www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu

Lees de toespraken in Ellips...

Reformatorisch Dagblad - 27 november 2004

„Dienst der genezing onderdeel van gemeente” 

Symposium Evangelische Hogeschool over lijden, ziekte en genezing trekt meer bezoekers dan ooit.

Kerkredactie 

AMERSFOORT - Het jaarlijkse symposium van de Evangelische Hogeschool (EH), vrijdagmiddag in Amersfoort, had op geen beter moment georganiseerd kunnen worden, zegt woordvoerder Onno Visser. Het thema -”Lijden, ziekte, genezing”- staat volop in de belangstelling. Hij doelt op de genezingsdiensten die de laatste weken plaatshebben in Stolwijk

De diensten worden gehouden in de confessioneel-hervormde wijkgemeente ter plaatse en worden geleid door het echtpaar Victor en Judith Emenike. Ds. Paul Rooda, een van de drie sprekers op het symposium, brengt de hartelijke groeten over vanuit Stolwijk. „De samenkomsten gaan nog dagelijks door”, zegt hij. „Er gebeuren wonderen! Mensen uit de omliggende dorpen en stadjes komen naar Stolwijk om te zien wat God doet. Ze hebben gehoord dat je God kunt ervaren. Dat God nog steeds geneest.” Dat het thema in de belangstelling staat, bewijst ook de opkomst: zo’n 500 mensen geven van hun interesse blijk. Nog nooit was de belangstelling voor een EH-symposium zo groot, aldus de hogeschool. Reden waarom moest worden uitgeweken naar de plaatselijke Fonteinkerk. 


Ds. Rooda, woonachtig in Canada maar van Nederlandse komaf, is ervan overtuigd: het is Gods wil dat de mens gezond is. Hij wijst op Exodus 15:26: „Ik, de Heere, ben uw Heelmeester.” Op Jesaja 53: „Net zoals onze zonden heeft Hij ook onze ziekten op Zich genomen. En wat deed Jezus Zelf op aarde? Hij kwam om de wil te doen van Zijn Vader. Hij genas allen die tot Hem kwamen. Christenen moeten lijden. Maar ik geloof niet dat God bedoeld heeft dat christenen moeten lijden onder ziekte.” „Ik vind dat ds. Rooda wel heel ver gaat”, zegt ds. G. H. Abma. „Hij is me wat te ongenuanceerd. Op de lastige vraag hoe we ermee moeten omgaan als mensen op het gebed níét genezen, gaat hij eigenlijk niet in.” 


Toch is ook ds. Abma van mening dat er sinds het Nieuwe Testament geen streep is komen te staan onder de dienst der genezing. In zijn eigen gemeente is, „na diepgaande bezinning binnen de kerkenraad”, besloten in te gaan op verzoeken om ziekenzalving. „De dienst der genezing is een wezenlijk onderdeel van de gemeente van Jezus Christus. Zoals ook de dienst van het Woord dat is, en de dienst van de sacramenten, en de dienst der barmhartigheid. Waarbij geldt: als je één segment verzelfstandigt, heb je een probleem.” We mogen dankbaar zijn dat met name de charismatische beweging deze zaken weer op de kerkelijke agenda heeft geplaatst, stelt de hervormde predikant. „Dat wil in geen geval zeggen dat we de dienst der genezing moeten gaan uitspelen tegen de medische zorg. Maar wel dat we in alle moeiten eerst naar God moeten toegaan. God wil ziekte vaak gebruiken als een middel tot zelfonderzoek. Daarbij is het belangrijk om de weg van het gebed te bewandelen, in het vertrouwen dat Hij ook uitkomst geeft. Christenen gaan te gemakkelijk eerst te rade bij de huisarts, of nemen een aspirientje.” 


„Heel kritisch” staat de Goudse pastor tegenover alternatieve geneeswijzen. „Ja maar, het helpt toch? Jawel, maar welk prijskaartje hangt eraan? Ik ben er steeds meer van overtuigd geraakt dat er demonische machten en krachten aan verbonden zijn. Ik heb het in mijn gemeente meegemaakt dat mensen een hindering in hun gebedsleven ervoeren, of dat mensen hard begonnen te hoesten als ze de Naam van Jezus hoorden.” Het meest terughoudend lijkt de derde spreker, ds. D. A. Westerkamp, verbonden aan de Nederlands gereformeerde kerk in Houten. Richting ds. Rooda: „God wil genezing. Dat geloof ik ook. Maar wanneer wil Hij dat? Nu, meteen?” Laten we heel veel van God verwachten, zegt de predikant. „Nooit kan het geloof te veel verwachten. Zonder verwachting zal er ook geen genezing optreden. In mijn gemeente wil ik een klimaat kweken waarin we veel van God verwachten. Ik ben ook blij dat dit thema weer op de agenda van de christelijke gemeente is komen te staan. Ik beschouw het Nieuwe Testament als een handboek voor christenen vandaag - óók als het om deze zaken gaat. En als ik de verhalen uit Stolwijk hoor, denk ik: Mooi.” 

Maar, vervolgt hij, „we kunnen heel veel verwachten, en iets toch niet krijgen. Ik wil een weg vinden tussen defaitisme en triomfalisme. In de Bijbel zie ik realisme: niet elke zieke wordt genezen. Accepteren we dat? Genezing is ook geen doel op zichzelf. Het gaat er uiteindelijk om dat ik Hem ken. Mensen kunnen genezen worden op het gebed, maar vervolgens nog zieker zijn dan daarvoor, omdat ze een materialistische levensstijl gaan voeren.” Aarzelingen heeft de predikant bij genezingscampagnes. „Oké, er worden mensen genezen. Maar er vertrekken ook mensen even ziek als toen ze kwamen. Mensen die in de dienst even uit hun rolstoel zijn gestapt, zijn gefilmd -filmpje gaat de hele wereld over- maar thuis nog even ziek zijn als altijd. Laten we die dingen eerlijk toegeven. Waarom geneest God niet iedereen? Ik weet dat niet. En toch mogen we genezing verwachten: Heer, U zult het doen, ook al is het over de dood heen.”

Bron: http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=125971 


Nederlands Dagblad - 27 november 2004

'We zijn en blijven ziek'

van onze redactie kerk

AMERSFOORT - ,,We zijn allen ziek en dat blijven we ook. Volledige heelheid van ziel, geest en lichaam ontvangen we niet in dit leven. Sta in de relatie met Christus'', benadrukte ds. Dick Westerkamp, voorganger van de Nederlands Gereformeerde Kerk in Houten, gisteren op een symposium over de 'dienst der genezing'.

De door de Evangelische Hogeschool (EH) in Amersfoort georganiseerde middag over lijden, ziekte en genezing sneed een actueel thema aan. Zo worden er in het Zuid-Hollandse Stolwijk momenteel dagelijks genezingsdiensten belegd in de dorpskerk, wat onder christenen in de regio de nodige commotie teweegbrengt. Twee van de drie sprekers van gisteren zijn bij dit initiatief betrokken. En de belangstelling van het thema bleek ook uit de komst van vele honderden christenen naar de afgeladen Fonteinkerk in Amersfoort.

De binnen het eigen kerkverband vooruitstrevende Westerkamp kwam op het EH-symposium - tot zijn eigen verrassing - als meest behoudende uit de bus. Westerkamp onderstreepte dat de 'dienst der genezing' voluit actueel is, en niet slechts was voorbehouden aan de apostelen uit het Nieuwe Testament. Maar zijn uitgangspunt dat het geloof nooit te veel kan verwachten (,,zonder verwachting geen verhoring'') nuanceerde hij in zijn waarschuwing voor 'triomfalisme'. ,,Aan een bepaalde spanning ontkom je niet, door veel te verwachten van God en toch niet alles te krijgen.'' Gods wegen zijn hoger dan de wegen van de mens, stelde hij, en er zijn vragen waar je geen antwoord op krijgt. En zo wordt, ook na intensief gebed, niet iedere christen genezen, waarschuwde de predikant.

Ieder mens gezond

Daarin was Paul Rooda, een Canadese pastoor van Nederlandse komaf en nauw betrokken bij de diensten in Stolwijk, zijn opponent. Volgens hem wil God iedere mens gezond maken, hier en nu al. Meestal geldt daarbij volgens hem als voorwaarde dat de mensen tot Jezus gaan, en erom vragen. ,,Ik geloof dat christenen moeten lijden, vooral om wat mensen hun aandoen. Maar ik geloof niet dat een christen ziek hoeft te zijn. Soms ben ikzelf ook ziek, en dan ga ik naar de Vader.''

De protestantse predikant Hette Abma uit Gouda, die de diensten in Stolwijk steunt, hield het midden tussen Westerkamp en Rooda. God geneest volgens hem niet alle zieken. Maar de predikant benadrukte ook om bij aanhoudende ziekte op zoek te gaan naar mogelijke belemmeringen: is de relatie met God verbroken of in slechte staat, is er sprake van zonde, zijn er occulte belastingen in het leven van de zieke?

De verschillende lijnen van de drie voorgangers kwamen concreet tot uiting bij een vraag uit de zaal hoe het niet genezen van een 11-jarige meisje te verklaren was, ondanks aanhoudend en intensief gebed. Rooda adviseerde het meisje en de ouders zich te blijven uitstrekken naar de genezing die Jezus aanbiedt. Maar Westerkamp adviseerde om op een gegeven moment de ziekte te aanvaarden. Ook de vragensteller dacht dat 'loslaten' op een gegeven moment beter is. Niet nadat, zo reageerde Abma, is nagegaan of er ,,belemmeringen in de weg staan, terwijl Jezus Christus met zijn heil al klaar staat''.

Links liggen

Alledrie stelden dat traditionele kerken de 'dienst der genezing' te lang links hebben laten liggen. Westerkamp had eens gehoord dat 38 procent van de evangeliën over het genezen van zieken gaat. Die genezing koppelde Jezus aan de komst van het Koninkrijk van God en het eren van zijn Vader, en daarmee trainde Hij zijn discipelen, die dit in hun zendingsopdracht ook meekregen. De predikant raadde daarbij ,,bijbels realisme'' aan, en vroeg zijn collega's hoe ze omgaan met mensen die bijvoorbeeld na het bezoeken van een genezingsdienst als in Stolwijk niet genezen zijn. ,,Bij deze diensten heb ik een vraag: er vertrekken ook zieke mensen. Wat gebeurt daarmee, voelen ze zich niet langer gewenst als ze bij de uitgang zijn?'' Hij noemde de ervaring van iemand uit zijn eigen gemeente die na 'genezing' tijdens zo'n dienst uit een rolstoel was opgestaan (,,dat werd op film opgenomen, die nu de hele wereld over gaat''). Maar de persoon in kwestie is ziek gebleven en zelfs zieker geworden, stelde de voorganger uit Houten. ,,Geestelijk volwassenen weten: leven is lijden. Zij leren leven met onvervulde verlangens, ze leren leven vanuit de hoop. Wij zijn mensen van de hoop. En hoop betekent niet alles hier en nu.''

Bron: http://www.nd.nl/newsite/artikelen/20041126/dinp3310058.xml

Lees de toespraken in Ellips...

De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu