www.vergadering.nu
De
Leesmap www.vergadering.nu
Nederlands Dagblad door
REINA WISKERKE Vandaag lopen erfgenamen van John
Nelson Darby door Amsterdam voor een kerkhistorische wandeling, aansluitend op een studiedag.
De gelegenheid is heel geschikt: precies tweehonderd jaar geleden werd Darby geboren. De
theoloog uit Ierland is van grote betekenis geweest voor het ontstaan van de Vergadering van
Gelovigen, oftewel 'de broeders', waaraan bijdetijdse volgelingen haastig 'en de zusters'
toevoegen. Maar zijn die wandelaars, onder anderen Willem J. Ouweneel en Henk Medema, in
Amsterdam dé erfgenamen van Darby? Wie dat claimt, wacht kritiek. Te veel scheuringen zijn
gepasseerd. De wortels van de vergaderingen liggen
in het Réveil, een opwekkingsbeweging die
eind achttiende eeuw in West-Europa opkwam. John Nelson Darby (1800-1882), in 1826 bevestigd
als hulppredikant van de Anglicaanse Kerk in het Ierse Calary, stapte reeds in 1828 uit het
ambt. De Engelse kerk, onderworpen aan de staat, eiste een eed van trouw aan haar hoofd: de
Engelse koning. Dit ging Darby zeker te ver. Een verwereldlijkte en nationale kerk, dat kon
niet bijbels zijn. Voorgoed rekende hij af met het
instituut kerk, zijn ambten, zijn belijdenissen, zijn kerkorde en nog veel meer. Beroemd is
het volgende citaat van Darby: ,,Gesteld dat Paulus hier kwam, dan zou hij niet eens mogen
prediken, omdat hem diploma's en beroepspapieren zouden ontbreken. De felste tegenstander van
Paulus' leer echter, mits voorzien van de nodige papieren, zou volgens kerkelijk recht hier
wél mogen optreden. Ik zag in dat zo'n stelsel niet deugt: in feite stelt het de mens in Gods
plaats." INTERNET Darby wilde het totaal anders, en
anders werd het. Daardoor is het nog steeds moeilijk vergaderingen te
traceren en te beschrijven. Niet dat vergaderingen geheime genootschappen zijn, waar enge dingen gebeuren. Formeel zijn er echter geen woordvoerders, geen ledenadministraties, geen adressenlijst van gelijkgezinde vergaderingen, geen synodes met publieke uitspraken. Wie
statistieken zoekt, moet het doen met schattingen (zo'n tienduizend 'leden' in Nederland). Wie
wil weten van welke richting een vergadering is, moet te rade gaan bij het informele circuit. Het internet doorbreekt de traditie
trouwens: daar is inmiddels een kleine lijst van vergaderingen te vinden. En voor een
journalist die meer wil weten, is er nog broeder Henk Medema van uitgeverij Medema, een
informele voorlichter. GEGREPEN Darby vond een geestelijk thuis bij de
vergadering van broeders in Plymouth - heel wat anders dan de kille staatskerk. Deze
vergadering stond model voor de vergaderingen die Darby zelf vormde. Zijn boodschap bereikte
kinderen van God in een groot gebied: hij schreef veel en reisde door Europa en Noord-Amerika.
Begin 21e eeuw vat Medema Darby's geestelijke testament graag als volgt samen: eenvoud van
toewijding en aanbidden voor de Heer in de avondmaalsviering en terugkeer naar het Woord van
God. Kenmerkend voor Darby en zijn volgelingen is de toekomstverwachting. Christus zal, na het
herstel van Israël op aarde, spoedig wederkomen. Dan breekt het duizendjarig vrederijk aan
(chiliasme). De gemeente is het hemelse volk van God, met een hemelse verwachting. Actief zijn
in de aardse politiek, stemmen zelfs, hoort daar volgens veel broeders niet hij. Daarom was
het in 1994 nieuws toen dr. W.J. Ouweneel bekend intellecttueel onder de broeders, het
tegenovergestelde zei. Wantrouwen tegen de theologie is er van
oudsher. Bijbelstudie staat hoog in het vaandel. Een verklaring is dat de broeders wel moeten.
Predikanten zijn er niet. De diensten zien er daarom ook heel anders uit dan die in de
traditionele kerken. Van een vaststaande of voorbereide liturgie wil men niet weten: de Geest
moet vrij kunnen werken. Broeders nemen spontaan het woord en geven liederen op (geen
oudtestamentische psalmen). Over de doop wordt verschillend
gedacht. Een deel staat evenals Darby de kinderdoop voor, of, beter gezegd, de
(huis)gezinsdoop. Anderen verkiezen de volwassendoop (doop op geloof). De Nederlandse broeders
behoren doorgaans tot de laatsten. Centraal in het vergaderleven staat de
wekelijkse eredienst: daar wordt het brood gebroken en God aanbeden. De broeders en
zusters brengen God dan een lofoffer.
