Nederlands Dagblad - 11 november
2005 - www.nd.nl
Jezus:
eenvoudiger kan het niet
door Henk P. Medema
Over veel dingen maken wij ons
druk, over veel andere dingen zouden wij ons druk moeten maken.
Weinig is nodig, eigenlijk maar één ding. Als de Vader en de
Geest Zich concentreren op de Zoon, waar is dan onze eenvoudige
concentratie op Christus gebleven?
Een enkele keer waait
door onze haren nog wel eens de geur van verre woestijnbronnen,
uit de tijd toen we Hem gevolgd waren in onbezaaid land.
Hunkering naar de eerste liefde, herinnering aan wat toen
onvergetelijk scheen. Op de droge tong zou je het wel willen
proeven. Een dorst naar dorst, een verlangen naar verlangen,
maar toch ook niet een hartstocht die in zichzelf ronddraait.
Wij zeggen tegen de mensen om ons
heen: ,,Je hebt Jezus nodig''. Op deze stelling is niets af te
dingen. Jezus is de weg en de waarheid en het leven, en mensen,
jullie hebben Hem écht nodig!
De arrogant-afwijzende reacties
die we krijgen, gooien we bij het postmoderne vuilnis. Maar goed
bekeken: wie is hier eigenlijk hooghartig? Jij hebt een
probleem, zeggen we tegen de buurman, en ga dat nu eerst maar
eens oplossen, dan spreken we elkaar later nog wel eens. ,,Heer,
help de anderen, ik kom wel terecht.'' Hoe denken wij zelf als
christenen dat wij het doen zonder Jezus, in de wirwar van een
wereld waar wij de weg ook snel kwijt zijn? Zou ik niet gewoon
aan iedereen maar eerlijk moeten zeggen dat ik het niet best
alleen red?
Er zit nog iets raars in, dat
idee dat alle mensen (en jazeker, dus ik ook!) Jezus nodig
hebben. Het is alsof Hij een onderdeel van je auto of je
inventaris is, een polis in je verzekeringsporteteuille, een
tuinman die de boel bijhoudt, een onderdeel van de dagelijkse
medicijnen die opa 's morgens naast z'n bord legt. Nee! Jezus is
oneindig veel meer dan 'Jezus' want Hij is niet maar wat, Hij is
niet minder dan Hijzelf. En dus veel meer, alles wat Jezus is:
de Zoon van God en de Mensenzoon, de Koning en de Knecht, de
Majesteit en de Man van Smarten, de Almachtige die alles regeert
en de Barmhartige die in alles met ons meelijdt.
Begin er maar eens over na te
denken - en waarom zou je niet aanbidden? Doe maar niet zo
verlegen.
Meer dan vroomheid
Eenvoudiger kan het niet. Dat wil
ook zeggen: er is een grens aan eenvoud, het houdt ergens op. Er
is ook een eenvoud die gevaarlijk is, simplisme waarbij het
denken stopt en er griezelige processen in je hart gaan
ontstaan. In het beroemd geworden boek De Reis van de Voorganger
beschrijft Per Olov Enquist een deel van ert ontstaan van de
Pinksterbeweging, met name via twee van haar grootste
voorgangers, Lewi Pethrus en Sven Lidmann: een weergaloos maar
angstwekkend relaas. Vermenigvuldiging van vroomheid, maar in
een duistere kamer. Het is zoiets als het aforisme van de
dichter Jan Greshoff: 'Geluk alleen maakt niet gelukkig'.
Vroomheid alleen maakt niet vroom. Je kunt ook zeggen: vroomheid
is niet los te verkrijgen.
Echte vroomheid is de resultante
van een houding tegenover God en een weg door de wereld, en dat
in een sterke en open relatie tussen mensen. Vroomheid als een
knooppunt van toegespitste religieuze gevoelens blijkt
verschrikkelijk goed samen te kunnen gaan met wetticisme,
seksisme, sectarisme, simplisme, zelfs fascisme. Een piëtisme
dat eenvoudiger wil zijn dan Jezus, is eng.
Jezus, zo eenvoudig - maar
eenvoudiger dan Hij kan het niet, nooit. Niet zonder de aarde
waarop Hij stond voor God, de hemel waarmee Hij kon praten, de
wegen waarop Hij met twaalf mannen door het hete stof heen ging.
Meer dan glans
De glans die alles overtrof is
niet - al wilden we dat gevoel wel hebben - de uitstraling van
onze aanbidding voor Hem. Waarmee ik niets wegneem van de
aanmoediging om zijn echo te horen in oude oosterse hymnen,
Geneefse psalters, reformatorische kerkliederen, en blijde
opwerkingsliedjes in de polder. Ze zijn van Hem wel de
weerklank, maar ze zijn niet Hemzelf.
We kunnen niet te eenvoudig over
Jezus denken, maar we kunnen makkelijk te gering over Hem
denken, en dat doen we vaak. Waar we, met Bernard van Clairvaux
of Titus Brandsma, enerzijds Jezus vereren als Degene die onze
ziel bemint, moeten we op hetzelfde moment verbijsterd staan
over zijn heerlijkheid. Christus is Hij ook: de Gezalfde. En God
is Hij ook: de Schepper (hoe komt het toch dat we doorgaans over
Hebreeën 1 en Kolossenzen 1 heen lezen en ons niet realiseren
dat juist de Zoon de Schepper wordt genoemd?) Hij is ook de Zoon
van God, de Zoon van de Vader, die de Vader van de Zoon is, de
Christus van Wie de Geest is met wie Beiden in eeuwige
liefdesgemeenschap verbonden zijn.
Je kunt niet besluiten het daar
maar voortaan niet meer over te hebben, hoe moeilijk het voor
onszelf ook te formuleren is. En hoe gevoelig het ook is om het
aan moslims uit te leggen. Doe niet alsof dat gewoon is: als je
op je gezicht valt door zijn schittering stralender dan de glans
van de zon, haal je het toch niet in je hoofd gewoon op de fiets
door te gaan naar Damascus of terug naar Jeruzalem?
Meer dan onopgeefbaar
Hij leeft, Jezus is Iemand, met
Hem heb ik een relatie. Christenen en kerken en christelijke
organisaties moesten opnieuw een punt maken van de centraliteit
en de uniciteit van Christus: dat om Hem alles draait, en dat
niets of niemand met Hem in te ruilen of zelfs maar te
vergelijken is. Daarmee spreken we ook de onopgeefbaarheid van
Christus uit. Veel meningen en leringen en inzichten geven we
graag voor iets beters, maar Hem niet. Hij is het middelpunt, en
Hij is uniek, en daar zijn geen compromissen in mogelijk. In
feite is christocentrisme niet een aardige variant op de
verschillende accenten die je nu eenmaal in bijbelse theologie
kunt hebben, maar het is de enige manier om aan alle dingen de
juiste plaats te geven. Telkens als we de kern opnieuw onder
woorden brengen, moet alles consequent om het middelpunt
gerangschikt worden. Moesten we onze kerkelijke agenda's niet
eens net zo herordenen? En mijn eigen privé-agenda?
De pressie is groot om te
proberen er met iets minder van Hem af te komen. Niet opgeven!
Dit geloof kan niet zonder strijd. Er is geen compromis
mogelijk, zoals geopperd wordt in Ridley Scott's recente film
Kingdom of Heaven. Ja, de strijdbijl begraven móet zelfs als
het gaat om je eigen koninkrijkje, maar niet als de zaak van de
Heer in het geding is. Deze oorlog gaat niet tegen andere
godsdiensten, en al zeker niet tegen andersgelovige mensen, De
strijd is tegen de Boze, en vóór HEM, Jezus, de Heer. Met een
variant die Gregory Boyd bedacht op het grafschrift van Karl
Marx: de theologen hebben het kwaad telkens weer op een andere
manier getracht te verklaren, het punt evenwel is de strijd
tegen dé Boze aan te binden.
Het ware gelaat
Laat me tenslotte iets van C.S.
Lewis mogen citeren, uit een van zijn mooiste, maar ook minst
gelezen en minst begrepen boeken, Het Ware Gelaat (Till We Have
Faces). De hoofdpersoon, Orual, heeft zichzelf heel haar leven
gehaat en om die reden omsluierd. Aan het eind van haar leven, vóór
haar verschijning voor de Troon, stelt ze de vraag: Hoe kunnen
wij het goddelijke aangezicht aanschouwen, als we zelf geen
gezicht hebben? Als wij ons gezicht niet open leggen voor Hem,
hoe kan Hij zijn gezicht dan openen voor ons?
De ultieme eenvoud van de
goddelijke liefde: oog in oog, van aangezicht tot aangezicht. De
eeuwigheid, de hemel - maar waarom zo ver weg, waarom niet nú?
Precies dat is wat de Heilige Geest zeer dicht bij ons en in ons
wil brengen en zo eenvoudig en nabij mogelijk wil maken. Precies
dat is wat de god van deze wereld zo ver mogelijk van ons aardse
hier-en-nu weg wil schuiven, zo lang mogelijk wil uitstellen, en
zo ingewikkeld mogelijk wil maken, waardoor we de luister van
Christus die het beeld van God is, niet kunnen zien. Een sluier
waarmee we onszelf onzichtbaar en onbereikbaar proberen te
houden voor het licht van God, een bedekking die ons verhindert
om Hem te zien. Eeuwig zonde.
De Vader heeft de Zoon lief, want
de Zoon heeft op aarde de grootheid van de Vader getoond. De
Vader geeft al zijn rijkdommen aan de Zoon en toont zijn
grootheid aan iedereen aan wie Hij er maar iets van kwijt kan.
(Johannes 17:2vv.).
De Geest zal Jezus eren door
bekend te maken wat Hij van Hem heeft. (Johannes
16:17)
|