Ellips - 19 augustus 2005
Redactioneel door Willem J. Ouweneel
INTELLIGENT DESIGN
Dit
'redactioneel' begint waar het vorige mee eindigde, en wel bij de storm die minister Maria van der Hoeven ontketende door op
haar ministerie een debat te willen voeren tussen evolutionisten en aanhangers van de Intelligent Design-beweging (afk.: ID).
Op 8 juni is intussen het boek Schitterend ongeluk of sporen van ontwerp? Over toeval en
doolgerichtheid in de evolutie (red.: C. Dekker, R. Meester & R. van Woudenberg, uitg. Ten Have) aangeboden aan de minister.
Dit ELLIPS-nummer is geen themanummer, maar geeft wel ruim aandacht aan Intelligent Design. De
schrijvers zijn wetenschappelijke vaklui. Toch zijn de auteurs bij voorbaat als wetenschappers niet serieus genomen en roepen
ondeskundige politici, terwijl ze het boek nog niet eens gezien hebben, dat Intelligent Design 'onwetenschappelijk' is. In een
televisiedebat betichtte Ronald Plasterk Cees Dekker zelfs van 'pseudowetenschap' - en dat terwijl Dekker in 2003 de
prestigieuze Spinozaprijs heeft ontvangen voor zijn wetenschappelijk werk op het gebied van de nanotechnologie.
Geloof en wetenschap
Het is boeiend te zien hoe buitengewoon fel de politiek en sommige wetenschappers gereageerd hebben op het boek van Cees Dekker
c.s. over Intelligent Design - zelfs nog vóórdat het boek verschenen was. Het loutere feit dat het boek blijkbaar wilde
'aantonen' dat de werkelijkheid 'ontwerp' (plan- en doelmatigheid) vertoont, joeg de opponenten al de boom in, omdat iedereen
zich onmiddellijk realiseerde dat 'ontwerp' naar een Ontwerper verwijst. Dat betekent God invoeren in de natuurwetenschap, en
dat mag natuurlijk niet van Plasterk en consorten. Men ging niet in op de feitelijke mathematische en fysische (!) argumenten
van Dekker en de zijnen - dat kon ook moeilijk, want het boek was nog niet eens beschikbaar - maar schoof de hele discussie bij
voorbaat terzijde. Sommige thema's 'mogen' blijkbaar niet-, ze zijn niet 'politiek correct'. Nu werd de discussie sterk
aangewakkerd door het feit dat de minister van onderwijs, Maria van der Hoeven, op haar ministerie een debat voorstelde over ID.
Dat was helemaal tegen het zere been van bepaalde atheïstische wetenschappers. Ze gedroegen zich alsof de minister het debat
over het aderlaten of over de platte aarde had willen heropenen! Trouwens, ik geloof dat het Maria van der Hoeven zelf was die
op hoogst ongelukkige wijze het debat voorstelde als een tussen 'wetenschappers' en 'gelovigen' - althans, zo is het in de pers
terechtgekomen. Dat was ergerlijk, omdat het ten eerste om een debat tussen wetenschappers en wetenschappers gaat, en ten tweede
om een debat tussen gelovigen en gelovigen.
Geen creationisme
Eén ding mag duidelijk zijn: dit ELLIPS-nummer gaat niet over het creationisme als zodanig. De ID-beweging en het creationisme
hebben alleen maar met elkaar én met het theïstisch evolutionisme gemeen dat alle drie stromingen in een Ontwerper geloven.
Alle christenen geloven in Intelligent Design, dunkt me, maar omgekeerd hoeven ID-aanhangers totaal geen christenen of zelfs
maar theïsten te zijn. Een ID-aanhanger kan evengoed een creationist als een theïstisch evolutionist (iemand die in een door
God, of 'iets goddelijks gestuurde evolutie gelooft) zijn, of zelfs een agnost- dat is in dit geval iemand die wel in 'ontwerp'
gelooft, maar geen idee heeft wat hij met het concept 'Ontwerper' aan moet.
Daarom is het ook zo'n onzin om te beweren dat de ID-beweging geloof en wetenschap vermengt.
Voorzover zij dat al doet, doet ze dat niet sterker dan het evolutionisme of het naturalisme dat doet. Er is heel wat geloof
zonder wetenschap - maar er is geen wetenschap zonder geloof. En dat is ook helemaal geen punt. We hebben ons alleen te hoeden
voor degenen die deze stelling ontkennen en tegelijk proberen ons hun gelootsvisies als 'wetenschap' te verkopen. Dit wat
betreft de wetenschapstheoretische voorvragen.
Er is echter ook een andere kant. De ID-beweging mag ons sympathiek voorkomen omdat wij als
christenen a priori geloven in ontwerp en Ontwerper. Maar daarmee is nog niet gezegd dat de argumenten van de ID-aanhangers ook
strikt natuurwetenschappelijk overtuigend zijn. U vindt in dit nummer daarom twee kritische bijdragen van prof. dr. Sjoerd
Bonting en student Marnix Medema, die allebei in ontwerp en Ontwerper geloven, maar de argumentatie van de ID-beweging niet
bewijskrachtig vinden.
Vanuit een andere gezichtshoek onderstreept ook dr. De Jong de betekenis van 'ontwerp'. Zelf ga
ik in een artikel in op de wetenschapstheoretische achtergronden. Daarnaast vindt u in dit nummer nog twee andere thema's: de
hedendaagse discussie over de persoon en het werk van de Heilige Geest (een interview van dr. K. van der Zwaag) en de discussie
over de 'eindtijd' (een kritiek van dr. Onnekink op drs. E.J. Ouweneel en drs. N. Vanharen en hun repliek).
EH-Symposium
`Intelligent Design, Creatie, Evolutie'
Amersfoort, 28 oktober 2005... |