De samenkomst tot woordbediening heeft een ander karakter: God richt zich tot de broeders en
zusters, zo is de gedachte. STRlJD Het afgelopen decennium is moeilijk
geweest voor de broeders. Strijd en partijschap resulteerden in scheuringen, ook in Nederland.
Vernieuwingsgezinde broeders en zusters hadden vragen op de agenda gezet. Is het toch niet
wijs om oudsten aan te stellen? Functioneren die informele leiders wel goed? Mogen we ook eens
prekenseries plannen,
bijvoorbeeld over een bepaald
thema? Waarom alleen de eigen liederen zingen? Zou structurele aandacht voor pastoraat niet
zinvol zijn? Waarom mogen vrouwen geen liederen opgeven of gebeden uitspreken in de dienst? Alle christelijke stromingen kennen
scheuringen, weet Ouweneel. Bij de broeders ziet hij een paradox die hen op hun manier
kwetsbaar maakt: ze streven twee idealen na die elkaar moeilijk verdragen. Enerzijds zien ze
de gemeente van God als de optelsom van álle gelovigen. Daarom willen ze voor álle gelovigen
openstaan, ook al komen die (nog) niet naar de vergaderingen. Anderzijds leven de broeders met
het besef dat ze een getrouw overblijfsel zijn temidden van een vervallen christenheid. Om
zich niet te verontreinigen, moeten ze zich juist van zogenáámde christenen isoleren. De
vraag is evenwel wie die zogenaamde christenen zijn. Daartoe kunnen alle 'christenen' behoren
die Christus niet erkennen als hun Zaligmaker. Daartoe kunnen ook alle christenen behoren die
niet naar de vergadering komen en niet de manieren van de broeders hebben. De paradox werkt vleugelvorming in de
hand, aldus Ouweneel. Daardoor vonden reeds snel scheuringen plaats. En sindsdien zijn er
minstens twee stromingen: de Open en de Gesloten Broeders. De eersten waren traditioneel naar
buiten gericht, wat uitkomt in evangelisatie en een 'open' avondmaalstafel voor alle
bijbelgetrouwe christenen, waar ze ook kerken. Andere broeders kozen voor het isolement en een
eigen strikte zede. Bij hen mochten alleen de eigen broeders meedoen met de broodbreking. Tachtig á negentig procent van de
broeders in Nederland heette lange tijd 'gesloten'. Ouweneel schetst ze, gezien in
internationaal perspectiet als een middengroep met een linker- en rechtervleugel, een goede
voeding voor spanningen. Rond 1996 kon de pers nieuwe scheuringen melden. De schatting is dat tien procent van de
gesloten vergaderingen in Nederland, uiteraard informeel, een eigen weg ging. Medema spreekt
van fragmentatie: vergaderingen die zich afscheidden, zonderden zich onderling ook af om niet
verontreinigd te worden. Breekpunt was vaak het wel of niet accepteren van elkaars
tuchtmaatregelen. In de ogen van opener broeders ontpopt
zich hier sektarisme. En als deze broeders vandaag Darby herdenken, doen ze dat met respect en
met kritiek. Want ook Darby heeft zich volgens hen uiteindelijk sektarisch opgesteld. OECUMENE Doorzichtiger is de Nederlandse kaart
van de vergaderingen er niet op geworden. De scheidslijn tussen Open Broeders en Gesloten
Broeders vervaagt, erkent Medema, evenals Ouweneel oorspronkelijk een gesloten
broeder. Omgang met andere christenen, bijvoorbeeld via de Evangelische Omroep, bracht een
deel van de gesloten broeders tot andere gedachten. De oecumene van het hart sprak aan. Een werkgroep van open en gesloten broeders heeft
gezocht naar overeenkomsten en verschillen. Begin 1999 presenteerden ze een verklaring met hun bevindingen. ,,Er bleek
eigenlijk geen verschil in wat we allemaal geloofden", zegt Medema, destijds lid van de
werkgroep. Hij ziet een keerzijde van de oecumene
van het hart. De kans is reëel dat de identiteit van de broeders straks helemaal verdwijnt.
Christenen in het algemeen vinden eigen groepskenmerken steeds minder belangrijk: we zijn toch
allemaal één? Een verarming, vindt Medema. Liever ontmoet hij een gereformeerde die nog een
stevig debat wil aangaan. Geraadpleegde lireratuur o.a.: De 'vergadering van gelovigen'. door P.
Jongenburger (uitg. Medema, Vaassen, 1990). Eén in de naam van Jezus - bijbelse
beginselen waar de 'Broeders' voor staan (uitg. Medema, Vaassen, 1991). 'Vergadering van Gelovigen' - waarheen?
door W J. Ouweneel (uit: Jaarboek voor de geschiedenis van het Nederlands protestantisme na
1800. jaargang 4). |
Brief aan Darby (Bode) | Darbydag (ND) | Darbydag (RD) | Darby en de 'Vergadering' (RD) | Graf van Darby