www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu

Meer links over genezing...


Wie is Victor Emenike?


In het Nederlands Dagblad van 27-4-2002 stond het volgende artikel over hem:


'Nigeria telt duizenden gebedsgenezers zoals ik' 
door onze redacteur Ruurd Ubels 

ZWOLLE - Als hij lacht, is het hard. Als hij praat, is het enthousiast. Victor Emenike is bijna synoniem voor 'openheid'. Al achttien jaar noemt de nu 33-jarige Nigeriaan zich 'prediker'. 

Inmiddels maakt hij in Europa furore als gebedsgenezer en neemt zijn populariteit met de dag toe, net als die van zijn landgenoten en 'collega's' T.B. Joshua en Charles Ndifon. Maar voor een hype is geen enkele reden, vindt Emenike. ,,Mijn land telt duizenden Joshua's en Emenike's.'' Donderdagmiddag. Victor Emenike geeft op de Christelijke Hogeschool Windesheim (Zwolle) een gastcollege over geloof en economie. Althans, dat is de bedoeling. Maar het college loopt uit op een waarschuwing tegen geldzucht. Kennis, daar gaat het om in het leven. Geld kun je binnen 24 uur verspelen, maar kennis nooit. ,,Kennis maakt rijk, gebrek aan kennis houdt arm. Kennis is het centrum van rijkdom.''Bovendien zijn de angstigste mensen altijd degenen met veel geld, meent Emenike. ,,Armen hebben weinig te vrezen, want als je niets hebt kun je ook niets verliezen.''

De Nigeriaanse evangelist komt uit een welgestelde familie; zijn vader was ooit lid van de regering. Maar nu is Nigeria totaal gecorrumpeerd: wie geld heeft, heeft de macht. En andersom. ,,Dat bewijst dat je met geld macht kunt uitoefenen. Zulke machtsuitoefening is uiteraard nooit puur, maar altijd corrupt'', zegt Emenike na afloop van zijn gastcollege desgevraagd.

Desondanks weigert Emenike op de loop te gaan met 1 Timoteüs 6 vers 10, waar Paulus schrijft dat geldzucht de wortel van alle kwaad is. ,,Geld stinkt niet. Geld is in zichzelf niet goed of slecht, net zoals politiek in zichzelf niet goed of slecht is. Verslaafd zijn aan geld, de aanbidding ervan is de wortel van alle kwaad.''

In één vloeiende beweging pakt hij zijn bijbel en slaat 'm open bij Haggaï 2, waar het gaat over de heerlijkheid van de nieuwe tempel en het goud en zilver dat daarin een rol zal spelen. ,,Kijk, geld en goederen in zichzelf zijn niet verkeerd.''


Ernstig ziek
Victor Emenike is in Nederland als evangelist en gebedsgenezer. Maar noem hem geen genezer. ,,Ik maak niemand beter. Dat doet Jezus Christus. Alles wat ik doe, doe ik in Zijn Naam.''

De Afrikaan zegt zich al sinds zijn vijftiende 'prediker' te noemen. Als puber was hij ernstig ziek - ,,ik was stervende'' - toen een evangelist ,,mij vertelde over Jezus Christus en waarom Hij voor ons moest sterven. Dat liet me niet los, hoewel mijn hele familie ongelovig is. De verlossingsdood van Christus - het bonkte drie dagen achtereen door mijn hoofd. Ik dacht: het moet waar zijn.''

Emenike werd beter en besloot evangelist te worden. Eerst in Afrika, nu ook in Europa en Noord-Amerika. Zijn ,,reddings- en genezingscampagne'' in de Zwolse IJsselhallen volgt dezer dagen een vast stramien. Eerst prediking en daarna genezing van kleine en grote kwalen. Soms komt Emenike helemaal niet aan prediking toe en begint hij meteen met zijn ,,genezingswonderen''.


Geen wonder
Maar er gaan ook talloze mensen weer ziek naar huis. Een gereformeerde docent van de Hogeschool Windesheim vertelt hoe hij tijdens een van Emenike's bijeenkomsten een invalide man weer zag lopen, maar dat zijn eigen, bijna dove vrouw na afloop van de samenkomst nog net zo slecht hoort als daarvoor.

Voor haar dus geen wonder. En dat terwijl Emenike zegt dat wie zich voor God openstelt, genezing kan ontvangen. Dus er is iets mis met het geloof van de slechthorende vrouw? ,,Nee, nee... dat ze nog niet genezen is, heeft niets te maken met een zwak geloof'', antwoordt de evangelist. ,,Maar ik denk dat ze zich nog onvoldoende openstelt voor wat Christus ons allemaal kan geven. Daarom houden we ook altijd een série bijeenkomsten: we komen terug en preken Gods boodschap opnieuw.''

Maar ook dan blijft genezing vaak uit, leert de praktijk. ,,Gods beloften zijn waar'', reageert Emenike. ,,Hij liegt nooit. Het ligt dus niet aan Hem, als er geen genezing plaats vindt.''

Dus is het geloof van mensen toch te klein? ,,Mensen kunnen oprecht denken dat ze helemaal open staan voor God, maar soms hebben ze een mentale barrière om hun hart voor honderd procent voor God open te stellen. Daar moeten ze vanaf.''

Emenike vertelt dat hij sinds zijn bekering, achttien jaar geleden, nooit meer ziek is geweest. Dat God ziekte en lijden kan gebruiken om Zijn kinderen op de proef te stellen en dichter bij Hem te brengen, gaat er bij de Nigeriaan niet in. ,,Hij geeft ons geen ziekte, maar Jezus om Hem beter te leren kennen.''


Joshua
Emenike lijkt minder omstreden dan zijn landgenoot T.B. Joshua. Ook Joshua houdt gebedsbijeenkomsten waar mensen al dan niet genezen van vandaan komen. Maar sommigen christenen menen achter hem de duivel aan het werk te zien. Anderen, ook in Nederland, lopen daarentegen helemaal met 'profeet' Joshua weg.

Emenike weigert over Joshua's omstreden werkwijze te oordelen. ,,Nigeria telt officieel 166 miljoen inwoners. Ik ken Joshua niet. Wat ik van hem weet, weet ik van christenen die ik op mijn reizen buiten Nigeria heb leren kennen. Pas toen heb ik het een en ander over hem gehoord. ''Emenike lacht breeduit en heft zijn armen omhoog. ,,Weet u, mensen zoals Joshua en ik, daar zijn er duizenden van in mijn land.''

Dan lacht pastor Victor nog harder, maakt een vreugdedansje, draait in het rond en slaat op mijn schouder. ,,Kom ook naar een van mijn bijeenkomsten. We zullen veel plezier hebben!'' (27 april 2002)

De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu