www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu


 


Links: EO-Visie | Boekrecensies

Gelders Dagblad
2 juni 2001

Lukas-evangelie inspiratie voor bijzonder boek
van een onzer verslaggevers

Werk van Doetinchemmer Sloetjes

DOETINCHEM - "Het verhaal van Jezus Christus is geen sprookje. Het vertelt over een van de belangrijkste periodes van de wereldgeschiedenis en het is vaak nog een dagelijkse inspiratiebron voor mensen. Het verhaal is uniek en ik wou dat ik erbij geweest was." Het zijn de bevlogen woorden van Bennie Sloetjes. Een Doetinchemse schrijver die onlangs debuteerde met zijn boek 'Met de MensenZoon Mee'.

Het boek dat Sloetjes schreef is gebaseerd op zijn studie over het Lukas-evangelie. "Het is het evangelie dat het meest menselijk het levensverhaal van Jezus Christus weergeeft en Jezus Christus ook als zodanig benadert. Lukas heeft oog voor het persoonlijke. Dit spreekt mij zeer aan. Ik heb in het boek geprobeerd het schrijven van Lukas min of meer uit te leggen, te omschrijven en ook nog voor een klein deel een eigen interpretatie mee te geven," legt Sloetjes uit.

HISTORISCH
Met de MensenZoon Mee is voor de lezer zowel geschiedkundig als vanuit het christen zijn, te benaderen. Sloetjes heeft hier een duidelijke opvatting over: "Historisch gezien is Jezus Christus van groot belang geweest voor het christendom en daarmee ook voor de huidige samenleving. Voor andere mensen is het verhaal veel persoonlijker vanwege hun eigen christelijke overtuiging. Ik heb geprobeerd het boek te schrijven alsof je als een soort van dertiende discipel het levensverhaal van Jezus Christus meemaakt, wat overigens ook de titel verklaart. De directe beleving wordt ook nog versterkt doordat het in de tegenwoordige tijd is geschreven."
Sloetjes - werkzaam als onderhoudsmedewerker en conciërge aan het Graafschap College - schrijft al jaren naast zijn dagelijks werk. Alles wat hij tot nu schreef liet hij alleen lezen aan mensen in zijn directe omgeving en hij wilde eigenlijk liever niet iets publiceren voor een groter publiek.

AANSPREKEN
"Het strookt niet met mijn karakter om middels een boek of wat dan ook in de publiciteit te treden. Met de MensenZoon Mee bleef echter wat met mij doen, het bleef me aanspreken ook nadat het manuscript af was. Daarnaast waren er mensen in mijn omgeving die me aanspoorden mijn schrijfwerk uit te brengen. Dus áls er een geschikt moment was om dat ook daadwerkelijk te doen, dan was het nu," vertelt de schrijver enigszins bedeesd.
Het boek is op dit moment nog niet overal verkrijgbaar en het aantal verkochte exemplaren schat Sloetjes dan ook niet hoger dan honderd. Bescheiden als hij is, weet hij niet hoe hoog de eerste oplage is. Binnen afzienbare tijd moet Met de MensenZoon Mee wel in de landelijk evangelische boekwinkels liggen.

POSITIEF
De reacties op de eerst verkochte boeken zijn positief. De schrijver krijgt vaak te horen dat zijn werk laagdrempelig is en in tegenstelling tot veel andere bijbelstudies, niet zo zwaar.
Door de eerste publicatie en de goede reacties hierop, lijkt de insteek van Sloetjes' schrijven iets veranderd: "Ik houd me nog steeds bezig met het bestuderen van de bijbel en met het schrijven hierover. Als ik daar nu mee bezig ben dan gebeurd dat alleen wel meer met het idee van mogelijke nieuwe publicaties."
Gevraagd naar de nieuwe ideeën voor een tweede boek begint Bennie Sloetjes een beetje mysterieus te glimlachen. Na lang nadenken komt er toch een antwoord: "Ik weet niet goed wat ik met deze vraag moet. Laat ik in ieder geval zeggen dat ik me met de bijbel en het schrijven blijf bezighouden. Ik denk dat het te vroeg is om hier al meer over te zeggen. Het uitbrengen van het eerste boek heeft me in ieder geval in geen enkel opzicht ontmoedigd en voor de rest zien we wel."


Recensie op de Bol-site

De keurig uitgevoerde paperback bevat een navertelling van het Lukas-evangelie, alsof je er zelf bij bent. Elk hoofdstuk in de bijbel vormt een hoofdstuk in het boek. De schrijver schrijft op het niveau van twaalf jaar en ouder. De tekst wordt in eigentijdse taal weergegeven. Vaak vindt er een parafrase van de tekst plaats, anders is de tekst toch te moeilijk. In een kleinere letter worden begrippen e.d. nader toegelicht, zodat een aantal personen en zaken beter tot hun recht komen. Elk hoofdstuk eindigt met enkele vragen die dienen om de hoofdzaken nog eens te bespreken en/of de betekenis voor de lezer aan te geven.

