Enkele maanden na een mislukte zelfmoordpoging kreeg Van der Ven contact met christenen en kwam hij
op zijn 39e tot bekering. ,,Aan de Here Jezus Christus alleen heb ik mijn leven te danken. Het echte licht brak door en de
depressies verdwenen direct.''
Naarmate Van der Ven meer bekend raakte met de christelijke wereld, kwam hij ook daar gaven tegen die hij occult vond. Mensen
die hem verwijten door zijn verleden te snel bepaalde handelingen occult te noemen, wijst Van der Ven op het bijbelwoord: 'Toets
alle dingen en behoudt het goede'. ,,Het maakt mij ongerust dat christenen tegenwoordig zo weinig toetsen of krachten en woorden
van God zijn.''
Dat mist hij ook rond de bediening van T.B. Joshua. De 'profeet' werkt in de Nigeriaanse hoofdstad Lagos. Sinds 2001 doen in
Nederland spectaculaire verhalen over wonderbaarlijke genezingen de ronde. Mensen zouden genezen zijn van onder meer aids,
kanker, ongeneeslijke neurologische ziekten, blindheid, doofheid. Honderden Nederlanders bezochten inmiddels de Synagoge, Church
of all Nations. ,,Ik was vanwege mijn medische achtergrond direct geïnteresseerd bij het horen van de geweldige
genezingsclaims. Tegelijkertijd is een forse bijbelse toetsing een must bij elke genezing in de naam van Jezus.''
Onderzoekscommissie
Van der Ven - tegenwoordig actief op medisch-pastoraal terrein - dook diep in het fenomeen Joshua en schreef aan de hand van de
Bijbel, internet, literatuur, 22 uur videomateriaal en persoonlijke interviews het boek Dossier T.B. Joshua. Het boek is in de
verhalende vorm geschreven. De fictieve hoofdpersoon, een ernstig zieke predikant, vraagt zich af of hij de profeet wel of niet
veilig kan bezoeken. Hij komt terecht bij een christelijke onderzoekscommissie die een uitspraak wil proberen te doen over de al
dan niet occulte bediening van de profeet.
De auteur voert in zijn boek tal van bestaande 'getuigen' aan, maar noemt ze niet met name. ,,Dat is enerzijds om de getuigen te
beschermen. Anderzijds kan door iemands naam wel te noemen, zijn getuigenis direct in een hokje worden geplaatst.'' De indirecte
manier van beschrijven, heeft volgens Van der Ven tot doel mensen over de feiten te laten nadenken en ze aan te sporen de Bijbel
er naast te leggen. In zijn boek trekt hij dan ook geen conclusie. Voor zichzelf is hij er echter wel uit. Zieken hebben bij
T.B. Joshua niets te zoeken.
Dat is ook een van de redenen dat Van der Ven zelf niet in Nigeria is geweest. In een geestelijk ongezonde omgeving wil hij niet
zijn. ,,Moet je bovendien ergens geweest zijn om er over te schrijven?'' Hij wijst op de evangelist Lucas die ook niet alles wat
hij beschrijft, zelf heeft meegemaakt. ,,Verder zegt de Bijbel met nadruk dat op de verklaring van twee of drie getuigen een
zaak vaststaat. In dit boek zijn betrouwbare getuigen geïnterviewd.'' Van der Ven zegt er overigens serieus mee bezig te zijn
geweest toch naar Nigeria te gaan. ,,Ik heb er meerdere keren voor gebeden of de Here Jezus wilde dat ik naar Nigeria toe zou
gaan. Nooit heb ik daarvoor groen licht gekrgen.''
Onbijbels
Van der Ven concludeert dat Joshua's leer onbijbels is. ,,Hij zegt dat mensen de 'doop met de Geest' nodig hebben om behouden te
kunnen zijn. Hij doelt niet op de wedergeboorte, maar op een tweede ervaring: in tongen bidden, krachten doen in de naam van
Jezus en de gave van onfeilbaarheid. Ik krijg de indruk dat alleen de 'profeet' zelf zover is.''
De Heilige Geest overtuigt van zonde, staat in de Bijbel. ,,T.B. Joshua wijst bij mensen allerlei zonden aan. Dat riekt naar
helderziendheid.'' Volgens Van der Ven moeten bezoekers van de Synagoge hun zonden tot in detail in het openbaar belijden. Het
gaat vooral om ,,grove seksuele zonden''. ,,Hiervan gaat een enorme verontreiniging uit.'' Van der Ven vindt dat 'gewone' mensen
(in tegenstelling tot leidinggevenden) hun zonden niet in het openbaar hoeven te belijden, maar alleen aan Jezus Christus en
eventueel aan individuele christenen.
Bedrieglijk
Menig zieke blijkt bij nader inzien helemaal niet genezen door T.B. Joshua, zegt Van der Ven. Op basis van video's en
persoonlijke gesprekken met meerdere Nigeria-gangers spreekt hij van ,,bedrieglijke wonderen''. Drie van de vijf uitgebreider
geïnterviewde bezoekers aan de Synagoge waren gaandeweg hun verblijf in Nigeria overtuigd geraakt van het occulte karakter van
de bediening van Joshua. Twee anderen zouden zijn genezen. Een is inmiddels weer ziek en een ander heeft nog steeds medicijnen
nodig.
In de manier van werken van Joshua herkent Van der Ven occulte handelingen: met de hand beweging maken over zieke lichaamsdelen,
hypnotiseren, in trance brengen van mensen, remote control (het manipuleren van bewegingen: mensen 'vallen in de geest') en
sympathiepijn (pijn bij Joshua op een plek waar ook de zieke klachten heeft). ,,Een ding mag duidelijk zijn: op een dergelijke
wijze zien we de Here Jezus en zijn apostelen nooit werken. Occulte genezers daarentegen wel.''
Het is volgens Van der Ven nogal gemakkelijk te stellen dat wat de duivel doet slechts namaak is van het echte bij Joshua. ,,Als
je een dergelijke bewering consequent doortrekt zouden er ook christelijke magnetiseurs en toverboeken moeten zijn.'' Dan had
Elisa wel heen en weer bewogen over de melaatse plekken van Naäman zoals deze verwachtte (2 Koningen 5), aldus de auteur.
Antichrist
In zijn nieuwste boek neemt prof. dr. W.J. Ouweneel het voor onder meer T.B. Joshua op. Critici moeten volgens hem uitkijken dat
ze niet de zonde tegen de Heilige Geest doen. Van der Ven: ,,Als de zonde tegen de Heilige Geest betekent het toeschrijven van
dingen van God aan de duivel, dient ook het tegenovergestelde te worden genoemd. Het is in de geest van de antichrist om dingen
van de duivel aan God toe te schrijven.''
Hij is blij dat Ouweneel de invloed van demonen op een ziekte en van het geloofsgehalte van een zieke op diens genezing
nuanceert. ,,Tegelijk verbaas ik mij over zijn inconsequente houding door het steunen van mensen als T.B. Joshua en Jan Zijlstra
die 'ziekte door demonen' en 'geen genezing door gebrek aan geloof' verregaand aanhangen. Waarom distantieert hij zich niet van
hun onbijbelse leer op dit terrein?''
Van der Ven meent op basis van 1 Korintiërs 12 dat gaven van genezing momenten zijn waarop God mensen geneest binnen de
gemeente. ,,De bezoekers in Nigeria vormen samen geen gemeente.'' In Jakobus 5 wordt een zieke verwezen naar de oudsten van de
gemeente.
Mensen kicken volgens Van der Ven op wonderen, maar het ,,geloof is door het horen en niet door het zien''. ,,Wonderen brengen
iemand niet dichter tot God. Een week later heb je weer een wonder nodig.''
Genezingsdiensten zijn in Van der Vens ogen ,,absurd''. ,,Net alsof ik volgende week zondag kan beschikken over de Heilige
Geest.'' De gave van genezing wordt niet aan iemand blijvend geschonken, aldus Van der Ven. ,,Daar zouden wij wel eens
hoogmoedig van kunnen worden.'' God kan echter wel vaker via dezelfde persoon werken. Van der Ven wil niet zeggen dat er bij
T.B. Joshua en andere gebedsgenezers geen mensen tot geloof komen. ,,Mits de Bijbel maar opengaat.''
Mede naar aanleiding van: Dossier T.B. Joshua, Genezing in breder perspectief door drs. R. van der Ven. Uitg. Buijten &
Schipperheijn Amsterdam, 2003; 152 blz., 15 euro.
Reacties - lees de ingezonden brieven op dit artikel (hierboven)
Nederlands Dagblad - 18 oktober 2003
Pagina 11:
Genezen en weer ziek
De Doetinchemmer Jan Westerhof is door een uitzending van de Evangelische Omroep in Nederland bekend als hét voorbeeld
dat zieken bij T.B. Joshua zouden kunnen genezen. Elf maanden leed hij aan multiple sclerose (ms). In september 2001
reisde hij af naar Nigeria waar hij van het ene op het andere moment weer kon lopen. Inmiddels werkt Westerhof niet meer,
omdat de lichamelijke problemen zijn teruggekomen. Zelf wil hij liever niet praten over zijn gesteldheid. Ook niet over
die van zijn vrouw. Op de site www.christelijkpodium.nl geeft hij begin dit jaar aan dat zijn vrouw ook ms heeft. ,,Zoiets
is moeilijk te plaatsen in onze situatie.'' Vier maanden later schrijft hij op dezelfde website dat ook zij is genezen in
Nigeria.
Binnen de baptistengemeente in Doetinchem waarvan Westerhof lid is, bracht zijn genezing beroering. De leden van de raad
van de baptistengemeente wisten niet goed wat ze ervan moesten denken. In een brief aan de gemeente werd een aantal punten
genoemd waaruit in de toekomst moest blijken of de genezing uit God was.
De discussie is weer opgelaaid, zegt voorganger drs. Yme Horjus. ,,Sommige mensen die destijds twijfelden aan Westerhofs
genezing, stellen nu achteraf vast dat het nooit goed heeft gezeten.'' Dat Westerhof weer problemen heeft, is volgens hem
niet het bewijs dat de genezing niet van God komt. ,,Er zijn wel enkele theologische en pastorale vragen te stellen, zoals
de vraag of God zo werkt dat hij iemand slechts voor anderhalf jaar geneest.''
Ruud van der Ven zegt met ,,bijzonder veel verdriet en bewogenheid'' te zijn vervuld als hij aan Westerhof denkt. ,,Ik zou
tegen hem willen zeggen: 'Lieve broer, kies niet voor genezing tegen elke prijs, kies alleen voor Jezus. Nooit zul je daar
spijt van hebben. Ga alstublieft nooit meer naar T.B. Joshua terug'.'' Westerhof is inmiddels vijf keer naar Nigeria
geweest en gaat binnenkort opnieuw. |
www.dossiers.tk (een
beoordeling van enkele afbrekende dossiers)
www.vergadering.nu |