1-3-2004 CV-Koers: Reinier Sonneveld - The
Passion voor alle Nederlanders...
1-4-2004 CV-Koers: Ronald Westerbeek - interviews met Gibson en
Caviezel...
1-4-2004 CV-Koers: Aad Kamsteeg zag de voorvertoning van The Passion...
1-5-2004 CV-Koers: Otto de Bruijne - The Passion voor moslims...
1-9-2004 CV-Koers: The Passion DVD + werkboek voor gespreksgroepen...
CV-Koers - september 2004
Lezersaanbieding voor gesprekskringen: DVD + werkboek
De passie van Bach, Gibson en Ter Linden
Waarom is The Passion of the Christ zo'n omstreden film? Vanwege het geweld, of omdat de film confronteert met de realiteit van het
lijden en sterven van Christus? Juist die confrontatie bracht wereldwijd mensen tot (hernieuwd) geloof. Nu de film op dvd uitkomt,
dienen zich mogelijkheden aan om de film in een goed begeleide setting te tonen. Bijvoorbeeld door er een gesprekskring aan te
koppelen.
door Hans Kuijpers
Toen ds. Nico ter Linden in een televisieprogramma werd gevraagd zijn mening te geven over de film The Passion of the Christ, die hij
in een besloten voorvertoning had gezien,was zijn commentaar "complete onzin", of woorden van die strekking. Ik had zojuist
de omstreden film van Mel Gibson ook zelf in een eveneens besloten voorpremière mogen zien, en was nog doende om mij een mening te
vormen. Hoe wellicht overvloedig bloedig deze film ook moge zijn, 'complete onzin' is niet een passende kwalificatie, naar mijn
overtuiging. Ter Linden zag kennelijk het gevaar dat deze film zo'n realistisch beeld op zou roepen dat het net lijkt of het echt
gebeurd is. En dat is volgens hem 'complete onzin' en 'gevaarlijke volksverlakkerij'.
De wat deftige passie van Ter Linden voor Jezus' lijdensweg heeft duidelijk een andere werkelijkheidsdimensie. Hij ziet in de film het
Godsonmogelijke. Dezelfde film laat in nogal heftige beelden de hogepriesters zien, in hun toen ongetwijfeld eveneens een beetje
deftige pakken. Jezus, en Zijn missie en alles waar Hij voor stond, was niet welkom bij het establishment van de kerk van toen:
"Kruisig Hem, kruisig Hem!" In een flits zag ik even de hogepriesters van het intellectuele establishment van de kerk van
vandaag in het script ten tonele verschijnen, in goud brokaat. Zo zie je, een film kan beelden oproepen. Vaak sterker en indringender
dan woorden dat kunnen.
Beelden van Christus? De Jezus zoals ik Hem ken en liefheb, veranderde door de film wel een beetje. Zoals Hij telkens weer een beetje
verandert door een nieuw licht op een bijbelvers. Welk beeld van Jezus roept Bach bij u op, als u luistert naar de Mattheüs Passion?
Wat was de passie van Bach? Ik neem wel eens onkerkelijke vrienden mee naar een uitvoering van de 'Mattheüs', meestal in De Doelen in
Rotterdam. En ik voel mij telkens ongemakkelijk als ik zie dat zij slechts door de muziek aangedaan weer terugkeren uit de onzichtbare
wereld van de welhaast hemelse klanken. Er zou een laagdrempelig studieboekje bij de 'Mattheüs' geschreven moeten worden, dacht ik
wel eens. Zowel laagdrempelig voor mij als voor mijn buitenkerkelijke vrienden. Want zouden wij niet alles moeten aangrijpen om Jezus
te verkondigen?
Scepsis of missie?
Toen de geruchten over The Passion of the Christ de film zelf al vooruitsnelden richting Nederland, ontstond er een soms nogal
schreeuwerige golf van berichten en commentaren. Na verloop van tijd volgden sceptische berichtjes die minzaam wezen op een helaas
toch uitgebleven golf van bekeringen, die in de hype door sommigen was voorspeld. Telkens vroeg ik me af. hoe staat het dan ten
diepste met ons missionaire hart? De komst van de film was immers een feit, en ook al zouden we er niet gelukkig mee zijn, wij mogen
onze grote opdracht toch niet verloochenen door mensen hoofdschuddend en veroordelend terug het bos in te sturen? Als er mensen zijn
die door de film iets van de roepstem van Christus ontwaren en die blijken er te zijn dan moeten we ze verder helpen. Als deze film
een eigentijds middel blijkt te zijn om door de schilden van de verwende harten heen te breken en dat is gebleken dan mogen we zelfs
actief van dit communicatiemiddel gebruik maken. Niet onder het mom van 'het doel heiligt de middelen', maar gehoor gevend aan de eis
van effectieve communicatie.
Nieuwe mogelijkheden
In tegenstelling tot Bachs meesterwerk is The Passion wel te begeleiden met een ruime keuze aan studie en discussiemateriaal, speciaal
rond de film geschreven. Inmiddels zijn er in heel wat kerken en huiskamers gespreksgroepen rond deze film op gang gekomen, waaraan
rand en buitenkerkelijken deelnemen. Het boekje van de hand van Lee Strobel, 'De Passie achter het lijden van Jezus begrijpen', heeft
inmiddels niet alleen buitenkerkelijken helpen groeien in of tot geloof, ook binnenkerkelijken werden op een nieuwe manier geraakt
door het lijdensverhaal en mochten de genade nu echt herkennen en aanvaarden. Daarin lijkt de op een goede manier begeleide Passion
wel een beetje op de Alpha cursus.
De film komt nu uit op dvd en video, waarmee een nieuwe wereld van mogelijkheden opengaat. De toonzetting, omgeving en begeleiding
kunnen nu op maat worden gesneden. Dit biedt nieuwe kansen om mensen uit te nodigen de film te komen bekijken en te bestuderen in goed
begeleide multimedia gespreksgroepen. In een groot aantal kerken wordt plannen gemaakt om de film met studiemateriaal eerst intern
voor te bereiden om vervolgens de leden op te roepen op een persoonlijke manier buitenkerkelijke buren en wijk of dorpsgenoten uit te
nodigen. Wat een zegen als we zo de kring van mensen die tot (hernieuwd) geloof kwamen kunnen uitbreiden. Een grote opdracht!
Mr. J.F.C. Kuijpers is directeur van Willow Creek Nederland en bestuurslid van het Instituut voor Christelijk Leiderschap.
Lezersaanbieding voor gesprekskringen
|