De titel van het boek wijst naar de weg die Jezus gegaan is van zijn geboorte tot zijn Hemelvaart. De schrijver komt uit de bijbelgetrouwe, evangelische richting. Deze uitgave is geschikt voor persoonlijk gebruik en voor gebruik in (jeugd)bijbelstudiegroepen. Verder kan deze uitgave naast de bijbel gelezen worden als een nadere toelichting, of als een hulpmiddel voor jongeren die de bijbel (nog) niet kennen. De opzet herinnert aan Het Boek.

(Biblion recensie, Drs. I.A. Kole)



De links: Gelders Dagblad | EO-Visie | Boekrecensies

Met de MensenZoon mee

Bennie Sloetjes

ISBN 90-6353-350-0
fraaie paperback met flappen, 248 blz.

hfl. 37,95

Boeiende bijbelstudies over het Lukas-evangelie.
Dit boek is een goede hulp bij bijbelstudies voor (jeugd)groepen. Kringleiders kunnen het gebruiken om samen met de groepsleden door het Evangelie te reizen. Het boek is ook geschikt voor zelfstudie en persoonlijke geloofsopbouw.


Ik ben in gedachten maar eens met Lukas, de schrijver van het bijbelboek, gaan praten. Hem heb ik mijn ideeen eens voorgelegd. Ik probeer me te verplaatsen in die tijd, om er zelf bij te zijn, met de Mensenzoon mee te reizen en het opnieuw zelf te beleven.

'Luister, Bennie,' zei Lukas als het ware tegen me. 'Dat wilde ik nu ook, schrijven over de Heer Jezus. Over die tijd toen Hij leefde op aarde. En weet je' - zei hij, terwijl ik hem in gedachten een beetje zag glimlachen - 'dat er maar heel weinig mensen zijn die door hebben dat ook ik er niet zelf bij was? Dat ik het heb geschreven... achteruitkijkend? Ik wist, net als jij, ook al veel van wat er allemaal op gevolgd was en realiseerde me ook hoe rijk ik was, omdat ik christen was. Nou dan - waarom zou jij dan niet over de Heer Jezus schrijven, en dan voor jouw tijd?

Als door mijn woorden of stijl of vorm, of door vertalingen of wat dan ook, mijn verslag wat minder goed toegankelijk is voor jouw tijdgenoten - waarom dan niet? We kunnen toch gewoon afspreken dat mijn verslag de echte, door God geinspireerde tekst is en blijft, en dat jouw woorden daarvan een eigentijdse bewerking vormen? De mensen van jouw tijd zijn nu eenmaal anders dan de mensen van de mijne.

Trouwens, jij hebt ook nog eens de Brieven van Paulus zwart op wit in je Bijbel. Had ik niet eens. Verwijs daar maar naar. Leg hier en daar maar wat van mijn verslag uit, als dat nodig is.

En kijk maar of je de verbanden in mijn Evangelie ontdekken kunt. Het gaat er tenslotte toch om dat de Heer Jezus bewonderd wordt en dat de mensen enthousiast worden voor Hem? Nou, dan moeten ze van Hem onder de indruk raken!'

Bennie had graag een soort dertiende discipel willen zijn. Om zelf te kijken naar alles wat er toen in de tijd van de Bijbel gebeurde. Om alles echt mee te maken. Om bijvoorbeeld de gezichten te zien van de mensen, wanneer de Heer wonderen deed. Of het gejuich te horen, wanneer de mensen ontdekten dat ze genezen waren. Om de Heer Jezus Zelf in begrijpelijke taal te horen praten. Tegen anderen, maar vooral ook: heel persoonlijk tegen hem. En Hem te kunnen vragen naar dingen die hij niet begrijpt...

Bennies verlangen werd alleen maar sterker. Vooral toen hij het Lukas-evangelie weer eens van voren af aan begon te lezen. Nadat hij daar een paar hoofdstukken in op weg was, stond zijn besluit vast: hij wilde erbij zijn. Bij de Heer Jezus. Hij wilde met de Mensenzoon meereizen.

In dit boek wordt het verslag van Lukas naverteld. Het is geschreven alsof je er zelf bij bent. Met hier en daar wat 'tekstplaatjes', om datgene wat je meemaakt, te verhelderen.

Boven elk stukje staat een inleidende zin die aangeeft wat het verband is met het voorgaande. Vaak geeft die zin ook uitleg van de structuur in de tekst. De tussenkopjes geven een korte samenvatting van het gedeelte dat volgt. Op die manier begrijp je het verband beter.

Die verbanden in Lukas zijn belangrijk, want Lukas houdt er bij de rangschikking van zijn stukjes een heel bijzondere volgorde op na.

Aan het einde van ieder hoofdstuk staan vragen. Daarmee kun je zelf, of samen met anderen, aan de slag. Je zult ontdekken dat deze vragen je goed helpen om de tekst beter te begrijpen. Het zoeken naar de juiste antwoorden is een belevenis op zich.

Dit boek is een goede hulp bij bijbelstudies voor (jeugd)groepen. Kringleiders kunnen het gebruiken om samen met de groepsleden door het Evangelie te reizen. Het boek is ook heel geschikt voor zelfstudie en persoonlijke geloofsopbouw. Vooral wanneer je opziet tegen ingewikkelde bijbelstudies, is dit boek een uitkomst. Ongemerkt doe je tijdens het lezen allerlei basiskennis op, die je direct in je eigen leven weer kunt toepassen.

Links: EO-Visie | Boekrecensies


De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu