Bode - december
2005
Uit de Rubriek Streuper &
Streuper namen we het volgende gedeelte over:
Gezegende Ramadan
door
Simon
Streuper
Bert,
help me even, ik heb een paar vragen. Waarom was het verkeerd
dat Balkenende de moslims in Nederland een 'gezegende ramadan'
wenst? Waarom klinkt het mij vreemd in de oren als een zendeling
in Oeganda, die zich daar moet behelpen met een trage computer
in een internetcafé, dit gebruiksvoorwerp zegent opdat de
mailtjes goed zullen overkomen? En ten slotte, waarom zegenen
wij elkaar niet of nauwelijks? Tenslotte zijn we priesters en
één van de priesterlijke taken is: bemiddelen tussen God en
degenen die (nog) geen priester zijn.
Om
met het eerste te beginnen: natuurlijk heeft Bas van der
Vlies gelijk wanneer hij zegt dat zegen alleen te verwachten is
van de God van de Bijbel. Maar is dat niet precies wat de
moslims nodig hebben: een gezegende ramadan, waarbij ze zo onder
de indruk komen van de heerlijkheid van Isa (onze Heer Jezus
Christus), dat God hen met dezelfde zegeningen gaat zegenen
waarmee Hij Balkenende, Bas van der Vlies en jou en mij ook
heeft gezegend? Ja toch? En wat kan Bas hier nu op tegen hebben?
Trouwens,
niet alleen de moslims in Nederland, maar alle allochtonen en,
asielzoekers zouden we toch heel nadrukkelijk Gods zegen moeten
toewensen? Niet alleen voor de islamitische maand ramadan, maar
voor het hele jaar 2006 en de daaropvolgende jaren. En laten we
minister Verdonk en al haar collega's ook niet vergeten.
Asielzoekers zouden daar zeker wel bij varen.
Omdat
wijzelf geroepen zijn om zegen te beërven, vraagt God ons
nadrukkelijk om anderen te zegenen. Zelfs hen die ons vervolgen
en haten. God vraagt dat van ons omdat Hijzelf ook zo is en zo
met ons handelt.
Wat
zou Nederland ervan opkijken wanneer God als antwoord op
Balkenendes wens, de moslims ging zegenen. Maar het kan
natuurlijk zijn dat God dat niet kan doen omdat wij onze
priesterhanden niet uit de mouwen steken. Maar genoeg hierover,
nú die Oegandese computer. Ik zie het zo: priesters zijn door
God geselecteerd om Hem en de naaste toegewijd te zijn. Hijzelf
heeft ze daarvoor áfgezonderd. Denk aan de dienst in de
tabernakel van Mozes. Zij ontvingen een speciale wijding, maar
niet alleen zij, ook alle voorwerpen werden 'geheiligd'. Over
hun gereedschap was evengoed de naam des Heren uitgeroepen. Dat
is de ultieme betekenis toch van 'zegenen'? Alles wat we zijn,
of hebben, of gebruiken behoort dienstbaar te zijn aan de eer
van God.
Ik
meende wel het een en ander van het bijbelse begrip 'zegenen' af
te weten, maar ik krijg toch het idee daarin te kort
te schieten. Hoe zit dat met jou?
|