www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu

Nederlands Dagblad - 10 januari 2008 - www.nd.nl

VRIJPLAATS                                           Lees ook: Ouweneel: Het evangelie dwingt tot een keuze...

Vaticaan heeft gelijk

Met de opvatting van priester Antoine Bodar en die van het Tweede Vaticaanse Concilie, zoals geciteerd door A.C. Breen, dat buiten de verkondiging van het evangelie om ook hindoes in de hemel zullen komen is niets mis, meent S. Streuper.

door S. Streuper



De heer A.C. Breen heeft zorgvuldig en overtuigend uit de Bijbel aangetoond dat er zonder Christus en zijn verzoenend sterven geen zaligheid is. Aan de door hem aangehaalde teksten valt niet te tornen! Maar hij laat andere teksten buiten beschouwing. Oftewel, het Vaticaan is in dit geval iets zorgvuldiger geweest dan de heer Breen. Immers, nadat Paulus in Romeinen 1 en 2 bewezen heeft dat zowel de Jood (die op de hoogte was met Gods wetten) als de Griek (die Gods wetten niet kende) niet te verontschuldigen zijn, concludeert hij: "Want allen die zonder wet gezondigd hebben (de Griek dus) zullen ook zonder wet verloren gaan, en allen die onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden... op de dag, dat God het verborgene van de mensen zal oordelen door Jezus Christus" (Rom. 2:12 en 16). De verzen 13, 14 en 15 vormen een tussenzin.

Juist in deze tussenzin introduceert Paulus een nieuwe groep schuldigen, namelijk van een willekeurige 'Griek' die niet zoals in Romeinen 1:23 de Schepper negeert en zich voor het schepsel neerbuigt, maar die de Schepper in de hem omringende schepping heeft herkend. Deze buigt zich nu voor Hem neer, ook al heeft hij nog nooit van God of het evangelie gehoord. Die hun (nog) onbekende God schrijft zijn wet in de harten van deze 'Grieken', zodat zij van nature doen wat de wet zegt. Ook voor hen geldt dat niet de hoorders, maar de daders van de wet gerechtvaardigd zullen worden. Dat betekent ook dat God het werk van Christus op hen toepast.
God heeft geen andere rechtsgrond dan alleen het verzoeningswerk van Christus om zondaren te rechtvaardigen; ook voor hen geldt dat zij gerechtvaardigd zijn door het geloof, door het bloed van Christus en door de genade van God. Is bijvoorbeeld de 'Griek' (een romeinse centurio) Cornelius hier geen duidelijk voorbeeld van? In Handelingen 10:34,35 zegt Petrus: "Nu begrijp ik pas goed dat God geen onderscheid maakt tussen mensen, maar dat hij zich het lot aantrekt van iedereen, uit welk volk dan ook, die ontzag voor hem heeft en rechtvaardig handelt.

Ook vandaag zijn er onder elk volk mensen, onder wie hindoes en moslims, die gerechtigheid doen en hun Schepper vrezen, zonder te hebben gehoord van het evangelie. Het Tweede Vaticaanse Concilie heeft dan ook een evenwichtige en Bijbelse uitleg van Romeinen 2 gegeven. Hier zien we de ongelooflijke rijkdom van Gods goedertierenheid, verdraagzaamheid en lankmoedigheid. Soms beseffen wij nauwelijks de grote goedertierenheid van God die ons zo graag tot bekering wil leiden (vergelijk Romeinen 2:4).

Behalve de tienduizenden evangelisten die dagelijks het evangelie verkondigen, brengt onze God ons dag en nacht via het uitspansel Zijn eigen prediking: een prediking zonder woorden, zonder stem of klank, die gaat over de gehele aarde, tot aan het einde van de wereld (Psalm 19). Geloof maar niet dat dat zonder vrucht blijft.

S. Streuper woont in Dieren

De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu